Tagasi mobiilivaatesse
Värskendamiseks tõmba

Maailm

:

Ajakiri võis Wikileaksi memod ise välja mõelda

Sarnaselt kolleegidega üle kogu maailma on ka Vene ajakirjanikud innukalt kirjutanud Wikileaksi üles riputatud USA diplomaatilistest memodest. Kuid vähemalt üks sealne väljaanne on esinenud Wikileaksi paljastustega, mille sisu paistab kahtlane.


Ajakirja Russkii Reporter artikli kohaselt ei jalutanud lääne diplomaadid 2009. aastal ÜRO Peaassambleelt Iraani presidendi Mahmoud Ahmadinejadi kõne ajal välja mitte spontaanselt, vaid vastavalt Washingtoni plaanile.

2. detsembril avaldatud artiklis väidab Russkii Reporter viitega Wikileaksile, et ameeriklased andsid Euroopa Liidu esindajatele täpseid instruktsioone selle kohta, millal saalist lahkuda.

Erinevalt ülejäänud väljaannetest ei viidanud Russkii Reporter aga nende väiteid kinnitavatele Wikileaksi memodele. Et ka otsingud Wikileaksi suures andmebaasis midagi sellesisulist ei andnud, kahtlustavad analüütikud, et Vene ajakiri mõtles selle info ise välja.

«Seda, mida peaksid toetama memod, ülesriputatud memodest ei ilmne,» märkis tunnustatud Vene ajakirjanik ja teisitimõtleja Julia Latõnina. «See väide jääb pehmelt öeldes õhku rippuma.» Wikileaks ise küsimusele Russkii Reporteri loo tõelevastavuse kohta ei vastanud.

Veelgi enam kriitikat on toonud sama ajakirja väidetavalt Wikileaksi materjalidel põhinev artikkel 2008. aasta augustisõjast. Selles kirjutab peatoimetaja Vitali Leibin, et USA dokumendid kinnitavad, et seda sõda alustas Gruusia president Mihheil Saakašvili, ja et ka ülejäänud maailmal pole mingeid vastupidiseid illusioone.

Tegelikult näitavad toona Ühendriikide Thbilisi saatkonnast saadetud memod vastupidist, öeldes, et kogu olemasolev info toetab Saakašvili väidet, et Gruusia sõda ei plaaninud.

«Kui ma esimest korda lugesin seda täielikku jama Gruusia kohta, läksin ja lugesin kohe tegelikke memosid ning nägin, et see oli täielik pettus ja võltsimine,» rääkis Vene ajalehe Soveršenno Sekretno toimetaja Leonid Velihhov. «Kõike oli moonutatud.»

Ka süüdistatakse Kremli-sõbralikuks peetavat Russkii Reporterit selles, et see pole lugejate ette toonud Venemaa liidrite suhtes kriitiliste memode sisu.

Russkii Reporteri peatoimetaja Leibin ise aga eitab süüdistusi, tunnistades vaid mõningaid ebatäpsusi tõlgetes. «Jah, me tõesti peame avaldama kõik memod, mis kinnitavad meie järeldusi, vältimaks edasisi konflikte,» teatas ta. «Me teeme seda niipea, kui saame Wikileaksilt loa.»

Vene ajakirja väitel kuuluvad ka nemad selle käputäie meediaväljaannete sekka, kellele Wikileaks andis otsese ligipääsu oma materjalidele.

Siiani teadaoleva info kohaselt on nendeks väljaanneteks vaid USA The New York Times, Briti The Guardian, Prantsusmaa Le Monde, Hispaania El Pais ja Saksa Der Spiegel. Kõik need väljaanded on avaldanud oma lugusid kooskõlas Wikileaksi dokumentide avaldamise tempoga.

Leibin tunnistas selle kohta, et tegelikult ei tee Russkii Reporter Wikileaksiga koostööd samamoodi nagu eelmainitud väljaanded.

«Nende ajakirjanikud töötasid koos Wikileaksi aktivistidega, käies nendega läbi selle tohutu andmebaasi, leidmaks asju, mille avaldamisest nad olid huvitatud,» rääkis Leibin. «Meie heaks töötas üks vabakutseline ajakirjanik: Israel Shamir, kes on olnud Wikileaksi aktivist.»

Oma väidete tõestamiseks avaldas ajakiri oma veebilehel ka pildi Shamirist Wikileaksi asutaja Julian Assange’i seltsis. Shamir on aga seni osutunud tabamatuks ning ta ise on vastuoluline isiksus – ta on tuntud näiteks 11. septembri terrorirünnaku teemaliste vandenõuteooriate levitajana.

Vene ajakirjanikud pole sugugi ainsad, keda on süüdistatud Wikileaksi materjalide kohta vale kirjutamises. Mitu suurt Pakistani ajalehte on juba tunnistanud, et valetasid, kirjutades, nagu oleks USA diplomaatide memodes kirjas, et India valitsus toetab hindu fundamentaliste ja Pakistani islamiste.
 

Kirjuta toimetajalePrindi
LinkMail
Märksõnad:WikiLeaksrusskii reporter
Samal teemal
laulusaade
Sponsoreeritud artiklid
reporter.ee
tallinna alkoholipoliitika
arvamusplats
Gallup

Kuidas sai teie meelest Sandor Liive Eesti Energia juhtimisega hakkama?

Küsitluses on osalenud 2093 inimest
Gamefriik
Päevakava
Homme12:00
28NovOtse: arutelu, kuidas oma kodukohta turvalisemaks muuta?>
Homme14:00
28NovOtse: Sandor Liive lahkumiskõne (6)>
Viimased uudised
TervisKõik
Majandus24Kõik
SportKõik
TallinnCityKõik
NaineKõik
48h populaarsemad teemad
MaailmKõik
TarbijaKõik
ArvamusKõik
VIIMASED GALERIID
Postimees +Kõik
SOOV.EE
JuhtimineKõik
Sünnipäevad

Palju õnne!

Mikko Fritze

51

Mikko Fritze

kutuuritegelane

Tõnis Pehk, 75

keemik

Villu Kangur, 57

näitleja ja luuletaja

Kalev Mark Kostabi, 54

maalikunstnik

Kärt Summatavet, 51

metallikunstnik ja graafik

Kaarel Vulla, 40

maalikunstnik

Age Juurikas, 35

muusik

Veronika Portsmuth, 34

dirigent

Horoskoop
Tartu PostimeesKõik
60 PLUSSKõik
Pärnu
Viljandi
Rakvere
Paide
VALGA
Top lood
Top kommentaarid
Arhiiv
Pilt.postimees.ee viimati lisatud
kasutaja raul1972 galeriist
Valuutakursid
USD
0,801 EUR
GBP
1,263 EUR
LTL
0,29 EUR
SEK
0,108 EUR
RUB
0,017 EUR
=
Kursid seisuga: 27.11.2014
Postimehe google+ leht