Jaekaubandus peab olema kiire mõtleja ja tegutseja

Copy
Foto: Rimi

Rimi Baltikumi ostuosakonna arendusjuht Thomas Münch, rahvuselt sakslane, meenutab kuidas ta Rimisse tööle tulles praktika perioodil kohe kassasse tööle „visati“. Pea olematu eesti keele oskusega oli see talle väga huvitav kogemus. Aga tema tulist soovi, vaatamata olematule keeleoskusele hakkama saada, kliendid tunnustasid. Oluline on suhtumine, ta tahtis keelt ära õppida ja pingutas - seepärast anti ka keeleoskamatusest tingitud eksimused andeks. Sihile viivat südikust väärtustatakse Rimis ka praegu.

Nii Thomas Münch kui ka Rimi SOS meeskonna juht Maarja-Liis Niglas on Rimis staažikad töötajas, üks vastavalt 15 ja teine 10 aastat ametis olnud. Nende abiga heidame pilgu Rimi argipäeva.

Milline on teie lugu, kuidas te sattusite Rimisse?

M-L.N: Esimest korda alustasin tööd Rimi ketis aastal 2010 tollases Kadaka Säästumarketis müüjana. Töötasin seal aasta ning otsustasin siis proovida mõnda aega kätt teistes ametites. Kui aastal 2012 endine Rimi kolleeg mind tagasi kutsus, ei pidanud ma kaua mõtlema. Sellest ajast saati olen töötanud erinevates kauplustes ja erinevatel ametikohtadel.

T.M: Minu sattumine Rimisse oli juhuslik. Olin just Eestisse tulnud ja kaalusin võimalust siia jääda. Otsisin töömessilt selleks erinevaid võimalusi. Ma ei teadnud kohalikust tööturust midagi, aga muidugi olin tuttav Rimi kui toidupoega. Jätsin töömessil oma CV ka Rimisse aga eesti keele kehva oskuse pärast mind sinna kohe ei kutsutud. Praktika kohale aga sain siiski kandideerida ja nii alustasingi programmis tööd ilma keelt oskamata.

Alustasin juhtkonna praktikandina (Rimis oli aastaid programm, mille raames värvati kõrgharidusega noori aastaks juhtkonna praktikantideks. Nad õppisid ettevõttes kõikidel positsioonidel k.a. poes). Pärast praktika-aastat töötasin tarneahela, seejärel e-kaubanduse juhina. Iga töö on olnud omanäoline ja see ongi see põhjus, miks siin nii pikalt olen olnud. Väljakutsed on alati olnud, neid on mulle pakutud ja olen need õhinaga vastu võtnud.

Kirjeldage palun, milline näeb välja teie tavaline tööpäev?

M-L.N: Tööpäevad algavad hommikul seitsme paiku. Üldjuhul kulub päeva esimene pool kaupade väljapaneku või tootmisosakonna töö organiseerimisele. Olenevalt kauba mahust ja tööjõu olukorrast tuleb tegevused seada tähtsuse järjekorda ja tagada, et kaubad saaksid laost võimalikult kiiresti müügisaali. Vajadusel tegelen ka kauba vastuvõtu ja tagastamisega. Igapäevaste ülesannete hulka kuuluvad ka kaupluse personali puudutava dokumentatsiooni korrasoleku tagamine, töögraafikute koostamine ja nii olemasoleva kui ka uue personali koolitamine.

T.M: Sõbrad ja tuttavad küsivad sageli, et mida ma täpselt teen. Seda ongi keeruline seletada. Minu tiim aitab kaasa erinevate arenduste väljatöötamisele. Näiteks aitame kaasa, et Rimi ostuosakond saaks vajadusel uue tööriista, mis aitab neil oma tööd teha väiksema ajakuluga. Me elame ajas, kus on loomulik, et vanad, kätte õpitud töölõigud saavad uued lahendused. Jaekaubandus muutub täna iga päevaga oluliselt keerulisemaks, pole enam vaid pood ja kassa, on lisaks veel e-pood, erinevad ostlemise võimalused ja tohutu hulk andmeid. Kõiki uusi andmeid ja tehnilisi võimalusi peab haldama ja ettevõtte kasuks ära kasutama. Sellele annab minu meeskond väga olulise panuse.

Seepärast näebki minu keskmine tööpäev välja selline, et pool ajast olen koosolekutel. Need on kas meie oma osakonnas või erinevate sidusgruppidega. Et seal tehtud otsused tuleb ellu viia, siis ülejäänud poole päevast tegeleme tehtud otsuste ellu rakendamisega.

Miks te ikka veel töötate Rimis ehk et miks on teie meelest Rimis hea?

M-L.N: Et suure osa päevast veedan tööl, peab töö olema huvitav ja mitmekesine ning sellist tööd on Rimi mulle alati pakkunud. Arenguvõimalused on samuti väga olulised ning nendest Rimis puudust ei ole, kaupluses on ametikohti kassiirist kuni pagari või kasvõi kaupluse juhatajani välja. Võimalus on alati liikuda nii kaupluses sees või väiksemast kauplusest suuremasse, aga ka kauplusest kontorisse. Kõik oleneb enda soovist ja ettevõtlikkusest.

T.M: Mulle meeldib siin, sest vaatamata väljakutsetele on Rimis sisekliima ja kultuur konstruktiivne. Nii nagu igas peres, on ka meil vaidluseid, aga need on argumenteeritud, mitte kunagi isiklikud, alati toetavad ja koostööle suunatud. Arvan, et sageli me ei tunneta ise ka siin Rimis, kuidas meil on vedanud sellise tööandjaga. Aastatega on töökultuur muutunud ja arenenud veel paremaks.

Igal ametikohal on omad raskused. Mis teeb teie töö raskeks?

M-L.N: Töö inimestega pakub palju väljakutseid. Rimi on alati väärtustanud erinevaid inimesi tööturul, seega on ettevõttes tööl väga erineva tausta, oskuste ja (elu)kogemustega inimesed. Erineva kogemusega inimestel võib mõnikord olla ühise keele leidmine keerukas, kuid äärmiselt vajalik. Soovime et kõik töötajad tunneksid ennast tööd tehes hästi ja leiaksid endale sobivaima väljundi. Kohaneda tuleb ka pidevalt muutuvate väliste teguritega, mis moel või teisel meie igapäevatööd mõjutavad.

T.M: Minu roll on mitmekülgne ja erinevate ülesannete spekter lai, et igapäevaselt töötan 55 inimesega, on nii rõõme kui muresid, mida tuleb lahendada. See teebki töö keeruliseks, aga õnneks saan vastutust oma tiimiliikmetega jagada ja sel on tohutu väärtus.

Keeruline on ka töötempode vaheldumine. Minu töös on vaja olla valmis teostama pikemaajalisi plaane, aga alati satub sekka ka mõni tulekahju kustutamine. Neid tuleb osata prioritiseerida. Juhina on mul vaja aidata tiimiliikmetel neid otsuseid teha. Jaekaubandus pole aeglane äri, siin peab olema kiire mõtleja ja tegutseja. Praegune kriisidest paks aeg on hea näide - välised tegurid on tohutult mõjutanud meie igapäevaseid tegevusi. Pikalt planeeritud tööd saavad ootamatuid kriisidest tingitud täiendusi.

Aga teie ametikoha rõõmud?

M-L.N: Rõõmu teeb seljatatud väljakutse või uue oskuse omandamine. Pidev kliendi ostukogemuse paremaks muutmine pakub samuti rahulolutunnet. Näen oma töös, et mõne kliendi jaoks on poeskäik rohkemat, kui vajadus sisseoste teha - see on ka võimalus inimestega suhelda. Olen ühteaegu kurb teades, et teenindajaga suhtlemine on mõne kliendi jaoks ainus kord päevast kui nad kellegagi rääkida saavad, ja rõõmus, et minu võimuses on see hetk muuta tema päeva parimaks osaks.

T.M: Meeskonna üle olen tohutult uhke! Kõik on julged, avatud, toetavad ja ausad, ei hoia tagasi ka siis, kui miski vajaks ümbermõtlemist. Teeme tiimis palju arendusi ja näeme, kui saame Rimi kliendi või kolleegide elu paremaks teha. Naudin, kui mõni töölõik õnnestub meil ajavõidu nimel ümber korraldada.

Teie hinnangul, kas Rimi on meie heitlikul ajal usaldusväärne ja kindel töökoht?

M-L.N: Kindlasti. Rimi on alati pakkunud stabiilset töökohta ja sissetulekut hoolimata kõigest. Samuti on jaekaubandus valdkond, kus töö tõesti ei saa kunagi otsa.

T.M: Absoluutselt. Toidu jaekaubanduseta ei saa ühiskond hakkama, see on üks kindel sektor, sest inimesed peavad sööma. Tõsi, kriisid võivad mõjutada meie tulemusi, aga siiski meie äri on nö kriisikindel. Meil on tugev juhtimissüsteem, millesse on aastaid panustatud. Rimil on tugev Rootsi emaettevõte ja see kõik teeb meist usaldusväärse tööandja.

Mida ütleksite inimesele, kes on parasjagu töökoha otsingul ja silmab Rimi töökuulutust?

M-L.N: Ükskõik milline on sinu taust, eelnev töökogemus või oskused, kindlasti leiad endale meie juures sobiva ameti. Kõik vajalikud oskused kaupluses töötamiseks on õpitavad.

T.M: Kindlasti tasub proovida. Meil on rahvusvaheline ettevõte ja see teeb karjäärivõimalused huvitavaks, siin on väga toetav meeskond. Rimis saab areneda, minu enda juhtum on siin väga hea näide. Tahan kõiki julgustada proovima, sest mis saab olla kõige hullem, mis saab juhtuda.

Masinavärk ühe poe toimimise taga on võimas ja ilmselt seda ei aduta. Me näeme siin viivitusteta, mis ühiskonnas juhtub. See on näiteks analüütikutele põnev, sest tulemused on väga kiired ja ägedad.

Copy
Tagasi üles