FOTOD. Unustage Tesla – Nõukogude Liit tootis elektri-Ladasid juba 30 aastat tagasi (5)

Aivar Pau
, ajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Elektriline LADA
Elektriline LADA Foto: English Russia

Kogu automaailm on praegu pööranud oma tähelepanu elektriliste ja seejuures isejuhtivate sõidukite arendamisele, kuid vähe teada on fakt, et Nõukogude Liit oli juba 1980. aastatel suunanud elektriautod lausa masstootmisse.

Pärast riikliku komisjoni heakskiitu elektriauto loomisele antigi aastatel 1980–1981 välja esimene seeria Nõukogude elektriautosid. Tõsi küll, neid oli kokku vaid 50, kirjutab portaal English Russia.

Esimene mudel kandis tähist VAZ (LADA) 2801. Selle alumiiniumist kere ümbritses nikkel-tsink akusid.  Akudele ligipääsemiseks oli tagaukse asemel aga väike luuk:

Foto: English Russia

Akud ise olid üsna rasked, enam kui 380 kilo. Autode mootor oli aga vaid 35-hobujõuline (25 kWt) ja suutis masinale maksimumkiirusena välja võluda 90 km/h. Muide, maksimaalse läbisõidu osas ei jäänudki need autod väga palju alla tänapäevastele Nissan Leafidele – Ladad suutsid ühe laadimisega läbida enam kui 130 kilomeetrit.

Mõned neist masinatest jäid Lada kodulinna Togliattisse, kus leidsid kasutust postiautodena ja või siis vedasid tehaste kinnistel territooriumitel töölistele toitu laiali. Vähemalt üks masinatest jõudis ka Moskvasse, kuid enamik liikus hoopis Ukrainasse, kus neid kasutati sellistes Nõukogude ettevõtlusvaldkondades nagu televiisorite remont ja muud teeninduskeskused. Mõned masinat olevat jõudnud ka Krimmi ja Kiievisse.

Foto: English Russia

Paraku ei saanud Nõukogude Liidus rääkida muidugi mingisugusestki elektriautode laadimisvõrgustikust ning ka autode tootmine kujunes ametnike arvatust palju kallimaks. Nii suretaski  Nõukogude võim elektriautod üsna varsti välja. Osale elektriautodele pandi peagi peale hoopis gaasimootorid ja need on kasutusel siiani:

Foto: English Russia
Kommentaarid (5)
Copy
Tagasi üles