Kodumaine mööblitootja ühendab funktsionaalsuse nutikusega

Copy
Kappidega riiul, mis on stiilne kujunduselement ent samas mahutab palju - riiul PIX.
Kappidega riiul, mis on stiilne kujunduselement ent samas mahutab palju - riiul PIX. Foto: Merlis Lätti

2010. aastal aiamööbli valmistamise ja müügiga alustanud pereettevõte Radis OÜ jõudis üsna pea arusaamisele, et neil on rohkem anda ning nii „koliti tuppa“. Nüüdseks valmistatakse vineerist mööblit riiulitest vooditeni. Kui lihtne või keeruline on Eestis mööbli tootjana alustada, kuidas on ajaga mööbli trendid muutunud ning kui riskantne oli tulla turule 14-uksega kummutiga, räägib Radis OÜ kaasasutaja Mauri Abner.

Kuidas Radis OÜ alguse sai?

Alustasime pereettevõttena 2010. aastal. Esimene toode oli aiakiik, hiljem lisandus muu aiamööbel. Peagi selgus, et massiivset aiamööblit on võimatu eksportida, nii jõudsime tuppa. Esialgu lastetuppa, aga koostöös EKAga valmisid esimesed elutoa esemed. 

Milline on Teie isiklik seos mööbli tootmisega?

Minu isa Raul Abner on juba aastakümneid sellega kas hobi või päris töö korras tegelenud, mina olen hobihuvilisena vaikselt juurde tulnud. Algul küll põhitöö kõrvalt, kuid nüüd juba aastaid põhitööna.

Raul Abner
Raul Abner Foto: Radis OÜ

Kui lihtne või keeruline on Eestis mööbli tootjana alustada?

Ega algus polnud sugugi lihtne, aga tegime kõik seda põhitöö kõrvalt, et testida tooteid ja turgu. Kohe võtsime eesmärgiks eksportima hakata. Seetõttu oli silmiavav käia oma esimeste toodetega suurel Kölni mööblimessil ja näha inimeste vaimustust, kui nende silmad peale pikka väsitavat messipäeva meie stendini jõudes särama lõid. Siiski läks veel mitu aastat, enne kui regulaarse ekspordi käima saime — kõik nõuab aega ja kogemusi.

Kui meenutate algusaegu, näiteks seda, et millistel pindadel ja kui suure meeskonnaga alustasite, siis kuidas see tänaseks muutunud on?

Päris alguses oli meil renditud paarikümne ruutmeetrine ladu, kus esimesi tooteid valmistada üritasime. Nüüd on meil üle 600 m² tootmispinda ning kuus tublit töötajat, lisaks ka hulgaliselt kaastöötajaid, kes toetavad meid nii tootmise, turunduse, sotsiaalmeedia, fotograafia, renderduse ja kõige muuga, mis tänapäevase mööblitootmise juurde käib.

Kuidas selle ajaga aga trendid mööbli osas on muutunud?

Pidevalt on suurenenud inimeste huvi mööbli vastu, mida saab mitmel otstarbel kasutada. Kuna Kesk-Euroopas seoses aina rohkem inimeste linnadesse kolimisega on keskmine ruutmeetri pind korterites pidevalt vähenenud, siis peame siin kaasa aitama, et näiteks samas toas saavad kõik pereliikmed õppida, mängida, töötada, süüa ja ka magada. Kuna kodu on eelmisel aastal saanud juurde uusi funktsioone, siis peab ka mööblidisain seda arvestama. Peab olema võimalus päevane kodukontor õhtuks muuta hubaseks õhtusöögi toaks paari lihtsa liigutusega.

Mida veel klient täna otsib või eelistab?

Lisaks funktsionaalsuse soovidele on aina olulisemaks muutunud ka mööbli looduslikkus ja kasutusiga — ühtepidi aitab see meie loodust hoida, teistpidi on ka inimesele endale soodsam soetada üks aastakümneid vastupidav ese kui mõnda toodet iga hooaeg vahetada. Vahepeal oli Lääne-Euroopas inimeste soov iga hooaeg uus mööbel valida, see kahtlemata mõjub tänapäeval raiskava ja reostava tegevusena, aga õnneks on selle osakaal ka langemas. Tänapäevased õlivahatatud tooted peavad hästi ajahambale vastu. Aga meie poole pöörduvad ka kliendid, kes soovivad veidi teistsugusemat mööblit kui naabril on ehk soovitakse väikest eripära.

Riidekapp HUH - See kapp loob Sinu garderoobi korra, ampsates oma kõhtu nii kleidid, pintsakud kui mantlid.
Riidekapp HUH - See kapp loob Sinu garderoobi korra, ampsates oma kõhtu nii kleidid, pintsakud kui mantlid. Foto: Merlis Lätti

Meenub Teile mõni eriti põnev soov või lähenemine, millega klient teie poole pöördunud on?

Kuna pakume oma disainiga tooteid, siis üks riskantsemaid samme oli praeguseks meie populaarseima kummuti PIX turuletoomine. Nimelt on seal lausa 14 ust. Alguses ei uskunud me kõik ka oma tiimis sellesse, kuid ega klientide soove oska ette ennustada ning õnneks võeti kummut kohe suurepäraselt vastu.

Kummut PIX - Ruumikas ja tugev tegelane, kes sobib asju mahutama nii elutuppa, lastetuppa kui kontorisse. PIX kummutiga lood korda.
Kummut PIX - Ruumikas ja tugev tegelane, kes sobib asju mahutama nii elutuppa, lastetuppa kui kontorisse. PIX kummutiga lood korda. Foto: Merlis Lätti

Teie mööbel on disainitud ja valmistatud käsitsi kohalikust toorainest. Mis eelise see n-ö masstoodangu ees kliendile ennekõike annab?

Ühtepidi anname nõnda rohkem tööd meie Eesti inimestele kõigis mööbli tootmise ja müügiga seotud valdkondades. Teisalt hoiame ka keskkonda, kui me ei lase oma mööblit Aasiast kohale tuua.

Millest te aga mööbli tootjana igapäevaselt lähtute? Mis on Radise eesmärgid?

Meie põhimõte on oma keskkonna jalajälge hoida võimalikult väiksena, jääke meil praktiliselt ei teki, see on sisse kirjutatud juba toodete disaini. Keskendume ka sellele, et avardada puhast ruumi. Kasutame selleks looduslikult tervislikke materjale, näiteks viimistluses ökoloogiliselt puhast õlivaha. Laiemalt soovime tutvustada Eesti disaini Euroopas.

Üle poole teie toodangust läheb Eestist välja, peamiselt Saksamaale, Soome, Prantsusmaale, Hollandisse ja Suurbritanniasse. Millest te aga veel Radisega unistate? Millised on lähiaastate plaanid, soovid ja arengusuunad?

Soovimegi pakkuda loodust ja ilu armastavatele inimestele võimalust teha oma kodu ja kontor meeldivaks keskkonnaks, hoides niiviisi loodust ja oma aega. Enamuse oma mööblist müüme Radise oma kodulehe kaudu Kesk-Euroopa lõppklientidele, loodame sellega ka Eestit kui meeldivat ja inspireerivat keskkonda tutvustada teistele. 

Radise mööbliga saab tutvuda leheküljel https://radis.ee

Copy
Tagasi üles