Narva tõestas end kohaliku moepealinnana

Teet Korsten
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
"Kassirajal" on Sillamäe päritolu bränd Formés ja ühtlasi paistab punases kleidis siseminister Katri Raik, kes ütles, et leidis moeürituselt kostüümi tänavuseks vabariigi aastapäeva vastuvõtuks.
"Kassirajal" on Sillamäe päritolu bränd Formés ja ühtlasi paistab punases kleidis siseminister Katri Raik, kes ütles, et leidis moeürituselt kostüümi tänavuseks vabariigi aastapäeva vastuvõtuks. Foto: Sergei Stepanov

Pühapäeval, 13. jaanuaril Narva Vaba Lava keskuses täismajale antud moeetendusel kuulutati välja moekonkursi "Creative Narva" võitjad. Suur huvi nii konkursi kui moeetenduse vastu tõstis Narva tekstiilipealinnana taas aukohale. Lausa sümboolselt võitis peaauhinna Tartu meeskonna KUUL Design kollektsioon, sest võitlus Euroopa Liidu kultuuripealinna 2024 tiitli eest käib just piirilinna ja Tartu vahel.

Kui Põhjarannik Vaba Lava Narva ruumidesse jõudis, oli pidu juba alanud. Tähendab, garderoobis polnud enam ühtegi vaba nagi ja teatrimaja suures saalis polnud enam vaba koha nurkagi.

Moegladiaatorid 

Mis oli asja huvides ülitore, sest ooper käib ka puhvetis ja moeetenduste backstage on alati huvitavam kui catwalk ise. Reportaaži tegemiseks võis kulgeda vabalt eri tasandeil ning intervjueerida huvitavaid ja ilusaid inimesi otse tööprotsessis. Etteruttavalt võib öelda, et kohal olid Narva "tussovka" kõik võtmetegelased, lisaks trendiinimesi üle Eesti.

Kõigepealt torkas oma iluga silma kauni kreeka ninaga modell, kes esitles Olga Kublitskaja brändi Lace. Kui Põhjarannik hakkas uurima tema küüsi, ütles ta, et on tõesti abielus. Backstage'is hõljus kosmeetikatoodete ja noore vere hõngu. Modellid seisid rivis kui gladiaatorid, et areenile astuda. Kindel, et Ida-Virumaal pole kunagi olnud nii uhket catwalk'i. 

Demonstratsiooni juhtima oli kutsutud Ženja Fokin, sest kes oskaks veel paremini rääkida moest − ja Narvas oluliselt mõlemas n-ö kohalikus keeles?! Mood, mida eri finalistid esitlesid, oli igas mõttes seinast seina. Näiteks LIKE LOOK on loodud lastele ja vahvad lapsed marssisid − mis siis, et omal viisil − armsasti "kassirajal".

"Creative Narva" võitjad

Rahvusvaheline žürii hindas kõige kõrgemalt Tartu meeskonna KUUL Design kollektsiooni, seejuures hinnati nii kollektsiooni ideed, teostust kui ka ärilist potentsiaali. Võitjat ootab ees auhinnaline õppereis Euroopa moepealinna Milanosse, kus neil avaneb võimalus tutvuda maailma parimate moevaldkonna tegijatega.

Teise koha pälvis lastekollektsiooni loonud meeskond LIKE LOOK, kolmanda koha vääriliseks hindas žürii meeskonna Formés loomingu.

Tallinna loomeinkubaatori lemmik oli LIKE LOOK, kes saab tunnustuseks brändimise koolituse. "Creative Narva" Facebookis toimunud rahvahääletuse võitja oli meeskond B'MOR Design; ajakirja Jana ja venekeelse Delfi publikuhääletuse võitis Mistjurin Desing ning toimetuse lemmikuks osutus tüdrukute pidulike kleitide bränd TATA. Ajakiri Säde valis oma lemmikkollektsiooniks peaauhinna võitja KUUL Design ning Rootsi saatkonna eriauhind läks meeskonnale Formés. Riigimetsa majandamise keskuse välja pandud eriauhinna sai moebränd KLBHV loodusele lähedase kollektsiooni loomise eest. 

Eesti-Hiina sild 

"Creative Narva" idee autor on praegu Shanghais töötav Eesti juurtega moedisainer Karl Kristjan Steinberg. Mentoritena osalesid veel Ülle Pohjanheimo ning rahvusvahelised eksperdid moeajakirjanik Alice Lefonce ja stilist Peter Aluuan. Põhjarannikule ütles Steinberg, et idee korraldada selline uhke üritus just Narvas sündis siis, kui ta kohtus president Kersti Kaljulaidiga Eesti suursaatkonnas Londonis.

"President võttis juhuslikult üles Narva-teema ja rääkis sellest, kuidas Narvaga tuleb targemalt tegelda ja kuidas siin võiksid sündida mitmed huvitavad projektid. Mind inspireeris see, et Narva on iidne tekstiililinn ja see seondub ju otseselt moega. Sündis idee teha konkurss kohalike tegijatega ja peamiselt kohalikule publikule mõeldes, tuues siia ka välismaa eksperte, et teha tõeline koolitus. Pärast koolitust oli võimalik saada ka kontakti inkubaatoritega − kui kellelgi on huvi luua oma bränd ja oma tegevust professionaalselt jätkata, on selline abi pärast konkurssi olemas," ütles Steinberg.

Küsimusele, kas idee õnnestus täielikult, vastas Steinberg, et oluline oli anda teatepulk kohalikule tiimile. "Selge, et mul oli visioon, mida tahtsin teostada, aga samas tuli arvestada kohalike võimalustega ja kohalike huviga. Kohalikega kontakti saamine oli üllatavalt kerge. Narvas on entusiasmi, mida on võimatu leida näiteks Tallinnas. Siin on ka väga palju koostööindu ja narvakad aitavad üksteist! Mul oli võimalik tulla ühel päeval koos Darja Saarega Narva ja saime kõigi osapooltega kokku − kaasa arvatud kohaliku kooliga − ning adusin kohe, et siin on võimalik palju ära teha ning et atmosfäär on ülimalt positiivne," ütles globaalne mees, kes tegi palju Narva moedemonstratsiooniga seotud tööd otse Hiinast.

"Terminaator IIst" inspireeritud

Paljude spetsialistide meelest kaunimat modelli (Oksana Pustenko) kasutanud brändi SVOY looja kunstnik Siret Esko Siret Disainist kõneles, kuidas sündis tema taie Narva moekonkursi jaoks.

"Saime omavahel tuttavaks septembri lõpus, kui siin oli esimene koosolek. Kristjan rääkis, kuidas käib kollektsiooni loomine, ja ta korrutas sõna "innovatsioon". Kui istusin saalis, adusin, et värske idee leidmiseks tuleb minna oma lapsepõlve ja urgitseda, mis on su esimene mälestus. Mulle meenus seoses innovatsiooniga film "Terminaator II" ja sellest johtus kõige moodsamate, tehislike materjalide kasutamine. Püüdsin saavutada efekti, mis on, kui naha ja metalli peale langevad veepiisad. Need pulgad [kunstnik osutab rõivadetailile − T.K.] viitavad padruniketile. Ja tulemuseks on selline musta värvi glamuur. Pandlad ja nööbid on karboonfiiberist ja sain need selle materjali tootjalt Rinaldo Olbergilt. Tuhandete pärlite käsitsi tikkimine kestis kokku sadu tunde," tutvustas Esko oma kunsti.

Kolm femme fatale't, kelle leidis brändi stilist Vera Jegorova, kandsid kõik erilaadseid jalanõusid − ehkki soengult meenutasid kõik HG Gigeri loodud "Alieni" kuju −, ühel olid kõige naiselikumad mustad stiletod, aga selle äärmusel tanksaapad nagu "Tomb Raideri" kangelannal Lara Croftil. Esko kommenteeris seda nüanssi sellega, et naiseks olemine eeldabki kõige oskamist ehk mitmekülgsust: tuleb rünnata mäge, joosta poodi, olla glamuurne. 

Kultuuriministeeriumi loomemajandusnõunik Anu-Maaja Pallok ütles, et tal on hea ning uhke tunne, et arvukas hulk inimesi on teinud midagi tõeliselt suurt. "Kokku peavad saama juhus ja võimalus, kokku peavad saama inimesed, kel on tahet, ideesid ja kompetentsi. Selle projekti puhul on koostöötahe ja oskus teha midagi ühiselt ära lihtsalt enneolematu. Nüüd peame leidma moodused, kuidas kõik see vahva võiks kestma jääda, et energia ja omandatud kogemus ei jääks ühekordseks projektiks. Juba praegu otsime asjaosalistega ideid ja võimalusi, et sama asja korrata − mitte ainult Narva, vaid kogu Eesti mõistes korrata," ütles Pallok.

Põhjarannikule meeldis aga enim Narva laste loomemaja loodud kollektsioon, nemad esinesid väljaspool konkurssi oma kostüümide ja kavaga, mille mängisid välja vahvad kohalikud noored modellid.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles