Elektriteatri eksperiment paneb tummfilmile tausta mängima uusveidrust viljeleva Leedu bändi

Tartu Postimees
Copy

Täna kell 19 näitab Elektriteater tummfilmi «Inimesed pühapäeval». Filmile mängib taustaks Leedu bänd Sheep Got Waxed.

Aastaid enne suurteks Hollywoodi tegijateks saamist tegi kamp noori saksa filmitegijaid – nende hulgas tulevased film noiri meistrid Robert Siodmak ja Edgar Georg Ulmer ning tulevased Oscari-võitjad Billy Wilder ja Fred Zinnemann – 1930. aastal koostööprojekti «Inimesed pühapäeval».

Tummfilmi alguspunkt oli küsimus: mida teevad tavalised noored inimesed ühel kaunil pühapäeval? Vastus oli lihtne ja äravahetamiseni sarnane tänapäevaga: nad flirdivad, mõnulevad ja naudivad oma vaba aega. Nii valitigi 1929. aasta suvel kaks noort meest ja kolm noort naist esindama noorsugu, kellega veeta üks helge nädalalõpp.

Lisaks tolleaegse noorsoo tundmaõppimisele annab film võimaluse heita pilk sõdadevahelise Weimari ajastu Berliini tänavatele, selle arhitektuurile ja linnamelule. «Inimesed pühapäeval» valmis vahetult enne natsionaalsotsialistlikku mõju ning Saksa filmitööstuse ülevõtmist Joseph Goebbelsi propagandaministeeriumi poolt. Filmi võib vaadelda kui ajakapslit, mille abil heita pilk Euroopa olulisele suurlinnale 1920ndate aastate lõpus. Teise maailmasõja jooksul hävis üle 30 protsendi Berliini linnast, muutes Berliini ja saksa rahvast. 

Tegu on seguga dokumentaal- ning mängufilmist, mis jälgib ühe sõpruskonna tegemisi päikselisel pühapäeval. Näitlejad ei olnud professionaalid. Nad «mängisid» iseennast – filmis kujutatud tegelased on reaalsete inimeste koopiad ning publikule teatatakse filmi avatiitrite ajal, et kõik filmi osatäitjad naasesid pärast filmi valmimist 1930. aasta veebruaris oma tavapärastele töökohtadele. Filmi lõpus tunnevad tegelased kurbust peatselt lõppeva pühapäeva ning eesseisva töönädala alguse üle. Ühes sellega astus ka filmimeeskond vastu süngele ning teadmatust täis tulevikule.

Nii nagu «Inimesed pühapäeval» oli omal ajal ülimalt eksperimentaalne film, esindab ka leedu post-jazz trio Sheep Got Waxed eksperimentaalsust ja uusveidrust. Nende muusika on ühtaegu keeruline kui ka ligipääsetav. Trio toob uue perspektiivi nii džässi, elektroonilisse kui ka akadeemilisse muusikasse. Kitarri, saksofoni ja trummikomplekti täiendavad mitmed efektimasinad ning digitaalperkussioon. Vaba džässi ja elektroonilise muusika merd, millel nende looming peamiselt seilab, raputavad ositi raskeroki tormid.

Sheep Got Waxed tuli kokku selle kümnendi esimese pooles, misjärel võitis trio peagi Vilnius Jazz Young Poweri tiitli. Pärast seda on bänd aktiivselt tuuritanud Aasias, Euroopas ja Venemaal.

Kollektiiv on teinud koostööd teatritruppide ja kinodega. Viimati mängiti muusikat tummfilmile selle aasta veebruaris kinos Cinémathèque Française, kus bänd esines 900-pealisele publikule instrumentaalkavaga linateosele «Folies de Femmes».

Muusikakriitik Madis Järvekülg on ansambli kohta öelnud: «Ühest küljest tahaks Sheep Got Waxed säilitada rokibändi eetost, teisalt kipuvad nad selle piiratust just eri allikate abstraheerimise, mitte tehnilise perfektsionismi kaudu lõhkuma. Tundub, et trummar kannab endas mingit metalvaibi. Kitarrist näib kui häbelik iseõppija, kes raskeroki näpuharjutustest juba rohkem tantsuindie mõju alla langenud ning saksimängija igatseb avangardi, laveerides hüsteeriliselt ambiendi ning etteaimamatute meloodiate vahel.» […] «Peab tõdema, et sellist kokkumängu nõnda eksperimentaalsel suunal Eesti bändide juures mina küll kohanud pole.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles