Skip to footer
Päevatoimetaja:
Loora-Elisabet Lomp
+372 5916 2730
Saada vihje

Maxima juht: kassapidaja palgaga elab Eestis ilusti ära (10)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Väga raske on praegu häid töötajaid leida, möönab Maxima Eesti juht Edvinas Volkas Lasnamäe kaupluse kalaleti müüja kuuldes.
  • Maxima juhi sõnul saab kassapidaja palgaga Eestis ilusti ära elada.
  • 24/7 kauplusi Maxima avama ei hakka.
  • Lidli tulek kedagi välja ei söö, ent tarbijad võidavad.

Maxima Eesti uus juht Edvinas Volkas rääkis, et Saksa odavpoeketi Lidli tulek ei söö Eestis jaeturult kedagi välja ega alanda oluliselt hinnataset, sest eestlased eelistavad kodumaist kaupa võõrale.

Olete Maximas töötanud 18 aastat. Mis on teid ettevõttes hoidnud?

Põhiliselt väljakutse. Alustasin kaubandusdirektorina ja nüüd olen siin. Eesti on teine riik, kus ma olen Maxima tegevjuht olnud.

Miks otsustasite Eestisse tulla?

Läksin kõigepealt nelja-aastase tähtajalise lepinguga Bulgaaria Maximat juhtima. See aeg sai läbi ja samal ajal lahkus Eesti üksuste juhi kohalt Marko Põder. Seega pakuti kohta mulle.

Mis on Eesti ja Bulgaaria jaeturu põhiline erinevus?

Turud on täiesti erinevad. Esiteks, kui rääkida nüüdisaegsest kaubandusest, siis Bulgaarias moodustab see vaid poole turust. Siin on see ligi 90 protsenti. Bulgaarias on endiselt palju väikseid erafirmasid ja avatud turge.

Teine suur erinevus on ostuharjumused: bulgaarlased tahavad müüjaga rääkida ja seetõttu on palju lette. Eestlastele meeldib ise kaupa valida.

Muidugi on erinevus ka toidukategooriates, näiteks värske toit on Bulgaarias populaarsem, moodustades ligi poole müügist. Siin on värske kraami müük väiksem.

Muidugi on erinevus ka selles, et Bulgaarias on palju kohalikku puu- ja aedvilja.

Maxima turuosa on Eestis 18,6 protsenti ja sellega olete teisel kohal. Kas teil on plaan või soov Coopist mööda minna? Kas see on üldse võimalik?

Eestis oleme tugeval teisel kohal. Meie kasvame ja Coop kasvab ka. Tahame hoida teist kohta, aga meil pole ambitsiooni esimeseks saada. Tahame küll kasvada, kuid uute poeformaatide kaudu, näiteks ekspress-poodide ja olemasolevate kaupluste laiendamisega.

Ekspress-poed muutuvad järjest populaarsemaks. Miks?

Tarbimisharjumused muutuvad. Tahetakse kaupa nüüd ja kohe. Inimestel pole enam nii palju aega. See pole nii mitte ainult Eestis, vaid ka mujal. Nüüd on siin ekspress-poodide avamise buum.

Prisma teatas hiljuti, et neil on plaanis agressiivselt Tallinnas laieneda. Paljud teised poed arvasid, et see ei tundu tõenäoline ja et tegemist oli lihtsalt müügijutuga. Mida teie arvate?

Kõigepealt ütlen, et ma ei taha konkurentidest rääkida, aga jah, ma kuulsin seda juttu.

Minu arvates laienevad siin kõik. Seda on huvitav näha, sest turg on küps. Kui vaadata jaekettide ruutmeetreid inimeste kohta, siis on Eesti Euroopas esiviisikus, aga ikka kõik laienevad. Ma ei usu, et veel järgmise aasta jooksul keegi laienemist lõpetab.

Prisma kohta on kaua räägitud, et see müüakse hoopis maha. Kas see võiks lähiajal juhtuda?

Keeruline öelda. Kõigil läheb hästi. Kõik laienevad ja uusi tuleb juurde. Seega on turul potentsiaali ja ma ei usu, et keegi sulgeb või müüb.

Kas keegi ostakski? Kas näiteks Maxima on saanud pakkumisi?

(Mõtleb.)

No nende kahe kuu jooksul, mis ma siin olen olnud, ei ole pakkumisi tulnud.

Maxima

Pm

Lidl ostab üle Eesti kinnisvara kokku ja kõik valmistuvad vaikselt nende avamiseks. Kas ja kuidas muudab uus jaekett turuolukorda?

