Mereriigi Armeenia purjelaev väisas Tallinna

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ümber Euroopa seilav keskaegse purjelaeva koopia ilmestas paar päeva ka Tallinna Pirita sadamat.
Ümber Euroopa seilav keskaegse purjelaeva koopia ilmestas paar päeva ka Tallinna Pirita sadamat. Foto: Toomas Huik

Esmaspäeval randus Tallinnas Pirital Armeenia purjelaev Kilikia, mis üritab Euroopale ringi peale sõita, tõestamaks, et tegu pole mitte poolsaare, vaid saarega.

13. sajandi jooniste järgi ehitatud Kilikia läbib oma ekspeditsioonil keskaegseid kaubandusteid pidi Musta mere, Vahemere, Põhjamere, Balti mere ja Atlandi ookeani. Laev on nüüdseks teel olnud juba kaks aastat.

Mereriigi meenutuseks

Küsimuse peale, mis on selle kõige mõte, vastas purjelaeva kapten Karen Balajan rõõmsalt: «Meile meeldib purjetada!» Kuid lisas hiljem natuke tõsisemalt: «Me teeme seda selleks, et austada ja mõista paremini oma esivanemaid. Kunagi olime kõvad meresõitjad!»

Nimelt tahavad Kilikial purjetajad meenutada maailmale seda, et iidne Armeenia oli mereriik ning tal oli oma kaubalaevastik. Praegu Armeenial aga merepiiri enam ei ole.

Pirital randunud purjekas on 13. sajandi samanimelise kauba-purjelaeva Kilikia täpne koopia, mis ehitati keskaegsete käsikirjade ning miniatuuride põhjal ning tema ehitamisel kasutati vaid keskaegset tehnikat ja tehnoloogiat. «Me alustasime täiesti nullist, me ei teadnud niisuguse laeva ehitamisest mitte midagi,» sõnas Balajan.

Laeva loomiseks kulus enam kui 15 aastat ja sellega tegeles 25 vabatahtlikku meremeest. Laeva 13-liikmelisse meeskonda valiti neist välja umbes pooled.

Kilikia lasti esmakordselt vette Armeenias Sevani järves 2002. aasta mais. Seal katsetati selle meresõidukõlblikkust kaks aastat. Et purjekas aga merre viia, valmistati 2004. aastal 24-rattaline treiler, mis viis laeva üle mägise Gruusia Musta mere äärde. Laeva mereretk algas Gruusia sadamalinnast Phothist.

Kolm aastat kestnud ekspeditsioon, igal aastal neli kuud järjest, lõpeb sel sügisel. «Septembri lõpuks peaksime koju Armeeniasse tagasi jõudma,» sõnas kapten.

Tagasi Sevanile

Pärast ekspeditsiooni lõppu läheb purjelaev Sevani järve muuseumisse, kus temast saab muuseumikülastajatele suurepärane vaatamisväärsus. «Võib-olla saab laeva panna järve peale inimestele sõitu tegema,» sõnas kapten.

Purjelaeva Kilikia on ehitanud mereuurimisklubi Aias, kus on taastatud ja uuesti ehitatud 26 erinevat veesõidukit, alustades parvedest ning lõpetades ajalooliste nahast paatidega.

Purjekas saadetakse pidulikult teele täna hommikul kell 10 Pirita olümpiakülast, kust alus Helsingi ja seejärel Peterburi poole edasi seilab. Neevalinnast viib teekond mööda Volgat ja Doni jõge tagasi Mustale merele ning Gruusiast taas maitsi Armeeniasse.

Purjelaev Kilikia

• 13. sajandi Armeenia samanimelise kaubalaeva analoog.

• Lasti vette 25. mail 2002 Sevani järves.

• Valmistatud kahest puidust: väliskülg tammest, vooderdus männist.

• Ehituseks kulus 5 tonni vasknaelu.

• Pikkus 20 meetrit, mastipikkus 14 meetrit.

• Purjepinda 100 ruutmeetrit.

• 13 meeskonnaliiget.

• Korraga võib pardal viibida 50 inimest, võib kanda rohkem kui 20 tonni lasti.

• Purje all saab kiiruseks 6 sõlme.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles