BLRT Grupi juht Fjodor Bermani sõnul võiks Eesti riik toetada eksportimisel väikeste ja keskmise suurusega ettevõtete kõrval ka suuri, sest need annavad tööd suuremale hulgale inimestele.
Berman: ka suuri ettevõtteid tuleks toetada
Berman tõi näiteks Ameerika ja Prantsusmaa, mis toetavad suurte summadega oma autotööstusi. «Soome valitsus andis laevatehasele Aker Yard 20 miljoni euro suuruse garantii ja säilitas sellega 6000 töökohta, ehkki see kuulub välisomanikele,» lisas ta.
Suurus on Bermani sõnul suhteline mõiste, sest Eestis suurte hulka kuuluva firma võib maailmas väikeste sekka liigitada, konkureerida tuleb aga välisturul kõigiga võrdselt.
BLRT Grupi eksport on 80 protsenti ja Eestis annab see tööd 2000 inimesele. Selle aasta kaks esimest kuud on olnud ettevõttele vägagi tagasihoidlikud. Võrrelduna eelmise aasta sama ajaga on kontserni käive kahanenud 30 protsenti, mis osaliselt tuleb küll metalli odavnemisest.
Üheks oluliseks konkurentsivõimet vähendavaks asjaoluks on sihtturgude riikide märkimisväärselt odavnenud valuutad euro suhtes - rootsi kroon 30, norra kroon 40, vene rubla 30, poola zlott ja inglise nael samuti 30 protsenti.
«See tähendab, et euroga seotuna oleme kõige kallimad, vaatamata erinevatele efektiivsuse programmidele, mida rakendame,» lausus Berman.
Gruppi kuuluvas ja sada protsenti eksportivas BLRT Marketexis, mis valmistab erinevaid suuri metallkonstruktsioone nagu meretuulegeneraatorite osad, kalakasvatuspargased ja metrootunnel Stockholmi, tellimusi praegu jagub.
Lisaks valuutaküsimusele avaldab mõju ka üldine laevanduse kokkutõmbumine, mis tähendab vähem uusi aluseid ja vähem remonti. Siiski on BLRT Grupp suutnud sõlmida mitmeid lepinguid Norra tellijatega, sest Norras vajavad paljud parvlaevad väljavahetamist.