Alustame algusest. Esiteks mul on hea meel, et Lidl Eestisse tuleb. Nad toovad konkurentsi, mistõttu peavad kõik pingutama ja kokkuvõttes tarbija võidab. Ma ei usu, et keegi kaob, kui nemad tulevad. Keegi ei sulge uksi, sest siin on kõigil oma kontseptsioon ja Lidli kontseptsioon on teistsugune.

Olen Lidliga ​konkureerinud Bulgaarias. Tean nende ärimudelit ja nende tugevaid ja nõrku külgi. Nad võtavad Eestis oma osa, aga nende kontseptsioon on täiesti teistsugune. Neil on oma kaubamärgid ning nad ei müü eriti kohalikku kaupa. Ehk jah, nad võtavad oma osa, aga ma arvan, et lokaalsus on eestlastele väga oluline, seda Lidl ei paku ja seega ei kuku keegi olemasolevatest välja.

Aga kuidas mõjutab uus odavkett hinda?

Kes ütles, et Lidl on odav?

Kõik, ka Lidl ise.

Ma ei oska öelda, mis juhtub Eestis, aga võin öelda, mis juhtus Bulgaarias. Nad ei olnud odavuse poolest liidrid. Kui kuulen juttu, et Lidl alandab hinda, siis ma ei usu.

Lisaks klientidele konkureerivad jaeketid töötaja pärast. Kuidas praegu töötajate leidmisega on?

Väga raske. Me investeerime töötajatesse ja koolitame neid eesti keelt rääkima. Me usume, et teenindustöötajad peaksid oskama kahte keelt: eesti ja vene keelt. Meie ülesanne on mõlemat keelt õpetada.

Tundub, et eestlased on väga kriitilised teenindustöötajate vastu, kes ei räägi puhast riigikeelt.

Võimalik. Ma ei oska öelda, aga eks see on normaalne. Kui elad Eestis ja räägid kohalikku keelt, siis eeldad, et teenindus on eestikeelne.

Kui nõuda teenindajalt kahe keele oskust, siis tuleb ka palka maksta. Kuidas püsite konkurentsis palgamaksjana?

Palgad kasvavad aastast aastasse. Muidugi peab Maxima samuti palka tõstma. See on selge.

Konkurentsist rääkides pole palk ainus. Sama olulised on töökoormus ning boonused ja preemiad. Meie näiteks pakume kaupluse töötajatele tasuta lõunat.

Kuidas teha teenindaja töö ihaldusväärsemaks?

Ma ei usu, et teenindustöö üldse populaarne poleks. Kõik ei saa luua oma ettevõtet või töötada IT-sektoris, igaühele on kuskil koht. Usun, et teenindussektori ametid on populaarsed. Eriti Eestis, kus palgatase pole nii madal. Siin saab kassapidaja palgaga ilusti hakkama.

Kas Maximas on võimalik karjääri teha? On teil mõni kassapidaja juhiks tõusnud?

On muidugi. Meil on kassapidajaid, kes on nüüd kontoris. See on võimalik ja me toetame seda. Meil on suur struktuur, mis muudab karjääri tegemise lihtsamaks. Ka mina olen ettevõtte karjääriredelil tõusnud.

Prisma on avanud Tallinnas mitmeid 24/7 avatud poode. Mida sellest kontseptsioonist arvate?

Nii Bulgaarias kui ka Leedus on kesklinnas alati olnud poode, mis on avatud 24/7. Siin on selline Prisma. Kliendile on see hea, et oleks vähemalt üks võimalus käia öösel poes, aga ma ei usu, et rohkem selliseid poode vaja on, sest Tallinn ei ole piisavalt suur. Maxima ei ava 24 tunni poodi.

Iseteeninduskassad – millal kassapidajad üldse ära kaovad?

Ma arvan, et eestlastele meeldivad iseteeninduskassad, aga kõigile meeldib hea teenindus. Bulgaarias avati alles eelmisel aastal pood, kus on iseteeninduskassad. Siin on see väga levinud, kuid ma ei usu, et ühel hetkel töötajad täielikult ära kaovad. Mingi inimkontakt jääb alati.

Edvinas Volkas

  • Maxima Grupė ettevõtetes alates 2001. aastast eri ametites.
  • 2001–2003 Maxima Leedu kommertsdirektor
  • 2003–2014 Maxima Grupė ostudirektor
  • 2014–2015 Maxima Läti äriarenduste juht
  • 2015–2019 Maxima Bulgaaria tegevjuht
  • Alates 16. juulist Maxima Eesti tegevjuht
Kommentaarid (10)
Tagasi üles