Jaguari 40 000. silokombain veeres tootmisliinilt maha roomikutel

Ain Alvela
, Maa Elu
Copy
Jaguar asetas silokombaini roomikutele. Selline lahendus kaitseb põllupinda liigse tallamise eest ja parandab masina läbivust.
Jaguar asetas silokombaini roomikutele. Selline lahendus kaitseb põllupinda liigse tallamise eest ja parandab masina läbivust. Foto: claas

Claas on Harsewinkeli tehases valmis saanud 40 000. Jaguari silokombaini, mida maailma põllutehnika tootjate liidrite sekka kuuluv ettevõte toodab 1973. aastast.

Kõige värskem Jaguari uuenduslike lahenduste ja tõhusa tehnika näide on SIMA põllumajandustehnika messilt Pariisis saadud kuldne innovatsiooniauhind Jaguar Terra Traci roomikusüsteemile.

Silokombainide tootmist alustati 1973. aastal, esimene roolimissüsteem valmis aastal 1976. Maisikasvatuse kiire edenemine 1960. aastate lõpul nõudis tõhusamat saagikoristustehnikat. Haakeriistad ja järelveetavad seadmed olid saavutamas oma jõudluspiiri. Claas hakkas 1973. aasta juunis tootma tippjõudlusega iseliikuvat söödakombaini Jaguar 60 SF. Kolm aastat hiljem (1976) järgnes mudel Jaguar 80 SF, millel oli olulisi täiustusi – hekseldusvaltsi ja sissevõtuvaltsi eraldamise võimalus, tühjenduspuhur ja automaatne navigeerimissüsteem.

Pärast sarja täiendamist mudeliga Jaguar 70 SF esitleti 1983. aastal uut neljast mudelist koosnevat põlvkonda. Müües mudeleid Jaguar 690, 680, 685 ja 675 üle 7000 tüki, sai Claas 1980. aastatel Euroopas turuliidriks. Viis aastat hiljem lisati valikusse kuus mudelit.

Seatakse uusi standardeid

Jaguar 800 mudelisari alustas väikesemahulise eelseeriaga juba 1993. aastal. Selle uue sarja mootorivõimsus jäi vahemikku 228 kW (310 hj) kuni 354 kW (481 hj). Mootor oli paigutatud põiki juhtsilla taha, mis tagas lihtsa ja otsese ülekande, jahutusõhu optimaalse juurdevoolu ja hea ligipääsu masina sisemusse.

Tänu sobivale veosilla koormusele tekkis esimest korda võimalus paigaldada masinale kaheksarealine maisihammastik. Otse Corncrackeri taha paigutatud järelkiirendi parendas hekseldatud materjali voogu.

Jaguar 800 mudelisarja erivariant oli Field Shuttle, mis tuli müüki 1997. aastal. See põhines mudelil Jaguar 880 ja oli saadaval nii järelveetava (FS 880 T) kui ka konteinerversioonina (FS 880 C). Uuenduslik logistikalahendus võimaldas haakida söödakombaini taha veoauto haagise või paigaldada konteineri. Sel juhul antakse saak üle põlluserval, et veokid ei peaks põllule sõitma.

Märkimisväärsest võimsuse verstapostist möödus 2001. aastal mudel Jaguar 900, mille kapoti all oli 445 kW (605 hj). Teine muudatus oli juhi töökoht, mis oli täiesti uue disainiga – kõiki funktsioone sai kohandada ja jälgida terminali kaudu.

Alates 2003. aasta hooajast saavad kliendid valida nobeda Speedstari versiooni, mille tippkiirus on 40 km/h. 2006. aastal esitletud mudel Green Eye pakkus silmapaistvat võimsust (623 hj) ja hulganisti muid uuendusi.

Jälle uus põlvkond

Sarja 900 tutvustati 2008. aastal, see pakkus silmapaistvat jõudlust ja hekseldamise tippkvaliteeti. Värsketel mudelitel oli lai mootorivõimsuse valik, uus ja nutikas mootorijuhtimissüsteem, pidev niiskuse mõõtmine, Cebise mugavus ja uus noatrummel V-max. Jaguar 900 automaattäitesüsteem Auto Fill sai 2009. aasta Agritechnica messil kuldmedali. See süsteem pakub automaatjuhitavat vaguni täitmist, mis vähendab juhi töökoormust ja on senisest lihtsama ülesehitusega.

2011. aasta Agritechnica messil pälvis Claasi Jaguar teise tunnustuse: see nimetati aasta masinaks. Eeliste hulgas, millele žürii viitas, oli uus juhtimissüsteem Dynamic Power, mis pakub väljundvõimsust vajaduse järgi. Alates 2013. aastast on 900 sarja kuulunud ka suure võimsusega mootorid, mis vastavad Tier 4i heitgaasinormile.

2014. aastal tuli välja Jaguar 800 mudelisarja uus põlvkond. Ka siin pakub automaatne mootorivõimsuse juhtimise süsteem Dynamic Power maksimaalset tõhusust ja jõudlust nii täis- kui ka osakoormuse korral, kasvatades ja kahandades mootorivõimsust automaatselt. Nii töötab masin alati kõige tõhusamal mootori pöörlemiskiirusel ja juhil on uue disainiga kabiinis mugavam kui kunagi varem.

Uued masinad liiguvad roomikutel

2017. aastal tutvustas Claas edasiarendatud varianti Jaguar 900 sarja söödakombainidest, mis on ennast paljude aastate jooksul tõestanud. Uuendusteks on esiseadme astmevaba ajam, täiustatud materjalivoo süsteem, uus šassiilahendus ja süsteem Auto Fill.

Kõige värskem pereliige on Jaguar 960 Terra Trac, mis valmis 2018. aastal. See on esimene söödakombain, millele paigaldatakse tehases roomikusüsteem, mis pakub head pinnasekaitset ja on piisavalt kitsas maanteesõiduks.

Nii on praegu iseliikuvate söödakombainide tootevalikus kahes sarjas kokku 12 mudelit.

Jaguari tootmise algusest peale on arendatud ka heedreid, tootearenduse põhirõhk on suunatud optimaalse materjalivoo ja maksimaalse tõhususe tagamisele. Saadaval on lattniidukid ja eraldi maisiheeder.

Liikurhekseldi Claas Jaguar 960

* Toodetud Saksamaal.
* Patenditud kinemaatikaga Terra Traci ajamilahendus roomikutega.
* Hõõrdajam: katkendliku, mööda eraldi hambaid kulgeva ülekande asemel toimub pidev hõõrdülekanne üle kogu roomiku.
* Tänu suurtele põlluratastele ei vaju masin kiiresti pinnasesse ja suudab paremini väljuda roobastest. Rataste suur läbimõõt annab ka roomikule suurema kontaktpinna ja tagab tõhusa jõuülekande.
* Hüdropneumaatiline vedrustus hoolitseb sõidumugavuse ja masina väikese koormuse eest, seejuures on põllurattad ja tugirullikud vedrustatud eraldi, mis lubab sõita maanteel kuni 40 km/h.
* Stabiilset roomikut pingutatakse täiendava hüdrosilindriga, mis takistab libisemist. Pinget jälgitakse elektrooniliselt, kui rõhk langeb, saab juht pardakompuutrilt hoiatuse.
* Mootor 6silindriline Mercedes Benz OM473 LA.
* Mootori võimsus 460–626 hj (1800 p/min).
* Tühimass 12 500 kg.
Allikas: Claas, AS Konekesko Eesti

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles