Nordica nõukogu juht annab aru: mis saab rahvuslikust lennufirmast? (2)

PM Majandus
Copy
Toomas Tiivel.
Toomas Tiivel. Foto: Liis Treimann

Terav konkurents ja istekohtade ülepakkumine Tallinna liinidel oli tinginud olukorra, kus tänaste piletihindade juures oleks nulli jõudmiseks pidanud lennuki täituvus olema 120 protsenti ja enam. Selline olukord ei ole mõistagi jätkusuutlik, kirjutab Nordica nõukogu esimees Toomas Tiivel arvamusloos.

Fakt, et ühist lennufirmat omavad Nordica ja LOT pidasid tuleviku osas läbirääkimisi, ei olnud kellelegi saladus. Ühiselt hakati tegutsema ligi kolm aastat tagasi ning selle ajaga oli paljugi muutunud. Seegi oli avalikult välja öeldud, et ühe variandina oli laual lausa poolakate ettevõttest välja ostmise võimalus, kuid eile varastel hommikutundidel said viimased allkirjad kokkulepe, mille kohaselt Nordica ja LOT lähevad ühiselt edasi. 

Miks see vajalik oli? Esiteks on täna rohkem selgust kui kunagi varem, et Nordica ja LOTi ühisfirmal on teistele lennufirmadele lennuteenuse pakkujana väga tugev perspektiiv. Sellest lähtuvalt tuli leida osanike vahelistes suhetes see tasakaalupunkt, mis annaks neile mõlemale motivatsiooni ühisfirma arendamisse ühiselt panustada. Sealhulgas lahendada ühisfirma osakapitali sissemaksete küsimus, mis ettevõtte asutamisel otsustati lahendada kunagi hiljem, kuid mis oli pärastpoole eriarvamusi tekitanud.

Järjest rohkem maailma suuri lennufirmasid saab aru, et lühemaid liinilende (alla 120 istekohaga lennukitega) tasub regionaallende teostavatelt lennuettevõtetelt allhanke korras sisse osta. Selliste lendude turu maht on täna suurusjärgus 3 miljardit eurot ning suured ja traditsioonilised lennuettevõtted vaatavad Nordica ja LOTi ühisfirma Regional Jeti ärimudelit kui lennunduse tulevikku.

Kui eelmisel aastal vedas Regional Jet kõiki oma kliente, sh Nordicat ja LOT-i teenindades kokku ca 2 miljonit reisijat, siis uute võidetud hangetega läheneb Regional Jeti reisijate arv sel aastal juba kolmele miljonile ja meie opereerida on hetkel 19 lennukit. Võrdluseks: Tallinna lennujaam teenindas eelmisel aastal kõikide lennufirmade peale kokku samuti kolm miljonit reisijat, kusjuures Nordica polnud isegi enam turuliider.

LOTile on korduvalt ette heidetud, et nende huvi on ju ainult Tallinnast reisijate Varssavisse nö ette vedamine ja kahtlemata on see motiiv neil olemas ning seda ei saa pahaks panna. Kuid motivatsioon tuli paika saada ka ühisfirma arendamise osas, mille fookus ei ole sugugi ainult Tallinn-Varssavi lennud. Samuti olid 2016. aastal kokkulepitud tariifid ja nende indekseerimine, mille alusel Regional Jet müüs teenuseid LOTile, püsinud muutumatuna, kuna Regional Jeti omanikud olid selles osas mõnda aega eriarvamusel. Samas teenuse osutamise kulud on vahepeal kasvanud, mistõttu ei katnud see enam teenusest saadavat tulu. Ka need küsimused said lahendatud.

Teise olulise teemana tuli leida lahendus olukorrale, kus Nordica lennatavad liinid praeguses konkurentsisituatsioonis teenisid kahjumit. Terav konkurents ja istekohtade ülepakkumine Tallinna liinidel oli tinginud olukorra, kus tänaste piletihindade juures oleks nulli jõudmiseks pidanud lennuki täituvus olema 120% ja enam. Selline olukord ei ole mõistagi jätkusuutlik.

Seetõttu leppisimegi kokku, et piletimüügi ja teenindusprotsessi eest hakkab edaspidi vastutama LOT. Nordica pakub LOTile otsest lennuteenust ning Tallinna lendude puhul ka eestikeelset kõnekeskuse teenust. Kokkuvõtvalt on lennukite täituvus- ja kommertsrisk edaspidi LOTil ning Nordica töötab lennuteenust pakkudest fikseeritud tunnihinnaga, saades garanteeritud tasu. Samas, muudatuste tulemusena Nordica lendude üldmaht ja pardapersonali arv ei vähene. 

Nordica hakkab juba sellel aastal arendama ka enda kommertsplatvormi ehk piletimüügi- ja klienditeenindussüsteemi. See on oluline osa edaspidise äri arendamisel ja kommertsvõimekuse suurendamisel, mis omakorda loob võimaluse eristuva ning teistest sõltumatu toote väljaarendamiseks. Nordica on huvitatud ka edaspidi osalemast riigi poolt toetatud lennuliinide opereerimisel, näiteks Tallinn-Kuressaare vmt. Sel nädalal saime teate, et võitsime sarnase konkursi Rootsis Gällivares ja sarnaseid projekte on loodetavasti tulemas teisigi.

Ettevõttena on Nordical kohustus ja omaniku ootus tagada lennufirma kasumlikkus ja jätkusuutlikkus. Reeglina on ka Eesti inimestele meeldinud, kui riigile kuuluvad ettevõtted ei võta liigseid riske ning toimetavad kasumlikult ja jätkusuutlikult. Ka uus kokkulepe LOT-iga aitab meil paindlikumalt tegutseda ja ettevõtte tulevikku kindlustada.

Kommentaarid (2)
Copy
Tagasi üles