Riigireetmises kahtlustatavad kinkisid Venemaa propagandakanalitele pidupäeva

jaga E-post prindi artikkel saada vihje loe ja lisa kommentaare

Deniss Metsavas.

FOTO: TAIRO LUTTER / PM/SCANPIX BALTICS

Eile avalikuks tulnud lugu major Deniss Metsavase ja tema isa Pjotr Volini kinnipidamisest seoses võimaliku riigireetmisega jõudis otsapidi ka välismaa meediasse. 

Kui suured USA ajalehed New York Times ja Washington Post tuginesid peamiselt uudisteagentuuri AP andmetele ning Reuters avaldas selle kohta omalt poolt lühiuudise, siis mitmete suurte Euroopa väljaannete jaoks juhtum uudiskünnist ei ületanud.

Nagu arvata võis, siis kõige suuremat huvi pakkus juhtum just Vene propagandakanalitele, kes kasutasid seda ära eesmärgil näidata Eestit russofoobse riigina. 

Riigireetmise kahtlust kajastasid ulatuslikult Vene propagandakanalid Sputnik ja Baltnews. Tuntuim Kremli häälekandja RT aga vaikis.

Eestis rahutusi korraldanud Dmitri Linterist sai Baltnewsi veergudel hoopis "inimõiguste kaitsja".

FOTO: ALEXANDER NATRUSKIN / Sputnik / Scanpix

Baltnews tõi kohe artikli pealkirjas välja, et major Metsavas rääkis vene keelt. Loos nimetati pronksiöö ninameest Dmitri Linterit «inimõiguste kaitsjaks» ja küsiti mehelt Metsavase ja Volini juhtumi osas kommentaari.

Linter ei osanud propagandakanalile öelda, kas mehed töötasid Venemaa Föderatsiooni Relvajõudude Kindralstaabi Peavalitsuse (GRU) heaks, aga nimetas peaprokurör Lavly Perlingit spetsialistiks valetamise alal ning esitas väite, mille kohaselt on Perling tuntud tõenditega manipuleerimise tõttu. Linter läks veelgi kaugemale ja väitis, et peaprokurör on jätnud tähelepanuta mitmed juhtumeid, kus Kapo on väidetavalt venelasi provotseerinud.

Baltnewsi väidetest ei soovinud maha jääda ka propagandakanal Sputnik, mille uudisteveski läks täisvõimsusel tööle ning vahistamist üritati iga hinna eest siduda russofoobse narratiiviga.

Sputnik avaldas ka omapoolse versiooni, kuidas patrioodist järsku reetur sai ning loo alguses räägiti Eestis valitsevast russofoobiast. Välja toodi Igor Kopõtini, Jevgeni Krištafovitši ja Sergei Metlevi nimed, kes Kremli poolt avaldatud «russofoobide nimekirja» sattusid.

Metsavase pealtnäha eeskujulikku tausta kasutas Sputnik ära veidra teooria aretamiseks: «Ei või ette teada. Võib-olla täna russofoobide ja «Eesti patriootidena» tuntud inimesed vahistatakse homme «riigireetmises kahtlustatuna» ja Venemaa luurega koostöö tegemise eest.»

Järgmises artiklis imestas propagandakanali kolumnist Boriss Grigorjev selle üle, miks Eestis vaid Venemaa spioone otsitakse. Tema sõnul on tõenäoline, et ka teiste riikide agentuurid siin tegutsevad. Artiklis seisis: «Eestis jahivad nad ainult Vene spioone ja vahepealsel ajal leiutavad midagi muud, näiteks väljendi «mõjuagent»»  

Propagandamasina hammaste vahele jäi oodatult ka Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna (EKRE) noortekogu poolt tehtud avaldus, milles väideti, et teise riigi päritolu inimeste kõrgele positsioonile usaldamise osas tuleks olla ettevaatlik ja neid tuleks põhjalikumalt kontrollida. Sinist Äratust tutvustati Sputniku veergudel kui ühendusena, mis on tuntud tõrvikurongkäikude poolest.

EKRE noorteühenduse mõtlematu avaldus rakendati propagandavankri ette.

FOTO: Kuvatõmmis

Tagasi üles