MTA hakkas näitama maksukäitumise hinnanguid

BNS
Copy
Foto: Arvo Meeks

Maksu- ja tolliamet (MTA) pakub alates esmaspäevast ettevõtjatele maksukäitumise hinnangute e-teenust, mille kaudu näeb ettevõtja, millisena tema ettevõte MTA jaoks paistab ning kas ameti hinnangul on tema esitatud andmetes puudujääke.

Maksukäitumise hinnanguid näevad enda kohta äriühingud ja käibemaksukohusluslastest FIE-d. Teenuses antakse puuduste parandamiseks ka konkreetsed juhtnöörid. Hinnangutele on ligipääs vaid ettevõtte seaduslikel esindajatel, kellel on soovi korral võimalus anda luba nende nägemiseks ka raamatupidajale, teatas MTA.

Lisaks koondab teenus ühte keskkonda avalikud andmed, mille kogumiseks peab praegu tegema mitu päringut MTA infosüsteemidesse – näiteks aadress, tasutud riiklikud maksud, töötajate arv, võlad, erinevad load. Need andmed on nähtavad kõigile. 

«Soov ja vajadus teenuse järele on tulnud ettevõtjatelt endilt,» ütles MTA peadirektor Valdur Laid pressiteate vahendusel.

«Nähes end MTA silmade läbi – kas  maksukohustused on täidetud tähtaegselt ning kas esitatud andmetes esineb ebakõlasid – on võimalik vajakajäämised parandada. Nõnda saab ettevõtja ennetada maksukontrolli sattumist ja hoida kokku oma väärtuslikku aega. Ja samas tuleb arvestada, et kui hinnangute põhjal on pikalt olulisi puudusi, on oodata meie kontaktivõttu,» märkis ta.

Laidi sõnul on MTA eesmärk teha maksude tasumine võimalikult lihtsaks. «Eesti füüsiliste isikute tulude deklareerimise mugavus on juba ammu maailmakuulus. Maksukäitumise hinnangutega teeme hüppe äriühingute elu sujuvamaks muutmisel, samas vähendades ettevõtjate ja ametnike halduskoormust ning suurendades maksulaekumist,» ütles ta.

«Ettevõtjate tagasisidele tuginedes arendame teenust ka edasi, näiteks lisame võimaluse jagada enda kohta käivaid hinnanguid äripartneritele,» lisas ta.

Maksukäitumise hinnangud põhinevad nii avalikul infol kui ka ettevõtja maksusaladusega kaitstud andmetel, mida ta on MTA-le ise esitanud. Uusi andmeid selle jaoks ei küsita ega koguta. 

Ettevõtja saab rakenduses tagasisidet kahes osas. Maksukuulekuse hinnang iseloomustab ettevõtte seadusest tulenevate kohustuste täitmise õigeaegsust ja korrektsust. Lisaks võrreldakse seal ettevõtte deklareeritud töötasu väljamakseid Eesti keskmise töötasuga samadel ametikohtadel.

Maksuasjade korrasoleku hinnang juhib tähelepanu võimalikele puudustele ja ebakõladele andmete deklareerimisel ning võimaldab ettevõttel seeläbi oma maksukäitumist varakult parandada. Arvesse võetakse töötamise registri ja deklaratsioonide andmete korrasolu, samuti MTA muid tähelepanekuid.

Hinnangud ja hinnangute näitajad kuvatakse numbrilise väärtusena skaalal 1–3 ja värvidega. Roheline värv tähendab, et kõik on korras. Kollane värv tähendab, et esinevad mõned puudused. Punane värv tähendab, et esinevad olulised puudused.  

Enda kohta saab maksukäitumise hinnanguid vaadata enam kui 135 000 ettevõtet. Maikuu seisuga oli kõik korras ehk kõik näitajad «rohelises» neist 62 protsendil. 13 protsendil oli hinnang «kollane» ehk nende maksuasjades oli mõningaid puudusi ning veerandil oli tõsiseid puudusi ja hinnang «punane». 

Kõige rohkematel juhtudel mõjutas hinnangu tulemust ümbrikupalga risk – ettevõtte deklareeritud töötasu oli oluliselt madalam kui samade töökohtade keskmine töötasu. Palju probleeme oli ka ajatamata võlgadega, vastutava isiku tausta ja esitamata deklaratsioonidega.

Enam kui 10 000 ettevõtet saavad hinnangutes soovituse vaadata üle ettevõtte omanduses oleva auto kasutamine, kuna see ei ole märgitud kui vaid ametisõitudeks kasutatav sõiduvahend.

Kui ettevõtja teeb oma puudused korda, siis MTA-d sellest täiendavalt teavitada ei tule. Muudatused on teenuses nähtavad üldjuhul juba järgmisel päeval.

Maksukäitumise hinnangute valmimist ja arendamist toetas Euroopa Regionaalarengu Fond. Teenuse arendas MTA koostöös Nortali ja rahandusministeeriumi infotehnoloogiakeskusega (RMIT).

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles