Jäälõhkuja Botnica leidis suvetöö

Tõnis Oja
, majandusajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Botnicaga jäälõhkumisteenust osutava TS Shippingu majandustulemused.
Botnicaga jäälõhkumisteenust osutava TS Shippingu majandustulemused. Foto: P M
  • Suuresti jõude seisnud riigile kuuluv jäälõhkuja Botnica leidis suveks tööd.

Tallinna Sadam sai üllatusliku töövõidu, kui teatas eile, et allkirjastas lepingu Kanada firmaga Baffinland Iron Mines multifunktsionaalse jäämurdja Botnica prahtimiseks 2018. aasta suveperioodiks ja teatud tingimustel ka 2019.–2022. aastani suveperioodideks.

«Botnica on kaasatud Kanada arktilistes vetes rauamaagi ekspordiprojekti ja hakkab eskort- ja jääseirelaevana osutama Panamax-tüüpi kaubalaevadele eskortteenust Põhja-Kanada vetes. Samuti teeb Botnica selles ökoloogiliselt väga tundlikus piirkonnas reostusseiret ja osutab vajadusel hädaabiteenuseid,» ütles TS Shippingu juhatuse esimees Ülo Eero pressiteate vahendusel.

Jäämurdja Botnica alustas teekonda Kanadasse juba laupäeval. Kokkuleppe järgi kestab tööperiood juulist kuni oktoobri lõpuni.

Veel Tallinna Sadama aktsiate avaliku esmamissiooni (IPO) prospektis kirjutas ettevõte, et grupp pole leidnud ja võib-olla ei leiagi jäämurdjale kasumlikku rakendust maikuust novembrini ja seda mitmeks aastaks.

Tallinna Sadam ostis multifunktsionaalse jäälõhkuja Botnica 2012. aasta oktoobris 50 miljoni euro eest ning selle aasta läbi käitamiseks asutati TS Shipping (täpsemini nimetati ümber Tallinna Sadama Veevõrk ärinimi, juhatuse koosseis ja põhitegevusala).

Jäälõhkuja Botnica pärast Kara merelt saabumist 2014. aasta novembis.
Jäälõhkuja Botnica pärast Kara merelt saabumist 2014. aasta novembis. Foto: Jaanus Lensment/postimees /

Botnical on leping Eesti riigiga jäälõhkumisteenuste pakkumiseks septembrist aprillini ning see leping kehtib 2022. aastani. Pealev selle sõlmis ettevõte 2013. aastal lepingu maailma suurima börsil noteeritud naftatootja ExxonMobil ning Venemaa naftakompanii Rosneft ühisfirmaga Karmorneftegaz SARL, mille kohaselt sai alus tööd Kara mere nafta- ja gaasiväljadel.

Kara merel juhiti Botnica pardalt Norra allveeroboteid, mille abil toimusid puurimiseelsed merepõhja uuringud ning eritehnika paigaldamine merepõhja.

Leping oleks pidanud kehtima 2017. aasta suveni, kuid paraku see nii ei läinud. Krimmi okupeerimise järel 2014. aastal kuulutasid Ameerika Ühendriigid ja Euroopa Liit Venemaale sanktsioonid, mille alla läksid ka naftaväljade uuringu- ja otsingutööd ning ExxonMobil tõmbus tagasi.

Sama aasta novembris saatiski Karmorneftegaz Botnicale kirja, kus teatas lepingu peatamisest. Kui algselt oli leping peatatud vaid pooleks aastaks, siis aja möödudes see ei taastunudki. Pealegi läks samal aastal nafta hind drastilisse langusesse ja pingutustest hoolimata ei suutnud Botnica Kara projektile asendust leidma, sest naftakompaniid tõmbasid investeeringuid naftaleiukohtade otsingu- ning uuringutöödele tagasi.

Suvehooaja tellimused on Botnicale väga olulised, et mitte öelda elulise tähtsusega. 2014. aastal, kui jäälõhkujal suvel tööd oli, andis Kara mere leping 65 protsenti ettevõtte 13,3 miljoni euro suurusest käibest. See aasta on ka ainus, kui ettevõte teenis kasumit. 2015. ja 2017. aastal oli TS Shippingu kahjum peaaegu kaks korda käibest suurem.

Baffinland Iron Mines on ettevõte, kellel on Kanada Baffini saarel rauamaagikarjäär. See on põhja poolt vaadates maailma kuues kaevandus. Kanada päevalehe Globe and Mail majandusajakirjanik Paul Waldie on projekti nimetanud Arktika regiooni kõige ambitsioonikamaks.

Kaevanduse omanikud on üks maailma suuremaid terasetööstuskompaniisid ArcelorMittal (70 protsenti) ja Iron Ore Holdings (30 protsenti), mis kuulub ühele mäetööstusele spetsialiseerunud investeerimisfirmale.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles