Tartus avati Baltimaade parim jalgrattakrossihall

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Spordiklubi Velo juhataja Jaan Veeranna sõnul on halli kõige tähtsamad osad viraažid ning nende asukohta enam ei muudeta. Tehiskünkaid saab igal ajal vajaduse järgi ümber tõsta.
Spordiklubi Velo juhataja Jaan Veeranna sõnul on halli kõige tähtsamad osad viraažid ning nende asukohta enam ei muudeta. Tehiskünkaid saab igal ajal vajaduse järgi ümber tõsta. Foto: Kristjan Teedema

Eile õhtul avati ametlikult Tähtveres Laulupeo puiesteel puitrajaga jalgrattakrossihall BMX Racinghall, millesarnast ei leidu kogu Baltikumis.

«Trikitamise kohti on Tartuski, aga rahvusvahelisele tasemele vastavat racing’u välirada ei ole Eestis peale siinse veel kuskil,» rääkis halli haldaja ja spordiklubi Velo juhataja Jaan Veeranna. «Samamoodi ei olnud ka siserada.»

Pakkumaks BMX-krossi sõitjatele võimalust treenida iga ilmaga, alustati halli ehitamist möödunud aasta septembris ning sest ajast on saalis ringi vuranud ka ratturid. «Siseraja mõte tekkis meil kohe alguses, kui välirada kaks aastat tagasi valmis sai, sest ilmad on meil nii heitlikud,» ütles Veeranna.

Kiitusega ei olnud kitsi üleeile õhtul hallis trenni teinud BMXi-rattur Veiko Tammiste, kelle hinnangul aitab siserada oluliselt kaasa sõidutehnika arengule.

«Kui talvel sellist asja poleks, siis oleks ikka väga hädas,» kinnitas ta ja lisas, et ainus võimalus oleks mõnes rulapargis hüppamist harjutada. «Sisuliselt ei olekski kuskil sõita.»

Kaua tehtud kaunikene

Rada plaaniti avada juba kevadel, ent erinevalt välirajast, kus snitti sai võtta lõunanaabritelt, polnud siseraja kohta mingisugust eeskuju.

«See ongi katse-eksituse meetodil tehtud,» selgitas Veeranna, kelle sõnul sõlmiti algul kokkulepe ka ehitajaga. «Kõige odavam see ei olnud ja seal mingid asjad valmis ka tehti, aga need ei toiminud üldse ja pärast tuli kõik ikkagi teistmoodi teha,» möönis ta.

Omal jõul lõpuks hall ka valmis ehitati. Veeranna väitel oli üksjagu peamurdmist viraažidega, mida tuli paaril korral ümber teha. Viimane neist valmis alles läinud pühapäeval ning selle ehitamiseks kulus üle 80 töötunni. «Viraaži taga seisis asi hulk aega, sest selle tegemine oli küllaltki keeruline, aga nüüd see töötab,» tunnistas ta.

Rohkemgi tegemist oli Veeranna sõnul aga stardinõlvaga. «See on kõige suurem töö, mis siin tehtud, selle tegemine oli paras kabetamine,» märkis ta. «Siin on konstruktsioon selline, et kui teed vale nurgaga, siis proovi seda ümber teha.»

Allahindlust aga stardinõlvale teha ei saa, kuna raja esimesest kurvist alates määrab kõigi võistlejate trajektoori sõidu liider. «Stardi pool on BMXis ülioluline – kui kaheksa meest on ikka korraga joone peal ja sa oled kaheksas, siis šansse palju pole,» selgitas Veeranna.

BMXi-treener Olavi Mändre sõnul ei pea võidusõiduhallis muretsema, et laudpõrand tulevased olümpialootused ära hellitaks. Vastupidi, mulla peal sõita on nii Mändre kui ratturite kinnitusel palju lihtsam.

«See on niivõrd väike, niivõrd kiire, tohutu intensiivsusega ja füüsiliselt ääretult raske,» kirjeldas Mändre äsja avatud puidust siserada.
BMX-krossi on Eestis sõidetud vaid mõni aasta, ehkki tegemist on olümpiaalaga, mille populaarsus Veeranna sõnul maailmas üha kasvab.

«See on noorele poisile hästi atraktiivne. Kui sa kutsud teda maanteegruppi, siis paljusid ei huvita kaks tundi rattaga ühes suunas sõita,» selgitas ta, kuid tunnistas, et osalt loodab ta BMXilt kasvulava ka teistele rattaaladele.

«See poiss, kes on viis aastat BMXi sõitnud ja läheb nüüd maanteeratturite punti, on palju osavam, ta on ikka tegija,» kinnitas Veeranna. «Tegelikult on BMXist tulnud maailma tipprattureid maanteele.»

Olümpiavõiduni läheb aega

Esimese Eesti krossiratturi nägemiseks olümpiapjedestaalil tuleb Veeranna hinnangul aga tõenäoliselt pisut aega varuda, kuna lätlastel, kes kuuluvad rattakrossis praegu maailma tippu, kulus olümpiavõiduni 20 aastat. «Seega on meie olümpiavõitja praegu viieaastane,» avaldas ta lootust. 


kas teate?

Veloklubi BMXi-hall
• Pindala: 33 x 14 m².
• Asukoht: Laulupeo puiestee 21.
• Praegu tegutseb kolme treeneri käe all neli eri vanuses ratturite treeningurühma.
• Aktiivselt kasutab halli ligi 20 sõitjat. Rajale mahub korraga harjutama 10 ratturit.
• Miinimumtemperatuur aasta ringi 10 °C.

BMX Weekend toob võistlema üle saja ratturi

Kuni pühapäevani toimub Tartus kolmandat korda rahvusvaheline jalgrattakrossivõistlus BMX Weekend, mis kulmineerub laupäeval Tähtvere spordipargis Balti Karika finaalvõistlusega.
Baltimaadest ja naaberriikidest tuleb võistlema sadakond litsentsiga ratturit, kellest noorimad on nelja-viieaastased. Korraldajate teatel pakuvad enim silmailu eliitsõitjad.

Pühapäeval võisteldakse jalgrattakrossis ka Tartu karika nimel, oodatud on kõik, kes soovivad treeneri juhendamisel rada proovida ja teistelt mõõtu võtta. Võistlustele registreerumine on tasuta. Samuti on prii sissepääs BMX Weekendi ürituste pealtvaatajatele.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles