10 aastat tagasi - Marks & Spencer tuli Eestisse

Tõnis Oja
, majandusajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Marks & Spenceri poe avamine  Rocca al Mare keskuses. Mustas Suurbritannia suursaadik Peter Carter, hallis Marks & Spencer Ida-Euroopa osakonna juht Dusan Mrozek.
Marks & Spenceri poe avamine Rocca al Mare keskuses. Mustas Suurbritannia suursaadik Peter Carter, hallis Marks & Spencer Ida-Euroopa osakonna juht Dusan Mrozek. Foto: Mihkel Maripuu / Postimees

Äripäev kirjutas 2009. aasta jaanuari keskel, et juba pikimat aega Eestis luuretööd teinud Briti juhtiv jaemüügikett Marks & Spencer on otsustanud lõpuks maikuus avada Rocca al Mare kaubanduskeskuses poe. Sahinad Briti ikoonilise kauplusketi huvist siin kanda kinnitada algasid juba 2005. aasta lõpust.

«Marks & Spenceri regionaalne brändijuht Joanna Pintal ei saanud avaldada täpsemaid plaane selle kohta, millist turuosa nad Eestis soovivad saada, kui palju poode plaanivad nad avada ja kui suurt tarbijate hulka ootavad ühes päevas. Samuti ei avaldanud ta, millist kasumi- ja käibenumbrit oodatakse,» kirjutas majandusleht.

7. mail 2009  avatigi Rocca al Mares Marks & Spenceri esimene rõivapood. Siis oldi edasiste plaanide suhtes juba avameelsemad.

«Ainuke põhjus, miks me praegu toidupoodi ei avanud, on see, et ei saanud piisavalt suurt pinda. Töötame praegu ühe teise koha kallal. Kui sellega ühele poole saame, siis loodetavasti avame,» ütles Postimehele jaeketi Balti sektsiooni juht Dusan Mrozek. Selleks teiseks kohaks sai Kristiine keskus, kus avati pood 2010. aasta oktoobris.

Marks & Spencer ei ole tavaline jaekaubandusettevõte, seda eriti oma kodumaal, kus teda peetakse rahvusvaheliseks aardeks.

Ettevõtte asutamisajaks peetakse aastat 1884, mil Venemaalt eksiili läinud Michael Marks avas Leedsis kaubaleti. Kümme aastat hiljem sai tema partneriks hulgifirma IJ Dewhirst kassiir Tom Spencer.

Marks & Spencer (M&S) teeniski 20. sajandi alguses oma reputatsiooni ainult Suurbritannias valmistatud toodete müügiga. Selleks sõlmiti pikaajalised lepingud Briti tootjatega ning nii riideid kui ka toidukaupa müüdi kaubamärgi St Michael nime all. Jaekaubanduskett võttis tagasi ka soovimatut kaupa olenemata sellest, millal see oli ostetud. Piisas vaid ostutšeki näitamisest. Taoline poliitika kestis eelmise sajandi 1990. aastateni.

Niinimetatud Briti konservatiivsust näitas ka see, et aastakümneid ei kasutatud telereklaame. Firma esimene telereklaam valmis alles üheksakümnendate aastate keskel. Aga see ei tähenda, et reklaami osa alahinnati. Pigem vastupidi. Kaubamaja kaupa reklaamisid teiste hulgas ka meil tuntud Lizzie Jager ja kuuekümnendate aastate supermodell Twiggy, kellega koos poseeris meelsasti ka ettevõtte juht.

Esimesed Marks & Spenceri kauplused mandril avati 1975. aastal Pariisis Haussmanni bulvaril ning Brüsselis.

M&Si kasumid jõudsid tippu 1997/1998. finantsaastal, mil ettevõtet nähti kui katkematut edulugu. Tänu edule muututi ka parasjagu arrogantseks, mille ilmekaimaks näiteks oli asjaolu, et poekett ei aktsepteerinud mitte ühtegi krediitkaarti peale poeketi enda oma. See ja kasvavad kulud viisid ettevõtte majandustulemused ning aktsia hinna järsule langusele.

Tagasilöök üllatas kõiki, alates aktsionäridest, kelle seas oli ka sadu tuhandeid väikeaktsionäre ja lõpetades jaekaubandust katvaid analüütikute ja finantsajakirjanikega.

2001. aastal muudeti äri fookust ning kaubandusketil hakkas taas paremini minema, aga seda vaid kuni finantskriisini.

 

Samal ajal kui M&S Eestisse tuli, oli kontsern tervikuna taas madalaseisus. 2009. aasta alguses suleti paarkümmend väikest ja kahjumlikku poodi. 2010. aasta augustis tehtud audit näitas, et näiteks naiste riiete müük oli langenud kümne aasta madalaimale tasemele.

Sama aasta novembris kuulutas ettevõtte tegevjuht kavatsusest tugevdada ettevõtte brändi kuvandit. Investeeringud brändi tugevdamiseks efekti ei andnud, näiteks grupi rõivadivisjoni turuosa Suurbritannias oli langenud 11 protsendini.

2015. aasta suvel alustati kahjumlike poodide massilise sulgemisega – alguses Suurbritannias, hiljem kogu maailmas. Eestis asuva kahe poe sulgemise kohta tuli otsus 2016. aasta novembris.

Eestis opereeris Marks & Spenceri poode frantsiisilepinguga  MSF Eesti, mille emaettevõte oli Marks & Spencer Chech Republic.

Erilist edu pood siin siiski ei saavutanud. Samal ajal kui jaekaubandus kasvas Eestis viie protsendi  kandis aastas, oli M&Si müük stabiilne. Kaheksal siin tegutsetud aastal saadi kasumit vaid kolmel, neist kahel aastal oli kasum mikroskoopiline.

Marks & Spenceri kauplused Eestis suleti 2017. aasta 9. juulil.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles