Nädalavahetuse filmid PÖFFil, kus huumor käib mängleva hooga üle piiri ja halastamatult terav satiir ei anna kõhulihastele armu
Naljadega on selline tore lugu, et need toimivad vaid siis, kui kannavad eneses vähemalt kübekestki tihtilugu kohatuna näivat ausust. Seda lõikavat tõde on tarvis, et rääkida keerulisena näivatest teemadest nii nagu nad tegelikult on.
Sel nädalvahetusel võtab PÖFF ette hariliku komöödiafilmide teemaringi, milleks on lood Molotovi-Ribbentropi paktist, koera surmast, depressioonist, nudistidest, väikekodanlikust kadedusest, prostituudi südamevallutusest, koduvägivallast, juhurasestumisest ja Franz Ferdinandi atentaadist.
Ehk teisisõnu, siit leiad nädalavahetuseks valiku filme, mille sarnaseid varem nähtud pole. Olgu aga siinkohal öeldud, et lõkerdamisega hammaste välkuma panemine on nende filmitegijate poolt kõigest vaid vahend, mille abil anda edasi mõtteid ja tundeid, mis päriselt loevad. Seega tasub kinosaali saabuda taskutega riietuses, kuhu saadud tarkuseteri pista.
Reede õhtu
Omanäoliselt absurdne ajaloofilm viib meid aastasse 1938, kus riigi kohta habrast iseseisvust nautiv Leedu tajub kuklas üha pingestuvat diktaaktorite hõngu poliitikat ühes hammastega, mida selle riigi territooriumi peale ihutakse. “Aga pole hullu! Saame hakkama!” mõtleb geograaf Feliksas Gruodis, kes tuleb välja enda tagasihoidlikul hinnangul igati võrratu lahendusega luua tagavara Leedu teisele poole maakera, kuhu sõja korral kõik rõõmsalt kolida saaks. Ainus väljakutse sellel utoopial on nüüd poliitiline eliit endaga nõusse saada.
Laupäev
Maailma esilinastus
Kuldses eas Silvia ja Mario elavad igati soliidset elu Montevideo linnas hetkeni, mil seda raputavad kaks sündmust – pensionipõlv ühes koera surmaga, mis käivitavad paraja märuli hullumeelsuse ja paranoia piirimail. Kuidas saab olla ühe koera surmas midagi naljakat? Ei olegi. Küll aga täidavad ninasõõrmed naerutava muhelemisega filmi hästi kirjutatud karakterid ning jampslik situatsioonikoomika.
Rahvusvaheline esilinastus
“Paeluss” on nõnda eriline, et raske on hoida end tagasi, et seda üldjuhul kirevas programmis kahe silma vahele jäävat vaatamist mitte otse soovitada. Absurdsest huumorist läbi immitsetud film avab depressiooni hiirvaikseid kulgemisvorme läbi eriilmeliste inimeste niivõrd ehedalt ning ei jäta võimalustki mõistmisel ja lähedusel mitte kasvada. “Paeluss” loob vaatajale mänguruumi jälgida elu raskusi oma obskuursuses ning näha jaburalt taskulambist vibisevat valgust nende inimeste emotsioonitunnelite lõpus.
Maailma esilinastus
Koduvägivallast ei taheta rääkida ega tihti ka midagi kuulda. “Kokka kepi killi” serveerib seda teemat aga läbilõikavalt terava huumori, mis pereisale Jaroslavile halastust ei paku. Mees, kelle kolmainsuse siin elus moodustavad seks, söögitegemine ja terror pereliikmete vastu, seda kuidagi ka ei vääri. Silmapaistvalt originaalne stsenaarium paljastab äärmiselt pikantse huumori taustal selle koduvägivalla olemust silmi avardava toorusega.
Jah, ka kõige neoonroosam utoopiline idüll ei pääse ilma väikekodanliku kadeduseta. “Rohelisem muru” viskab kelmikaid mõttelisi hundirattaid ümber ideaalse kogukonna olemuse ning naerab kohmakatesse kombekatesse mähitud kombekuse üle, mille seest ei leia enam ülesse ei siirust ega inimlikkust. Pöörane absurdikomm perekooli rajavatest muster lapsevanematest.
