Lavastaja Kertu Moppel (33) kuulub põlvkonda, kellele pole koolis Gorkit kui revolutsioonilaulikut ja tormilindu pähe määritud. Ta võis ehk mõelda sellele kirjanikule üldse esimest korda, märgates näiteks Berliini teatrifestivalil, et üks Saksamaa pealinna kuulsaid teatreid kannab tänaseni Gorki nime.
Eesti Draamateater on viimasel aastal väga selgelt ning kõrgel kunstitasemel sekkunud meie ühiskonnas üha tormilisemalt arenevasse diskussiooni avatuse ja suletuse ning minevikku või tulevikku suunatuse vahel.
Avanud seejärel Gorki 1901. aastal, samuti Kristuse eas kirjutatud esmanäidendi «Väikekodanlased,» võis teda tabada šokk, kohates seal tuttavaid tegelasi ja sündmusi, mis leiavad iga päev aset tema kõrvalmajas, kõrvalkorteris või ehk koguni tema enda perekonnas.
Moppel polnud seni lavastanud ühtegi «päris» näidendit, kirjandusklassikast rääkimata. Ikka oma- või ühisloomingut, nagu see tänapäeva noortel lavastajatel kombeks. Kuid tema lavastustes on olnud suhteliselt vähe postdramaatilist hägu, neist on läbi kumanud soov kindla sõnumi ja ka loo järele (kummardus eriti lavastustele «Liha luudel» ja «Bloody Mary»).
Kujutlen, kui suur võis olla rõõmus äratundmine, et maailmas on olnud (ja ehk on praegugi?) kirjanikke, kes professionaalselt loovad tekste, mida tasub professionaalsel lavastajal lavale panna, ja kõike ei pruugi sugugi alati ise kirjutada.
Rõhutan «professionaalsust» just seepärast, et minu silmis on režiikunsti tipptase klassikateose interpreteerimine, nii et see meid täna erutaks, ilma teksti ümber kirjutamata või mingisse nüüdisaegsesse anturaaži surumata. Eesti lavadel on seda suurepäraselt suutnud Šapiro, Nüganen, Peterson ja nüüd ka Kertu Moppel!