Iga nelja aasta järel toimuval jalgpalli suurpeol on kasutusel uus pall ning iga kord kritiseeritakse seda ohtrasti. Erandiks pole ka seekord kasutatav Adidas Jabulani.
Teadlased: MMi uus pall tõotab jalgpalluritele raskusi
Palli vastu on huvi tundma hakanud ka teadlased. Tuuletunnelis läbiviidud katsetuste alusel on põhjust väita, et sportlaste kriitikal on alust – pall erineb tõepoolest oluliselt oma eelkäijaist ning see võib tekitada jalgpalluritele raskusi, vahendas Tartu Ülikooli teadusportaal Novaator.
Võrreldes nelja aasta taguse palliga lendab Jabulani ettearvamatumalt ehk siis täpselt vastupidiselt Adidase esialgsele väitele, et uus pall on enneolematult stabiilse lennuga.
Kõige ümaram
Probleem tuleneb sellest, et Jabulani ehitus erineb oluliselt oma eelkäijaist. Seekord pole pall kokku pandud kolmekümne kahest hulknurksest nahatükist, vaid kõigest kaheksast tükist. Adidase väitel on Jabulani kõige ümaram jalgpall, mis siiani valmistatud.
«See näib esmapilgul ebaloogiline, kuid kõige stabiilsemalt lendavad pallid, mis ei ole täiuslikult ümarad,» ütles Takeshi Asai Tsukuba ülikoolist.
«Kui golfipallide välispinnal poleks väikseid õnarusi, siis poleks lootustki teda 100 meetri kaugusele lüüa,» täiendas teda Eric Goff Virginia ülikoolist.
See on nii seetõttu, et palli ebatasasused tekitavad selle ümber turbulentse õhuvoolu, mis aitab hoida palli lendu võimalikult stabiilsena.
Kui pall aeglustub, muutub turbulentne õhuvool ühel hetkel laminaarseks ning selle tulemusel võib oluliselt muutuda palli kiirus. Just selliseid äkilisi muutusi aitavad ebatasasused palli pinnal vältida.
Vajab tugevat lööki
Goffi sõnul on varasemad uurimused näidanud, et turbulentse õhuvoolu säilitamiseks ka aeglasel kiirusel on vaja väga väikseid ebatasasusi. Isegi tühised kriimustused palli pinnal mõjutavad oluliselt õhuvoolu iseärasusi vahetult palli ümber.
Samas leidsid teadlased, et suurel kiirusel lendab Jabulani oma eelkäijatest paremini. Kui palli lüüa algkiirusega 70–110 kilomeetrit tunnis, lendab ta varem kasutusel olnud pallidest mõned meetrid kaugemale. Samas aga hakkab veidraid asju juhtuma, kui palli kiirus langeb alla 70 kilomeetri tunnis. Siis muutub õhuvool laminaarseks ning pall paneks justkui pidurid peale.
Huvitav on ka asjaolu, et vinti on selle palli puhul löögile lihtsam peale panna ja see tõotab probleeme eeskätt väravavahtidele.