Humoorikas ja terav poliitiline satiir belglaste kuninga Nicolas III-st, kes toona pidi taevase anomaalia tõttu Istanbulist maitsi kodumaale põgenema. Nüüdseks on Nicolas oma entourage’iga jõudnud Sarajevosse, kus kohalikud harrastusnäitlejad parasjagu Franz Ferdinandi atentaati etendavad. Allegooria uuest ja nihkes Euroopast on justkui puhkus sellises kuurordis, kus kõik peale sinu on ära keeranud.
Must komöödia keskealisest eksistentsiaalses kriisis Patrickust, kes haldab nudistide kämpingut, kus oma keha ja hinge paljastavad kõikvõimalikud karakterid. Film on inspireeritud režissööri enda mitte nii konventsionaalsest lapsepõlvemälestusest, mil ta oma vanematega ühte nudistide laagrisse sattus. Tragikoomiliste elementide kõrvalt leiab sellest filmist ka tasemel psühholoogilise thrilleri.
Kümme korda heidetud ja seejärel lahutatud meel jagatud intiimsusega võrdub eminentselt laetud elamus? Raske on ära tabada, mis valemit pidi Eestis tõeliselt tugevaid ja originaalseid dokumentaalfilme luuakse, kuid igal juhul tõestab “Kirjanikuga voodis” teiste seas, et see toimib iga aastaga üha paremini. Manfred Vainokivi režii on jälgiva dokumenteerimise asemel otsustanud anda isepäraselt grotseski ja klassikalise kunstiga flirtiva vormi Peeter Sauteri loomusele ja sellest pulseerivatele sõnadele, mis maadlevad kibestunud vanapoisi saatusega.
Pühapäev
Ainus asi brittidel kuivem kui gin on nende huumor, mida selles filmis saab nautida kõvasti. Kahe eest rabanud üksikema naudib nüüd lõpuks 44-aastaselt oma teist noorust pidutsedes ja elu natudes, kuni kohalik klubileid muutub naise jaoks kustumatuks ööks kaugeltki mitte nii nagu selles minnalaskmises iseenesest plaanitud oli. Naine jääb rasedaks ja nüüd tuleb lisaks haprale inimelu kasvatamisele hakata uues elu olukorras ka ise kasvama. Selleks on talle eeskujuks juba pea täiskasvanuks saamas ning igal juhul vastavas eeskujus käituv tütar.
Maailma esilinastus
Julia Robertsi poolt kehastatud prostituudist karakterit ning tema elulugu filmis “Pretty Woman” on romantiseeritud ja idealiseeritud tänaseks juba kahe kümnendi jagu. Kui romantiline oleks see film olnud aga siis, kui armujaks poleks olnud hurmav rikkur, keda kehastas Richard Gere? “Laura Durandi veider tagaajamine” on võimalus elada kaasa kurikuulsa 90ndate prostituudi südame vallutamise loole ilma Hollywoodi glasuurita ja oma mitme kraadi võrra kurioossemate süzeekäikude läbi, mida tuleb selles kahe sõbra teekonnafilmis ette rohkem kui küll.
"Kõik on tehtav ja ostetav. Ka ideaalne perekond." Umbes nii võiks kokku võtta moto, millega see film rüseleb. Justnimelt rüseleb, sest kohmaka jantimisega on see tükk algusest lõpuni täidetud. Täiesti oma rütmi järgi vurritavavas komöödias kohtame üksikut meest, kes lihtsalt palkab näitlejad, kes täidaksid vanemate, venna ja õe rolli tema elus. Austraalia režissööri poolt Kiievis tavakodanike näitlemisel loodud film võiks olla iseenesest absurdi tipp, kuid tegelikkuses toimiv ja trendikas lahendus juba Aasia maades, mille olemust saab kaeda ka siin.