Nimelt alustasid tee-ehitajad Tallinna-Tartu maanteel neljapäeval tööd nagu tavaliselt, kui ühtäkki sattusid peale luustikele. Esialgu välja tulnud luudele tuli õige pea lisa, misjärel otsustas tee-ehitaja masinad seisma panna.
Leiust teavitati häirekeskust ning peagi saabus kohale politseipatrull, peale mida juba kriminalistid. Objektijuhi Allar Maaringu sõnul korjasid kriminalistid tööde käigus välja tulnud luud kokku ja viisid need endaga ekspertiisi.
Muinsuskaitseameti ekspertidele jõudis info mitu tundi hiljem, sama päeva õhtul. Järgmisel hommikul sõitsid nad kohale ja uurinud seni välja tulnud leide, hindasid nad, et tegemist on maahaudadega laibakalmistuga. Senised leiud näitavad, et kalmistu oli kasutusel pikka aega: muinasaja lõpust 11.-12- sajandil kuni Rootsi aja lõpuni 18. sajandil.
«Kalmistu asub seda tüüpi matmispaikadele üsna ootuspärases kohas: külast veidi eemal, kõrgemal künkal, ajaloolise külade vahelise ühendustee ääres. Kalmistu ala on olnud üsna suur, kuni 150 meetri pikkune,» kirjeldas muinsuskaitseameti arheoloogiamälestiste vaneminspektor Ulla Kadakas.
«Esialgsel hinnangul tundub, et kaevetööde tõttu on matmispaiga tuumikala hävinud, kuid kas see nii on, näitavad edasised uuringud,» nentis ta.
Uuringute ajaks ehitustööd peati. Arheoloogide ülesanne on kokku koguda kõik välja tulnud luud ning päästa omal kohal säilinud matused. «Pärast seda saab ehitustöödega edasi minna – maantee kalmistu pärast antud kohas ehitamata ei jää,» lausus Kadakas.
Kui näiteks Rail Balticu trassi ehitamine eeldab mahukaid arheoloogilisi eeluuringuid, siis Tallinna-Tartu maantee uuendamine mitte. «Eeluuringuga oleks see kalmistu ilmselt välja tulnud ja poleks sellist üllatust olnud. Ka meil oleks olnud võimalus seda rohkem uurida. Kuna see tuli välja ehitustööde käigus, läks üsna palju ka kaduma,» ütles Kadakas.