- Ülempiiskop: kui Ukraina kirik oleks olnud iseseisev, poleks praegu sõda.
- Kiievi etteheide Moskva kirikule: sõjast Donbassis räägivad nad kui kodusõjast.
- Ühinemine Ukraina õigeusu kirikuga on Moskva alluvuses kogudustele vabatahtlik.
- Moskva kiriku preester: kirik on minu ja Jumala asi, mis puutub siia patriotism?

Ukraina õigeusklikud tähistamas õigeusukiriku suurimat püha, lihavõtteid, Kiievis Dnepri jõe paremal kaldal asuvas Petšerski lavras. See õigeusklik suurklooster kuulub Moskva patriarhaadile. Paljud õigeusu kogudused vaatavad oma kuuluvuse osas küsivalt just Petšerski lavra poole, kas see tunnustab Ukraina kiriku isesisesvust.
FOTO: Sergei Tšuzavkov/AP/Scanpix
Otsus lõpetada Ukraina õigeusu kiriku allumine Moskva patriarhaadile tähendab Ukraina riikluse tegelikku kehtestamist, sest vähendab tunduvalt Kremli võimalusi mõjutada Ukraina ühiskonda, selgitas Ukraina õigeusu kiriku iseseisvuse tähtsust ülempiiskop Evstrati. 41-aastane Ukraina õigeusu kiriku Kiievi patriarhaadi püha sinodi (kirikuvalitsuse) sekretär Evstrati (kodanikunimega Ivan Zorja) on Ukrainas üks menukaimaid vaimulikke.
Miks on Ukrainale õigeusu kiriku autokefaalia (iseseisvus) nii tähtis? Pärast Nõukogude Liidu lagunemist elasite kogu aeg kanooniliselt Moskvale alluva kirikuga, kuid nüüd te enam nii ei taha. Miks?
Kõigepealt, sotsioloogiliste küsitluste andmetel peab üle 70 protsendi Ukraina elanikest end õigeusklikuks. Ukrainas elab ligi 30 miljonit õigeusklikku. (Iseseisvudes saab Ukraina kirikust maailmas suuruselt teine õigeusu kirik Venemaa järel ja Rumeenia ees – J. P.) Tähtis on mõista, et õigeusu tava seob kohalikud kirikud selliste teguritega nagu rahvas ja selle riiklus.