«Olukorrast ajakirjanduses»: Facebooki kasutajad on tegelikult kaup

Ainar Ruussaar
, erikorrespondent
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Analüütikud: Facebooki kasutajad muutuvad kaubaks.
Analüütikud: Facebooki kasutajad muutuvad kaubaks. Foto: Dado Ruvic / Reuters / Scanpix

Facebooki kasutajad on ennast vabatahtlikult muutnud kaubaks või tooteks, ütlesid Reformierakonda kuuluv konsultant Rein Lang ja ajakirjanik Väino Koorberg esmaspäeval raadio Kuku saates «Olukorrast ajakirjanduses».

«Facebook võimaldab nutikatel inimestel koguda kasutajate kohta kõikvõimalikke andmeid ja see muudab kasutajad tegelikult kaubaks ehk tooteks. Kui sa oled Facebooki kasutaja, siis sa oled selle jaoks toode,» märkis Lang. «Sinu tarbimisharjumused ja maailmavaade on kasutuse kaudu analüüsitavad ja teistele edastatavad ning sa muutud manipuleeritavaks,» lisas ta.

Langi sõnul ei pruugi kasutajate andmeid analüüsida ainult Facebook ise, vaid seda võivad teha ka analüütikud, kes on koondunud näiteks ettevõttesse Cambridge Analytica. Venemaal on terved instituudid, kes sellega tegelevad, ütles ta.

Lang meenutas, et Facebooki üks omanikke Mark Zuckerberg lubas selle platvormi algusaegadel, et tegemist on uue inimestevahelise suhtluskanaliga, millest ei saa kunagi reklaamimasinat. «Aga tegelikult kujunes Facebookist maailma suurim reklaamimasin,» ütles Lang.

Koorbergi sõnul sai Facebookist mitte ainult üks maailma suurimaid reklaamimasinaid, vaid ka üks suurimaid sisutootjaid ning sisu vahendajaid, sellest sai «mõtete ja mõistuse väänaja ning kõlakodade võimendaja». Facebook korjab koos Google ja Amazoniga kokku kohalikku reklaamiraha ja nõrgestab kohalikku meediat ning ajakirjanduse positsiooni, andes poliitikutele võimaluse täiendavaks hääletoruks, lisas ta. 

Langi sõnul teeb murelikuks asjaolu, et maailmas ei ole ühtegi siduvat reeglit, mis Facebooki puhul rakenduks. «Tegemist on Ameerika Ühendriikide korporatsiooniga, mis tegutseb Ameerika Ühendriikide seaduste alusel, ning on samas kõigil turgudel kohalikust reeglistikust täiesti sõltumatu,» sõnas Lang. Ta lisas, et Eestis ei ole traditsioonilise meedia ja Facebooki suhted kindlasti samasugused nagu Ameerikas, ning kuna need suhted on olnud reserveeritumad tähendab see Eesti ajakirjandusele suurt võitu.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles