Ott Tänak – Martin Järveoja hooaeg: kas kõik või mitte midagi

Oliver Lomp
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ott Tänak ja Martin Järveoja.
Ott Tänak ja Martin Järveoja. Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Eesti spordimaastikul polnud emotsionaalse kõikumise mõttes ilmselt kedagi, kes rallipaarile Ott Tänak – Martin Järveoja kuidagi vastu oleks saanud. Hooaeg kulges kui sõit kõige peadpööritavamatel Ameerika mägedel ja sellega sõitsid Tänak-Järveoja end nii kodumaiste kui ka maailma rallifännide südamesse.

«Kohati oli meie hooaeg kas kõik või mitte midagi ja seepärast kaotasime palju punkte. Siiski esimese aastaga uues meeskonnas olin rohkemgi kui rahul ja usun, et uuel aastal suudame veelgi tugevamad olla,» sõnas Tänak Spordiaasta Tähtede eriajakirja tarbeks.

Tõepoolest, üldarvestuses MM-sarja kolmandale kohale lisab väärtust tõsiasi, et 31-aastane Tänak vahetas mulluse hooaja järel meeskonda. Vana neljarattaline sõber Ford ja meeskond M-Sport jäi ajalukku, vastu võeti pakkumine Toyotalt, mille tiimijuht on Soome rallilegend, neljakordne maailmameister Tommi Mäkinen. Ent kuigi Toyota ajalugu WRC-sarja ajaloos on muljetavaldav, tuli uue masinaga harjuda. Tänakul ei võtnud see õnneks kuigi kaua aega. Juba avaetapil Monte Carlos tõusis ta poodiumi teisele astmele. Võidusõidud Rootsis ja Mehhikos küll erinevatel põhjustel ebaõnnestusid, ent pärast seda tuli kohe Prantsusmaal taas teine koht ja lõpuks Argentinas esimene etapivõit Toyotaga. Poodiumi kõrgeimale astmele tõusmiseks kulus seega Tänakul vaid viis etappi.

«Autoga harjusime kiiresti, selles on meeskonna panus väga suur. Järgmisel aastal saab mingil määral kindlasti lihtsam olema, kui saame minna rallidele, kus oleme juba sama autoga varem sõitnud,» märkis Tänak, kellele sekundeeris Järveoja. “Võrreldes esimese etapiga oleme autoga omajagu kilomeetreid läbinud, aga kuna ralliauto on pidevas arengus, tuleb kohaneda uuendustega mis autoga tehakse. Isiklikult tunnen ennast oma istmes ja autos hästi!”!

Pärast Argentinat olid Tänak-Järveoja taas ebaõnnesõdurid. Portugalis tuli katkestada, Sardiinias Itaalias, kus eestlane sai mullu karjääri esimese WRC-etapi võidu, tuli piirduda alles 9. kohaga. Näis, et unistus võimalikust MM-tiitlist on täielikult hajunud.

Kuid siis tegid eestlased sellise seeria, mis on ilmselt üks olulisemaid põhjuseid, miks hooaja lõppedes Austraalias Sydneis peetud WRC-lõpugalal Tänak-Järveoja platsi sisuliselt auhindadest puhtaks lõid. Etteruttavalt olgu öeldud, et Tänak sai hooaja lõppedes esmalt kõige kiirema sõitja auhinna, kuna suutis olla parim lausa 70 kiiruskatses. Tänak valiti fännide hääletusel ka hooaja parimaks sõitjaks ning Järveoja parimaks kaardilugejaks. Kusjuures samal galal sai rallipaar ka eriauhinna «Kõige imelisema hetke» kategoorias, millega saame hooaja ülevaatesse tagasi tulles sujuvalt üle minna. Nimelt hõivasid Tänak-Järveoja pärast kaht ebaõnnestunud rallit kõige kirkama autasu kolmel korral järjest: Soomes, Saksamaal ja Türgis. Kuna kibedaimad konkurendid Sebastien Ogier ja Thierry Neuville andsid samadel etappidel veidi tagasi, tekkis ühtäkki Eesti rallifännide seas taas lootus, et äkki on see tõesti Tänaku aasta. Ka Järveoja lisab, et sellest heast jadast pärineb tema enda jaoks ka kõige tugevam tunne.

