«Kohtudes Eestimaa erinevate asenduskodude töötajatega on jäänud mulje (statistikat ju pole!), et järjest rohkem on tulnud asutuses hooldamisele võtta neid perekonnas hooldamisel olnud lapsi, kus kasupere leping on ühe või teise poole algatusel ennetähtaegselt katkestatud,» tõdes Parve. «Võib vaid ette kujutada, milliseid uusi haavu lööb lapsele iga taoline solgutamine.»
Oma ülevaate jaoks omavalitsusi küsitledes loetleti talle katkestamise põhjustena muu hulgas nii seda, et pere ei tule toime, et laps on suunatud asenduskodusse teise peresse, kuid enamasti märgitakse hoopis vaid «muud põhjused», mis võib ka seda tähendada, et olematu või napi koolituse ja psühholoogilise toeta jäänud hoolduspere väsib ära ja loobub, arvas Parve oma analüüsis.
Hoolduslepingute katkestamise põhjuste ja tagajärgede analüüsi pole tehtud. Samuti puudus enamikus maakondades koostöö kasuperede kohalike ühingutega.
«Kui siia lisada järjest rangemad lepingutingimused (sealhulgas hiljutine surve hakata lisaks hoolduse pakkumisele ka eestkostjateks), siis on hooldusperede kõnesolev üksijäetus üks võimalikke seletusi nende osatähtsuse ülalviidatud kahanemisele,» arvas Parve oma analüüsis.
«Teine põhjus on ilmselt omavalitsuste huvi hoida kokku raha, mida kuni kohtuotsuseni tuleks neil ise maksta perekonnas hooldamise eest ja seepärast eelistatakse asenduskodu teenust,» arvas ta.
Omaette teema on Parve sõnul ka hooldusperede koolitamine. «Kui ühest maavalitsusest märgiti, et nende12 hooldusperest viis ootavad juba kaks aastat vastavat koolitust, ja samas paljud juba koolitust saanud ei ole teenust pakkumas, siis võib küll kahtluse alla seada koolitusraha kasutamise tõhususe,» leidis Parve.
Oma analüüsis tegi Parve ettepaneku perekonnas hooldamise teenuse kvaliteedi tõstmiseks kutsuda igas maakonnas ellu Hooldusperede Agentuur kui institutsioon, mille ülesanneteks on hooldusperede leidmine, koolitamine, nendega lepingute sõlmimise vahendamine ning psühholoogilise, juriidilise ja muu abi pakkumine.
«Kui hoolduspere teeb teenust osutades tööd, siis võiks vähemalt üks vanem selle eest ka palka saada. Ära tuleb võtta bürokraatlikud takistused hoolduspered koolitamisel, tasuta koolitatutelt peab saama nõusoleku olla kättesaadav vastava andmepanga kaudu,» pakkus Parve välja. Lisaks soovitas ta tõhustada maavalitsuste rolli asendushoolduse kvaliteedi tagamisel.