Euroopa automüük kukkus viimase 20 aasta madalaimale tasemele

Kaja Koovit
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Renault sõiduautod müügisalongis.
Renault sõiduautod müügisalongis. Foto: Tairo Lutter / Virumaa Teataja

Euroopa sõiduautode müük kukkus jaanuaris 27 protsenti – viimase kahe aastakümne madalaimale tasemele –, sest maailmamajanduse langus ja laenutingimuste halvenemine vähendasid nõudlust.





Jaanuari müügilangus oli selle viimase üheksa kuu suurim. Eriti suur laastamistöö on olnud Islandi, Iirimaa ja Läti turul.



Eelmisel kuul müüdi vaid 958 517 uut autot, aasta varem 1,31 miljonit, edastas Euroopa Autotootjate Assotsiatsioon. See on kehvem näitaja alates 1990. aastast, mil vastavat statistikat koguma hakati. Jaanuar oli juba üheksas järjestikune kuu, mil müüginumbrid vähenesid.



Vähem uusi autosid


Kogu eelmise aasta kokkuvõttes langes müük 7,8 protsenti, mis on suurim langus alates 1993. aastast. Uutes Euroopa Liidu liikmesmaades langes nõudlus uute autode järele enam kui kolmandiku ehk 34 protsenti. Väikseim, viieprotsendiline kukkumine oli Poola turul.



«Tegelik olukord on numbritest lähtuvast veelgi kehvem, sest müüjad teevad suuri allahindlusi,» tõdes Bloombergile Simon Epson, kes Suurbritannias internetis automüügiga tegeleb.



«Sarnaseid langusnumbreid näeme tõenäoliselt lähemategi kuude jooksul,» lausus ettevõtte J.D. Power Automotive Forecasting direktor Pete Kelly.



Viimased üheksa kuud on autotootjate jaoks olnud otsekui õudusunenägu, sest müümata autode varudest lahtisaamiseks on tulnud tootmist vähendada.



Abi mitmelt riigilt


Kaotusi on kandnud ka peamised autoturud. Euroopa suurimal turul Saksamaal kukkus müük 14 protsenti, Suurbritannias, kus General Motors ja Ford on naela kursi languse pehmendamiseks hindasid tõstnud, oli langus 31 protsenti ning Prantsusmaal suurtest turgudest väikseim, 7,9 protsenti.



Äkiline langus on pannud nii autotootjad kui ka nende tarnijad suure finantspinge alla ja sundinud autotööstuse abipalvetega valitsuste poole pöörduma.



Nii plaanib Saksamaa nõudlust turgutada 2500 euro (ligi 40 000 krooni) suuruse boonusega uue auto ostjale, kes utiliseerib vähemalt üheksa aasta vanuse auto. Prantsusmaa plaanib nii autoettevõttele PSA Peu­geot Citroën kui ka Renault’le laenata kolm miljardit eurot (47 miljardit krooni).

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles