Rohepööre autopoes!

Nissan
Copy
Foto: Nissan

Fakt, et Euroopa Liidu ühise otsuse põhjal lõpeb 2035. aastast sisepõlemismootoritega sõidukite müük, võib paista küll ulmelisena, kuid ometigi on tootjatel selge siht silme ees, kuidas valmistuda ajaks, mil fossiilkütust enam põletada ei tohi. Regulatsioonide pealetungi ja e-mobiilsuse populariseerimise tagajärjel on sõidukite turg aga viimaste aastatega tugevalt laienenud erinevate elektrit tarbivate lahendustega, millele viitavad erinevad tähekombinatsioonid nagu MHEV, BEV ja HEV. Mida need lühendid aga tähendavad ning mille poolest need erinevad lahendused nii kasutuse, kui ülesehituse poolest erinevad, loe allolevast artiklist või vaata videot, kus autoentusiast Raiko Ausmees neid tehnoloogiaid tutvustab Danel Pandrele.

Foto: Nissan

Kerghübriid (MHEV - mild hybrid electric vehicle)

Kõige lihtsamaks ja leebemaks viisiks elektriautondusega tutvust teha, on valida endale näiteks Nissan Qashqai MHEV, mis nagu nimigi ütleb, kategoriseerub MHEV (mild hybrid electric vehicle) elektrifitseeritud autode sekka, mida kutsutakse emakeeles mahe- või kerghübriidideks. Kerghübriidide puhul on peamiseks jõuallikaks tavaline sisepõlemismootor, mille tegevust toetab ka väike elektrimootor eraldiseisva akuga. Elektrimootori ülesanne on näiteks kohapealt startimisel ja järskudel kiirendustel vähendada sisepõlemismootori koormust. Tänu sellele püsib kütusekulu madalam. Mahehübriidide akut väliselt laadida ei saa ehk kenergiat ammutatakse sisepõlemismootorilt ning regeneratiivse pidurdamisega. Kerghübriidseid mudeleid leidub täna juba pea kõikide tootjate mudelirivis, pakkudes sisepõlemismootoritega alternatiividega pea identset sõidukogemust, hoides samal ajal veidi loodust ja omaniku rahakotti.

Foto: Nissan

Täishübriid (HEV - hybrid electric vehicle)

Kui elektrisse on veidi enam usku, pakub Nissan täishübriid lahendust mudelil Juke Hybrid. Täishübriidid on tehniliselt väga sarnased mahehübriididele, kuid erinevad peamiselt selle poolest, et täishübriididel on elektrimootori panus ja aku mahutavus omajagu suuremad. Tänu sellele suudavad täishübriidid liikuda ka mõned kilomeetrid puhtalt elektri jõul. Akut laetakse samuti vaid rekuperatsiooniga ja otse mootori jõul ning väliselt akut laadida ei saa. Täishübriidid on efektiivsed linnaliikluses ja seda veerandi võrra. Samas saavad täishübriid edukalt hakkama ka maanteesõidul. Sõiduomadustelt on täishübriidid võrdlemisi täpselt elektriautode ja sisepõlemismootoritega autode vahel, pakkudes kiiret reageerimist pedaalimistele ja olles samal ajal vilkad manöövritele. Täishübriidi puhul alustatakse sõitu alati 100% elektri jõul ning sellest lahendusest lisandub Nissanil ka e-Pedal. Viimane võimaldab nii öelda ühe jalaga sõitu, mis teeb auto tarbimise mugavamaks ja säästlikumaks. Pidurdus toimub juba siis, kui jala gaasipedaalilt tõstad ning kõik jääkenergia suunatakse aku laadimisse.

Foto: Nissan

Nissan e-POWER (EREV - extended range electric vehicle)

Viimaste Qashqai ja X-Traili uuendustega tutvustas Nissan oma värskeimat tehnoloogiat e-POWER. See langeb hübriidajamite jaotuses EREV (extended range electric vehicles) ehk pikendatud sõiduulatusega elektriautode kategooriasse. Nissani e-POWER mudelitel veetakse rattaid alati elektrimootoriga, mis tarbib energiat keskmisest väiksemast akupakist. Küll aga ei saa EREV mudelite akut väliselt laadida. e-POWER masinatel on klassikaline bensiinimootor, mille ülesanne on generaatorina suurendada masina sõiduulatust, luues elektrigeneraatori kaudu elektrienergiat. Olles aga veerevatest ratastest täielikult eraldatud, saab nimetatud sisepõlemismootor opereerida sõltumatult ning vastavalt aku tasemele ja energiakulule. Selline vabadus võimaldab sisepõlemismootoril töötada võimalikult optimaalses pöörete vahemikus, mille tulemusel on kütusekulu madalam ja mootori müratase salongis vaiksem. Liikudes vaid elektrimootori jõul, pakuvad Nissani e-POWER mudelid pea elektriautodega identselt särtsakat sõidukogemust, ilma et peaks aeg-ajalt sõidukit laadimiskaabli otsas turgutama. Kiirendus on kohene ja olenemata kiirusest tugev. Tänu väiksemale akule on e-POWER mudelid klassikalistest hübriididest kergemad ning selle tulemusel ka parema sõidudünaamikaga. Samuti on e-POWER mudelid tavalistest hübriididest soodsamad.

Foto: Nissan

Elektriauto (BEV - battery electric vehicle)

Kõige rohkem kõneainet pakuvad e-mobiilsuse teemadel BEV (battery electric vehicle) kategooria masinad ehk puhast tõugu elektriautod, võime kasutada ka sõna akuautod. Rattaid veavad enamasti üks või kaks elektrimootorit ning energiat hoiustatakse suurtes liitiumakudes. Nissani mudelirivis on seda tüüpi masinateks uhiuued Ariya ja Townstar (kaubik) ning juba pikemat aega Eestis kanda kinnitanud Leaf. Elektriautod koguvad energiat laadimise teel ning suudavad liikumise peale kulutatud energiat osaliselt ka rekuperatsiooniga taastada. Elektriautod pakuvad oma krapsakuse ja kiire reageerimisega väga emotsioonikat sõitu ning on efektiivsuse ja mugavuse poolest suurepärased just linnatänavatele. Elektriautode suurimateks plussideks on loomulikult õhureostuse puudumine ning madal ülalpidamiskulu, kuid paljusid tarbijaid hoiavad elektriautode ostmisest tagasi laadimise kestvus ning sõiduulatus. Mõlemad tekitavad veel ärevust. Samas peab kindlasti elektriautode puhul ära mainima nende efektiivse töö. Nimelt ka kõige paremini seadistatud bensiinimootoriga autol läheb tema sisse pandud energiast vaid 17% sõiduki edasi liigutamiseks ehk kadu on üle 80%. Neelavad seda energiat nii ülekanne (käigukast), kui lisaseadmete töö, aga ka mootori enda töö ei ole efektiivne, palju energiat muundub soojuseks, millest ei ole sõiduki liigutamisel abi. Elektriautodel seevastu on sama näitaja 90%. Ehk pea kõik, mis sa autosse “tangid” läheb ka selleks, et Sind punktist A, punkti B liigutada.

Foto: Nissan

2022. aasta suvel võttis Euroopa Liit vastu otsuse lõpetada 2035. aastast uute sisepõlemismootoritega sõidukite müügi Euroopas, et vähendada sõidukite CO2 heitkoguseid ning saavutada kontinendi süsinikuneutraalsus. Veel pole välistatud aga ka sünteetiliste kütuste ja pistikhübriidide pääsemine, kui tootjad suudavad sõidukite kasvuhoonegaaside emissiooni kõrvaldada. Erandlikult on hetkel nišitootjatele, kes toodavad aastas vähem kui 10 000 sõidukit, antud viieaastane pikendus saavutada süsinikuneutraalsus. Nisaan astub selle suunas juba samme. Aastaks 2026 on 75% müüdavatest uutest sõidukitest elektrifitseeritud ning 100% on see number aastaks 2030. Kas sõidukite puhul räägime aastaks 2035 100% ainult elektriautodest, seda näitavad järgmised aastad.

Uuri rohkem!

Advertisement
Copy
Tagasi üles