“Kõige positiivsemate emotsioonide poolest meenub esimesena kindlasti Soome ralli võit. See on ralli, mille võidust on ilmselt iga rallisportlane unistanud. Sajad Eesti lipud raja ääres lehvimas ning eestlased poodiumil hümni laulmas - see kõik lisas võidule vaid kaalu juurde!” meenutas Järveoja.

Kuna Tänak oli marulises hoos, mindi Wales’i rallile vastu suurte ootustega ja neid ootuseid ta ka ei petnud. Ta haaras ülivõimsa algusega kindlalt ralli liidrikoha. Paraku oli Tänaku kiirus nii suur, et Toyota ei olnud selleks lihtsalt valmis. 16. kiiruskatsel lõhkus üks hüpe masina radiaatori ja nii tuli rallil leppida alles 19. kohaga. Kuigi teoreetiliselt olid šansid tiitliks olemas ka veel kahel viimasel katsel, sai Tänak Kataloonias 6. koha ja Austraalias katkestas.

“Neid rallisid oli omajagu, kus punkte läks palju kaduma, aga hooaja eelviimane ralli Hispaanias oli tiitliheitlust silmas pidades otsustav hetk,” nentis Järveoja.

Kokkuvõttes MM-arvestuses 181. koht. Esimene oli juba kuuendat aastat järjest valitsev Ogier (219) punkti ja kolmas Neuville (201). Kuid üks väga oluline tiitel tuli Toyotale siiski. Kuna võrdlemisi eduka hooaja tegi ka Jari-Marri Latvala (üldarvestuses 4. koht 128 punktiga), võeti meeskonnaarvestuses võit.

«Hooaja kõige positiivsemad emotsioonid pärinevad loomulikult võistlustelt, kus täitsime omale seatud eesmärgid. MM-hooaja põhieesmärk on alati tiitel ja iga võistlus ja selle tulemus on lihtsalt osa sellest teekonnast. Tugevad tulemused on olulised enesekindluseks, aga sama tähtsad ka meeskonnaliikmetele ja eriti inseneridele kinnitamiseks, et töö, mis on tehtud, on õiges suunas,» ütles Tänak hooaja järelvaates. «Meie jaoks oli murdepunkt ehk isegi Monte Carlo ralli aasta alguses, kus suutsime kohe tugevalt alustada ja sellega teenisime ka meeskonna usalduse ja toetuse.»

Tänak ütles, et ta ei tähtsusta üle WRC lõpugalal saadud eriautasusid, kuigi tähelepanu ja toetajate hulk on mõistagi positiivne, ent pigem mõtleb ta uuest hooajast, et seal olla veelgi parem.

«Uuel aastal on meeskonna jaoks kindlasti oluline kaitsta meeskondlikku tiitlit, aga nähes, kui väga konkurendid seda meilt tahavad ära võtta, ei saa see kindlasti lihtne olema,» nentis Tänak. «Meie isiklik eesmärk on kindlasti võidelda sõitja tiitlile. Kas ja mis võimalused meil on, seda näeb, kui hooaeg algab.»

Järveoja oli veelgi resoluutsem: «Meie eesmärk on võita maailmameistritiitel!»

Ott Tänak (15.10.1987)

Kaardilugejad

  • Martin Järveoja (2017– …
  • Raigo Mölder (2014–2016)
  • Kuldar Sikk (2010–2012)
  • Kristo Kraag (2009)

Tulemused WRC-sarjas

  • Rallisid 92
  • Etapivõite 6
  • Poodiumikohti 17
  • Kiiruskatse võite 150
  • Punkte kokku 607

Parimad kohad üldarvestuses

  • 2017. aastal 3. koht (M-Sport, 191 punkti)
  • 2018. aastal 3. koht (Toyota, 181 punkti)

Vaata Spordiaasta Tähtede galat Kanal 2-st ja Postimees online’ist koos otseblogiga juba 27. detsembril algusega kell 20.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles