Mootorratturite napp koolitus põhjustab õnnetusi

Tuuli Koch
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Haja autokooli sõiduõpetaja Helmut Voit (paremal) jagamas eile Tallinnas Mustamäel asuval õppesõiduplatsil näpunäiteid mootorrattasõidu õppijale, kes pidi sõitma õpetaja kõndimise kiirusel ja otse.
Haja autokooli sõiduõpetaja Helmut Voit (paremal) jagamas eile Tallinnas Mustamäel asuval õppesõiduplatsil näpunäiteid mootorrattasõidu õppijale, kes pidi sõitma õpetaja kõndimise kiirusel ja otse. Foto: Laura Oks

Koolitusel peamiselt liikluseeskirja õppivad ja sageli isegi mitte elementaarseid sõiduoskusi omandavad mootorratturid on liikluses ohuks endale ja teistele liiklejatele.

Vesteldes mitmete mootorratturitega nimetasid nad oma koolituse põhivõtteks klassiruumis õnnetuste videote vaatamist ja nende analüüsi, liikluseeskirja paljud ei õppinudki, sest autojuhiluba varasemast juba taskus. Lisaks mõned linnasõidutunnid, maanteele või kruusateele sõitma ei jõutudki.

Viis aastat tagasi kogunes jõuliste ja kiirete kaherattaliste asjatundjate ümarlaud, kus jõuti järeldusele, et mootorrattasõidu koolituse tase on Eestis väga madal, koolitussüsteem ei toeta hilisemat üksi liiklemist, eksamil ei kontrollita piisavalt sõitja tegelikke oskusi, koolitajatel endil pole väga sageli kaherattaliste sõidukitega seotud kogemusi, oskusi ning koolitus on suunatud juhtimisõiguse omandamisele, mitte ohututele sõiduvõtetele.

Nukker on see, et viis aastat hiljem, tänasel päeval, pole midagi muutunud. See tuleb välja mootorratturite koolitaja ja diplomeeritud liiklusohutusspetsialisti Enn Poola värskest diplomitööst.

«Juba viis aastat tagasi öeldi, et lähiajal võtame probleemi lahendada, kuid nüüdseks on ka nemad käega löönud ning nimetanud mind selles võitluses unistajaks metsateel,» muigas Poola. «Probleemi suhtutakse pealiskaudselt: autoga sõidan, gaasi ja pidurit tunnen, liikluseeskirja tea­n, jalgrattaga püsti ju püsin, ja mis see mootorratas siis ära ei ole, aga tegelikult on juhtimisvõtted kardinaalselt erinevad. Mootorratta puhul sõltub ka lihtsast sõiduasendist püsti- ja ellujäämine.»

Peamine probleem on tema hinnangul see, et praegused koolitajad ei ole ise mootorratturid, mis tähendab, et nad ei valda ka tehnikaid.

«Kui ma ise ujuda ei oska, siis kuidas saan ma teisi õpetada?! Koolitused ja eksamid ei toeta elulisi äkksituatsioone, kus kukutakse ja viga või surma saadakse,» tunnistas Poola. «Linnasõidus keskendutakse ka pigem liikluseeskirja tundmisele, aga mitte sõiduki valdamisele.»

Pidur valesti põhja

Ligikaudu 15 000 mootorratturit ühendavas foorumis biker.ee täitsid Poola koostatud küsimustiku ära 442 ratturit. Tema uuring näitab, et mootorrattajuhi õppekava vajab äkkpidurdamise ja kurvis sõidu õpiväljundite osas kõvasti täpsustamist ning eksamiharjutused ei võimalda hinnata äkkpidurdamise ja kurvis sõidu oskust.

Pikemalt loe tänasest Postimehe paberlehest või Postimees Plussist!

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles