Näitlejad meediapartisane improviseerimas

Janar Ala
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Live News Project pühapäeval Rotermanni   aatriumis.
Live News Project pühapäeval Rotermanni aatriumis. Foto: Priit Simson

Müra, huiked, trampimine, vaikne ootus, ekraanidel rääkivad pead, ekraanidel reklaamides kappavad hobused jne – sellist atmosfääri ja meeleolu kandis endaga pühapäeval Rotermanni aatriumis 19 tundi väldanud teatriinstallatsioon Live News Project. Alustati juba hommikul kella viiest ja tegutseti kuni keskööni välja.


Tegelikult oli installatsioon ühe pikema õppeprotsessi, nimelt vene lavastaja ja näitleja Aleksandr Dzjuba natuke üle kuu Tallinnas väldanud work­shop’i lõpp-punktiks, kus eesti ja mitte-eesti näitlejad kuus korda nädalas treenisid ja oma keha paremini valitsema õppisid. Kuu aega kõva trenni tehtud, ajas Dzjuba näitlejad otse meediamürast ülelaetud keskkonda.

Suhestuge uudistega, nagu puudutaksid need kõik otseselt teid ennast, kõlas installatsioonis osalejatele üks põhilisi eeldusi. Meid huvitab kõik, mis maailmas toimub, kõlas üks teine eeldus. Nüüd olid näitlejad ise uudiseks ja tõlgendasid sõnatus kommunikatsioonis kehaga keskkonda.

Algul pidi Live News Project toimuma Rotermanni kvartali nisu- ja rukkiveskis, mille ruum on jaotatud kümneks boksiks. Mingitel põhjustel tehti see aga Rotermanni aatriumis ja kõik osalejad tegutsesid ühes ruumis koos.

Kes teab, võib-olla oligi nii parem. Võib-olla tundus tekkiv soundscape niimoodi ühtlasem ja tihkem. Kohati oli mürafoon nii tihke, et kõrvadel hakkas valus ja siginema võis hakata kerget paanikatki – mitmel ekraanil karjusid CNNi uudised, kuskilt anti teavet Kanal 2 õhtuse saatekava kohta, kolmandast ja tuvastamata allikast kõneles mingisugune raadiokanal.

Eri meediate jutuvadale sekundeeris aeg-ajalt veel korralikult raputavat madalsageduslikku dubstep-bassi. Tere tulemast nähtusesse, mida heliteoreetik R. Murray Schafer on nimetanud skisofooniaks.

Peab tunnistama, et siinkirjutaja ei viibinud kohapeal kõik need 19 tundi, vaid jalutas läbi pisteliselt. Nagu võib pisteliselt ka kodus telekapuldiga kõik 200 kanalit läbi käia ja taas kord avastada, et midagi ei tule. Kuid mingi mulje jääb ka sellest telekapuldiga klõpsutamisest – tunne, et midagi sai tehtud ja kuskil sai osaletud, oldud connected. Nii et edasi-tagasi sisse-välja jalutamine polnud mingi probleem, vaid asjade normaal­ne seis.

Live News Project tähendas 19 tundi katkematut improvisatsiooni ja näitlejad võisid põhimõtteliselt teha, mida jumal juhatas. Või tegelikult, mida saali voolav infoväli juhatas. Või siis ka, mida lavastaja Dzjuba juhatas, sest tema oli installatsiooni puhul ikkagi tseremooniameistri rollis.

Dzjuba huikas midagi mikrofoni ja näitlejad võtsid tema järele sappa. Väike sündmus järgnes väikesele sündmusele. Kui vaja, võisid näitlejad väikese puhkuse välja võtta ja siis naasta. Tülpinud nägusid ma ei märganud, tundus, et kõigil on lõbus.

Ideaalis oleksid ehk pidanud kõik kohalviibijad osalema, mitte et ühed vaatavad uudishimulike nägudega pealt ja teised improviseerivad. Teiste traagika piilumine ükskõiksete nägudega oli see, mille vastu Dzjuba oma etenduse-installatsiooniga väikest medikamenti otsis. Mõni julgem võttis Dzjuba kutse ka vastu ning astus improviseerijate ritta.

Teater
Live News Project

Lavastaja Aleksandr Dzjuba (Roman Viktjuki teater, Moskva)
Kaastegevad Mari-Liis Lill (Eesti Draamateater), Ursula Rattassepp (Tallinna Linnateater), Sergei Furmanjuk ja Tatjana Jegoruškina Vene Teatrist jpt. Kokku 23 näitlejat
Rotermanni aatriumis 5. septembril

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles