Võrumaa jalatsivabrik tahab vastuvoolu ujudes keskkonda säästa

Copy
modellid Karl Robert Saaremäe, Aivar Habakukk ja Tõnis Niinemets
modellid Karl Robert Saaremäe, Aivar Habakukk ja Tõnis Niinemets Foto: Carol Liis Metsla

TOKU ise on küll mõned aastad vana, aga selle juured ulatuvad päris kaugele. Kõik sai alguse aastast 1927, mil vanaisa Peeter oli Vastseliina tuntuim kingameister. Ta oli tuntud oma kõrgkvaliteetse töö ja täpsuse poolest ning sai nii omale lojaalsed kliendid kaugematestki paikadest.

Aastal 1993 otsustas lapselaps Rait taastada vanaisa pärandi ning astus vanaisa Peetri kingadesse jätkates samade väärtuste ja traditsioonidega. Esimeseks tooteks olid võimlemissussid HipHop — neist arenes välja bränd nimega OmaKing, mis toodab nii susse, sandaale, sisetaldu kui ka tööjalatseid.

Kuigi OmaKing on tuntud oma vastupidavuse ja mugavuse poolest, vajas osa klientidest samade väärtustega, kuid trenditeadlikumat toodet. Nii saigi aastal 2017 koostöös disaineritega alguse TOKU — mugav, jätkusuutlik ja stiilne jalanõu. Et jalasõbralikku joont hoida, on tooted valmistatud võimalikult naturaalsetest materjalidest ning kõik sisetallad on saanud inspiratsiooni ortopeedilistest jalatsitest.

Foto: Carol Liis Metsla

Seega, kui küsida, kellele siis TOKU ennekõike on, võib öelda, et kandjale, kes hindab mugavust, jätkusuutlikkust, käsitööd ning disaini. Inimesele, kes hindab toodet, millel on oma lugu.

Vastuvoolu ujujad

Ehkki Ritico OÜ ise on vana juba üle 25 aasta ja selle ajaga on ümber palju muutunud, on ettevõtte müügijuhi Liis Tillmanni sõnul kõige vähem muutunud inimesed. „Enamus töötajaid on meiega olnud rohkem kui 15 aastat ning on ka töötajaid, kes on olnud ettevõttega koos algusest peale. Ma arvan, et just selle taga meie edu ongi, et meie inimesed on pühendunud ja kogemustega ning teevad tõesti head tööd,“ ütleb ta ja lisab, et läbi aegade on nad olnud veidi vastuvoolu ujujad. „See on olnud kindlasti paras väljakutse, teha asju natukene teisiti, aga samas on see just andnud motivatsiooni pingutada, olla pidevas arengus ning võibolla kokkuvõttes on see kõik ennast siiski ära tasunud,“ arvab ta.

TOKU disainer Piibe Tomp TOKU susside pildistamisel.
TOKU disainer Piibe Tomp TOKU susside pildistamisel. Foto: Carol Liis Metsla

Vastuvoolu ujumine seisneb näiteks selles, et nende e-pood on olnud avatud juba rohkem kui 15 aastat, mil paljudel ettevõtetel polnud isegi meiliaadressi, kodulehest rääkimata. Täna saab jalatsid tellida igasse maailma nurka. Teise näitena võib välja tuua selle, et kui enamik Euroopa jalatsitootmisi liikus odavama tööjõuga Aasia riikidesse, siis hoiti Riticos kinni põhimõttest, et tootmine peab jääma Võrumaale, et panustada jätkuvalt Eesti majanduse ja kogukonna arengusse ning pakkuda oma klientidele südamega tehtud asja. Õnneks olid tooted saanud turul juba piisavalt tuntuks, osad tooted lausa klassikaks, mis aitas tänu lojaalsetele klientidele üle elada ka keerulisemad aastad.

Hooliv, selge ja jätkusuutlik

Südamega tehakse asja tõepoolest. Nii OmaKinga kui TOKU tootmises lähtutakse sellest, et oleks teada, kuidas, kus, miks ja kes tooted loonud on. Kõik toodetes kasutatav toormaterjal, nii nahk, kangas, kui tallad on ükshaaval ja hoolikalt valitud Euroopa koostööpartneritelt. „Meie jaoks on tähtis slow fashion – liikumine, mis vastandub kiirmoele. Praktiseerime seda kasutades naturaalseid ja kvaliteetseid materjale, tänu millele saame luua mitmekülgseid ja kauakestvaid tooteid,“ ütleb Tillmann.

TOKU disainer Piibe Tomp ja e-poodide müügi- ja turundusjuht Gretel Veersalu meie TOKU ja OmaKinga Telliskivi Loomelinnaku poes.
TOKU disainer Piibe Tomp ja e-poodide müügi- ja turundusjuht Gretel Veersalu meie TOKU ja OmaKinga Telliskivi Loomelinnaku poes. Foto: Annika Metsla

Eestlastele omaselt on ettevõte otsuste tegemisel alati lähtunud keskkonnast, kuid koos TOKU brändiga kasvas ettevõttes veelgi jalatsitootmise mõtestamine nii-öelda puhtama tootmise aspektist. Aga et mitte sellest ainult rääkida, siis on TOKU konkreetselt selleks ka midagi ette võtnud. Näiteks täna saab tuua oma vanad TOKU sussid nende Telliskivi poodi ning koos proovitakse leida neile uus elu kas siis uute toodete või materjali taaskasutuse näol. Või siis on hetkel väljatöötamsel uus TOKU susside sussikott, mis täidab nii pakendi kui ka pesukoti ülesannet ning on valmistatud Eesti hotellides kasutamisest kõrvaldatud tekstiilidest, sest neid jääb üle igal aastal tõesti palju – terve konteineri täis.

Millest TOKU unistab?

TOKU soovib, et inimesed tarbiksid teadlikult ja targalt. Et nad saaksid hoida jalatsite valmistamistraditsiooni ning lisada sinna juurde uute põlvkondade teadmisi ja oskusi. TOKU unistus on toota jalatseid, mis oleksid uuesti ja uuesti ümbertöödeldavad. Ning loomulikult, et nende klientide silmad jätkuvalt säraksid.

Foto: Kix

Tutvu OmaKingaga SIIN ning TOKUga SIIN.

Copy
Tagasi üles