Eaka tarbija käes on tuleviku ostujõud

Raigo Neudorf
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Priit Simson / Postimees

Langev sündimus ja pikenev eluiga muudavad selle sajandi kõige kiiremini kasvavaks tarbijagrupiks inimesed, kel turjal aastaid 60 ja enam, vahendab Arengufondi blogi Fututuba.ee.

Samas on ettevõtete teadmised selle üha ahvatlevamaks saava kliendisegmendi vajadustest ja ootustest veel kesised.

Globaalne konsultatsioonihiid A.T. Kearney on võtnud vaevaks seda teadmiste tühimikku täita. Uuringuga «Mida eakad tarbijad soovivad» on nad välja peilinud, millest eri kontinentidel elavad ja erineva rahakoti paksusega vanemaealised tarbijad puudust tunnevad.

Nad väidavad, et demograafiline maavärin raputab kaupmehi ja tootjaid märkimisväärselt, sest tulevikus kuni 30 protsenti ostujõust omavatel eakatel on täiesti teistsugused vajadused.

Arenenud tööstusriikides ulatuvad ühiskonna vananemise juured möödunud sajandi lõppu, mil üle 60-aastaste arv esimest korda ajaloos ületas alla 15-aastaste oma. Selle sajandi keskpaigaks jõuab vananemine ka tänastesse kasvava rahvastikuga riikidesse ja saab üleilmseks nähtuseks.

Kui veel eelmise sajandi keskel elas maailmas 200 miljonit vanemaealist, siis aastaks 2050 nende arv kümnekordistub 2 miljardini. Aastaks 2030 on keskeltläbi kolmandik Saksamaa, Prantsusmaa, aga ka Hiina elanikest üle 60-aastased.

Kusjuures kui maailma rahvastiku aastane kasvutempo on 1,2 protsenti, kasvab eriti vanade ehk üle 80-aastaste arv lausa 4 protsenti aastas.

Viis trendi, mis seda nn demograafilist maavärinat iseloomustavad:

Sündimus on maailmas langenud juba viimased paarkümmend aastat ja sellesuunaline trend jätkub pereplaneerimise vahendite kättesaadavuse paranemise, naiste haridustaseme tõusu ja linnastumise tõttu. Tulemusena stabiliseerub maailma rahvastik sajandi teisel poolel 9-10 miljardi piirimail.

Inimesed elavad kauem ja järgmised paar-kolm aastakümmet kestab see trend isegi ilma meditsiini-innovatsioonide või inimeste elustiili muutusteta. Kaugemas tulevikus võivad ülekaalulisus jms hädad siiski pikaealisuse kasvutrendi mõnevõrra väärata.

Inimesed mitte lihtsalt ei ela kauem, vaid on ka kauem terved. 60ndat juubelisünnipäeva tähistavat hiinlast ootavad ees veel 15 aastat täie tervise juures, sama vana ameeriklane saab aga nautida 19 ja jaapanlane lausa 21 täisväärtuslikku eluaastat.

Terved vanainimesed on veel 70-80-aastaselt aktiivsed ja energilised – reisivad välismaale, harrastavad  tervisesporti, käivad kodust väljas söömas ja kulutavad üldse toidule ja joogile rohkem kui näiteks alla 60- aastased.

Inimesed jätkavad töötamist ka vanemaealistena, mis leevendab arenenud riikides süvenevat töökäte nappust ja survet sotsiaalsüsteemidele.

Näiteks USA tööjõus on üle 65- ja üle 75-aastased kõige kiiremini kasvavaks vanusegrupiks ning nn generatsioon U (inglise keeles generation unretired) annab aastani 2016 93 protsenti sealse tööturu kasvust. Ilmselt kogub eakate tööhõives osalemine tulevikus veelgi jõudu juurde ja muutub globaalseks. 

Inimesed on jõukamad ja arenenud riikides kontrollivad suurt osa sellest eakad kodanikud, isegi siis kui nende nominaalsissetulek pensionile jäädes langeb.

Näiteks USAs omavad üle 50-aastased juba praegu 80 protsenti finantsvaradest ja kulutavad uutele autodele noorematest põlvkondadest rohkem. Suurbritannias on nende arvel 75 protsenti riigi kogu rikkusest, 60 protsenti säästudest ja 40 protsenti tarbimisnõudlusest.

Üleilmselt kulutasid eakad tarbijad 2010. aastal enam kui 8 triljonit USD, mis teeb (suhtarvuna) ligi 12 protsenti maailma SKTst. Kümnendi lõpuks ennustatakse nende tarbimise kasvu 15 triljonile.

Üle 60-aastaste osa sissetulekutes kasvab lähikümnendil kõikjal, sh on eakate ostujõult juhtivatel kohtadel meie põhjanaabrid Soome ja Rootsi 34 protsendiga.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles