Viis teooriat allveelaevajahist Rootsis

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Rootsi mereväe laevad patrullisid eile Stockholmi saarestikus. Esiplaanil miinijahtija HMS Kullen.
Rootsi mereväe laevad patrullisid eile Stockholmi saarestikus. Esiplaanil miinijahtija HMS Kullen. Foto: SCANPIX

Rootsi ametliku informatsiooni järgi on tegemist veealusele tegevusele keskenduva luureoperatsiooniga, avalikkuses ringleb aga metsikuid spekulatsioone. Iltalehti kogus kokku viis võimalikku teooriat allveelaevajahi kohta.

  1. Stockholmi saarestikus liigub Vene miniallveelaev. Euroopa sõjaajaloo dotsent Markku Salomaa peab seda usutavaks. «Seal on kindlasti midagi, mida nad üritavad kätte saada, kuid siiani pole see õnnestunud.» Tema oletusel võis neid olla liikvel mitu. Rootsi julgeolekuekspert Joakim von Braum ütles Svenska Dagbladetile, et tegemist võis olla Triton NN miniallveelaevaga.
  1. Allveelaev sai viga. Svenska Dagbladet kirjutas laupäeval, et kaitsejõud otsivad viga saanud Vene allveelaeva, kuna luureseadmed püüdsid kinni venekeelse abikutsungi. Salomaa sõnul on võimalik, et miniallveelaev jäi kinni võrkudesse ja see jäeti põhja või õhiti ning meeskond põgenes mingi teise allveelaevaga.
  1. Allveelaev pani miine või signaale püüdvaid luureseadmeid. Rootsi riigikaitsekõrgkooli dotsent Thomas Ries rääkis Svenska Dagbladetile, et kui venelased rikuvad õhupiiri, siis on tegemist poliitilise sõnumiga. «Kui selline asi leiab aset Rootsi territoriaalvetes, siis järelikult valimistavad nad midagi ette,» rääkis ta. Salomaa oletusel võisid venelased uurida Rootsi veealust pealtkuulamissüsteemi või seada paika omi süsteeme.
  1. Külma sõja aegsete seadmete hooldamine. Dotsent Ries peab võimalikuks, et saarestikus on alles külma sõja aegseid seadmeid, mis vajavad hooldamist. «Laevale anti käsk oma identiteeti mitte mingil juhul avaldada ega vangi langeda. See kas varjab end ja põgeneb või jääb hoopis nö surema.»
  1. Saatelaevaks naftatanker. Libeeria lipu all sõitev Vene tanker NS Concord püsib kolmapäevast saadik rahvusvahelistes vetes Stockholmi saarestiku juures. Laupäeval see eemaldus, kuid ilmus järgmisel päeval tagasi. Salomaa sõnul on võimalik, et naftatanker on miniaallveelaevade baaslaev. «Tankeril võib olla avatav põhi, kust allveelaevad vette pääsevad ja mille kaudu nad tagasi tankerile tulevad,» selgitas ta.

Naftatanker NS Concord kuulub Vene riigifirmale Sovcomflot, mille tegevjuhiks aastast 2004 on Sergei Frank. Ta oli Vene transpordiministri asetäitja aastatel 1996-1997 ja transpordiminister aastatel 1998-2004.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles