Vaivere ristmikul pärast ümberehitust paras segadus

Gunnar Siiner
, Saarte Hääle peatoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Vaivere ristmik
Vaivere ristmik Foto: FOTO: Maanus Masing

Ehkki maanteeamet asus ristmikku uuendama eesmärgiga muuta see ohutumaks, on liiklus seal nüüd segamini kui pudru ja kapsad ning koht liiklusohtlikum kui kunagi varem.

Tööde käigus uuendati Kuressaare-Püha-Masa ristmik eesmärgiga ehitada ümber Vaivere bussipeatus ja muuta teede ristumiskoht seeläbi ohutumaks. Samuti tuli uuendada Praakli bussipeatused.

Vaivere ristmik
Vaivere ristmik Foto: FOTO: Maanus Masing

Kõik veidi enam kui 93 000 eurot maksma läinud tööd tehti maanteeameti tellimusel ära, kuid ohutumaks ei muutunud seal kohalike sõnul midagi. Pigem on ohuolukorrad nüüd igapäevased.

Seda kinnitab ka Eesti liikluskindlustuse fond, kelle andmetel pole mainitud kohas viimastel aastatel ühtegi kindlustusjuhtumiga õnnetust juhtunud. Esimene säärane tuli aga pea kohe pärast ristmiku uuendust mullu sügisel. «Vaivere ristmikul on alates 2016. aastast toimunud ainult üks liikluskindlustusjuhtum – tee või teerajatise kahjustamine 29. novembril,» ütles fondi kahjuennetuse valdkonna juht Ülli Reinmets. Ta möönis, et andmed ei sisalda küll võimalikke kaskokindlustuse juhtumeid. Selle nädala algul liikluskindlustuse registrist tehtud väljavõte näitab aga just nii.

Toimuvast mõõt täis, pöördus Vätta külaselts maanteeameti poole lootuses, et olukord lahendatakse. Selts tõi välja, et muutunud liikluskorraldus on korrektselt tähistamata, teepeenral asuvad märkepostid on paigaldatud liiga suurte vahedega – nende vahelt sõidetakse läbi ning neid sõidetakse ka maha. Samuti on mahapööre Vätta suunas tehtud liig järsk, aeglustusrajata. Libedaga on seega suur võimalus sattuda ohutussaarele otsa ja lõhkuda auto. Pealegi on liiklusmärke ohutussaarelt juba korduvalt maha sõidetud.

Selts tõi välja, et varasem lauge mahapööre võimaldas suuremaid kiirusi, kuid sõidukid püsisid oma sõidurajal ning nõnda ei ohustatud vastutulevaid ega järelsõitvaid liiklejaid. Pärast pööret peateelt Vätta suunas, mis tähendab pea 90-kraadist pööret, on kohe uus 45-kraadine suunamuutus vasakule.

Veokite jaoks muutus ristmik keerulisemaks

Veokitel, aga ka bussidel on uuel projekteeritud sõidurajal püsimine kohalike andmeil pea võimatu ning kurv sõidetakse lihtsalt sirgeks. Lisaks lõikavad nüüd kurvis ka sõiduautod. Nagu sellest vähe oleks, puudub ristmikul ka korralik valgustus, mis aitaks muutunud liikluskorraldusest aru saada.

Maanteeameti vastus pöördumisele oli seltsi hinnangul aga üsna ebaviisakas. Sisuliselt vastati, et tehtud on piisavalt ning sõita tuleb ikka optimaalse kiirusega ja hoida pikivahet, et ees sõitjale mitte otsa sõita.

Ristmiku ümberehitusprojekt koostati ameti kinnitusel aga «kõigi sõidukite pöörderaadiusi arvestades» ning pigem olevatki antud juhul küsimus lihtsalt ristmiku läbimise kiiruses – inimesed sõitku õige kiirusega, siis ei sõideta millelegi otsa ega teelt välja.

Ometi ei ole selts ainus hüüdja hääl kõrbes. Ristmiku liiklusohtlikkust kinnitavad teisedki. «Ristmik on hullemaks läinud, sest keeramine Vaivere bussipeatusest on liiga järsk,» tunnistas ka näiteks GoBus Saaremaa logistik Ülle Magus-Lehtmäe, kelle sõnul on bussijuhid olukorraga siiani siiski toime tulnud.

Samas on temalegi teadaolevalt rajatud ohutussaare postid mitmel korral maha sõidetud. «Mitte küll meie poolt, aga pikali on need tihti,» kinnitas bussifirma logistik. Kas ristmik tuleks uuesti ümber ehitada, ta arvata ei osanud. «Jäägu see ringitegemise otsustamine asjatundjate jaoks,» sõnas ta.

Magus-Lehtmäe hinnangul oleks parem kasvõi seegi, kui buss keeraks bussipeatuse taskust kohe Vaivere peale. Praegu peab buss tema sõnul peatusest väljudes sõitma suurele teele ja siis kohe kiiresti keerama. «Ettevaatlik peab jah olema, et mitte ette sõita Sandla poolt tulevatele autodele, sest bussid on ju pikemad kui autod,» põhjendas ta.

Saarte Häälele nentis maanteeameti Lääne regiooni ehitusvaldkonna juht Margus Eisenschmidt lühidalt, et ristmik on tähistatud liikluskorraldusvahenditega piisavas mahus, tagamaks ohutut liiklust. Ka poste on paigaldatud piisavalt, et tagada ristmikul pöörderaadius ning raadiused ongi rajatud justnimelt kõigi sõidukite pöörderaadiusi arvestades. «Võttes arvesse Vaivere ristmiku liiklussagedusi, ei ole sellel ristmikul kiirendus- ja aeglustusradade rajamine põhjendatud ega vajalik,» väitis Eisenschmidt. Samuti ei ole maanteeametil kavas lähiajal Vaivere ristmikku eraldi valgustada.

Veokitel, aga ka bussidel on uuel projekteeritud sõidurajal püsimine kohalike andmeil pea võimatu ning kurv sõidetakse lihtsalt sirgeks. Lisaks lõikavad nüüd kurvis ka sõiduautod. Nagu sellest vähe oleks, puudub ristmikul ka korralik valgustus, mis aitaks muutunud liikluskorraldusest aru saada.

Maanteeameti vastus pöördumisele oli seltsi hinnangul aga üsna ebaviisakas. Sisuliselt vastati, et tehtud on piisavalt ning sõita tuleb ikka optimaalse kiirusega ja hoida pikivahet, et ees sõitjale mitte otsa sõita.

Ristmiku ümberehitusprojekt koostati ameti kinnitusel aga «kõigi sõidukite pöörderaadiusi arvestades» ning pigem olevatki antud juhul küsimus lihtsalt ristmiku läbimise kiiruses – inimesed sõitku õige kiirusega, siis ei sõideta millelegi otsa ega teelt välja.

Ometi ei ole selts ainus hüüdja hääl kõrbes. Ristmiku liiklusohtlikkust kinnitavad teisedki. «Ristmik on hullemaks läinud, sest keeramine Vaivere bussipeatusest on liiga järsk,» tunnistas ka näiteks GoBus Saaremaa logistik Ülle Magus-Lehtmäe, kelle sõnul on bussijuhid olukorraga siiani siiski toime tulnud.

Samas on temalegi teadaolevalt rajatud ohutussaare postid mitmel korral maha sõidetud. «Mitte küll meie poolt, aga pikali on need tihti,» kinnitas bussifirma logistik. Kas ristmik tuleks uuesti ümber ehitada, ta arvata ei osanud. «Jäägu see ringitegemise otsustamine asjatundjate jaoks,» sõnas ta.

Magus-Lehtmäe hinnangul oleks parem kasvõi seegi, kui buss keeraks bussipeatuse taskust kohe Vaivere peale. Praegu peab buss tema sõnul peatusest väljudes sõitma suurele teele ja siis kohe kiiresti keerama. «Ettevaatlik peab jah olema, et mitte ette sõita Sandla poolt tulevatele autodele, sest bussid on ju pikemad kui autod,» põhjendas ta.

Saarte Häälele nentis maanteeameti Lääne regiooni ehitusvaldkonna juht Margus Eisenschmidt lühidalt, et ristmik on tähistatud liikluskorraldusvahenditega piisavas mahus, tagamaks ohutut liiklust. Ka poste on paigaldatud piisavalt, et tagada ristmikul pöörderaadius ning raadiused ongi rajatud justnimelt kõigi sõidukite pöörderaadiusi arvestades. «Võttes arvesse Vaivere ristmiku liiklussagedusi, ei ole sellel ristmikul kiirendus- ja aeglustusradade rajamine põhjendatud ega vajalik,» väitis Eisenschmidt. Samuti ei ole maanteeametil kavas lähiajal Vaivere ristmikku eraldi valgustada.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles