Kontrollikomisjon ootab sotsidelt telereklaami kulude kohta lisainformatsiooni

Karin Kangro
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Anu Toots, Kaarel Tarand ja Ardo Ojasalu.
Anu Toots, Kaarel Tarand ja Ardo Ojasalu. Foto: Toomas Huik

Erakondade rahastamise järelevalve komisjon arutas täna taas Sotsiaaldemokraatliku Erakonna (SDE) eelmiste riigikogu valimiste eel tehtud valimisreklaami kulutusi ning otsustas küsida parteilt otsuste tegemiseks veel lisainformatsiooni.

Järelevalvekomisjoni esimehe, sotsiaaldemokraat Ardo Ojasalu sõnul otsustati küsida SDE-lt lisainformatsiooni, kuidas tekkis 41 000 euro suurune viga partei 2011. aasta kampaaniakulude aruandes. Komisjon soovib tema sõnul näha ka arvet ennast ning lepingut, millele arve tekst viitas, et veenduda, kas arve koos lepinguga vastab aruandes näidatule.

Samuti ootab komisjon Ojasalu sõnul SDE-lt vastust, kas 2011. aasta jaanuaris saadud 5000-eurone annetus, mille tegi partei endine peasekretär Tõnu Kõiv, olles Eesti Ekspressi väitel ise juba suurtes võlgades, tuli sularahas või pangaülekandega. Ojasalu kinnitusel loodab komisjon parteilt vastused saada kuu aja jooksul, et neid järgmisel või hiljemalt ülejärgmisel istungil arutada.

Ojasalu kinnitas ka, et tänavuste valimiste reklaamikulude kohta on komisjon otsustanud tellida monitooringu, et kontrollida valimisreklaami kajastamist erinevates meediakanalites.

SDE sattus riigikogu valimiste kampaania aegsete reklaamikulude pärast tähelepanu alla mai algul, kui Eesti Ekspressis ilmus artikkel, mille kohaselt tegid sotsiaaldemokraadid suure telekampaania teistest parteidest märksa odavamalt.

Suvel pöördus kontrollikomisjon kõigi parlamendiparteide poole, et saada nende telereklaami kulude kohta detailsemaid andmeid. Sotsidelt oodati lisaks ka selgitust, millest tuleneb erakonna väidetud soodsam telereklaami hind 2011. aasta valimiste kampaanias.

Augusti lõpus täiendas SDE tagantjärele oma toonast kampaaniaaruannet, lisades kuludesse 41 692 eurot, mis maksti telereklaami eest osaühingule Rakett. Partei peasekretäri Indrek Saare sõnul leiti viga, kui võrreldi erakonna majandusaasta aruannet ja kampaaniaaruandeid, et analüüsida telereklaamide kulusid koos tootmishindadega.

«Ilmnes, et ekslikult on erakonna 2011. aasta valimiskampaania aruandest välja jäänud valimisreklaami tootmise eest tasutud üks arve kogusummas 41 692,07 eurot. Antud kuludokument on kajastatud erakonna raamatupidamises ning majandusaasta aruandes erakonna üldise reklaamikuluna,» märkis ta järelevalvekomisjonile saadetud kirjas.

Saare sõnul ei eristatud erakonna raamatupidamise kontoplaanis valimisreklaami kulusid muudest erakonna reklaamikulutustest ning valimiskampaania aruanne koos täiendavate aruannetega koostati käsitsi. See tähendab, et SDE kulutas valimiskampaaniaks aruandes näidatud 685 234,84 euro asemel 726 926,91 eurot ehk kuus protsenti seni deklareeritust rohkem, märkis ta.

Teistest soodsama telereklaami hinna saamisest rääkides ütles Saar, et pelgalt eetrisekundite ja meediakulu kõrvutamine on tähendusetu, sest erinevate kampaaniate puhul kasutati erinevaid kanaleid, perioodi, ajatsoone, positsioone, saateid ja klipipikkuseid.

Tema selgituse kohaselt alustas SDE kampaaniaga juba 2011. aasta jaanuari keskel ning panustas ostetud GRPdest enim veebruari, Reformierakond näiteks aga oluliselt suurema osa märtsi, mil eetriaeg oli valimiskampaania perioodi kõige kallim. Samuti kasutas SDE tema sõnul «suhteliselt suures osas» väiksema vaadatavusega nišikanaleid, mille eetrisekundi hind oli odavam.

«SDE 2011. aasta kampaania puhul oli oluline, et kõik reklaamihinnad telekanalites lepiti kokku ning meediapinnad teistes meedialiikides broneeriti eelneval aastal ning meediaplaanist peeti kinni. See tähendab, et varase broneeringu/hinnakokkulepetega suudeti meediapinnad saada eelneva aasta hindadega,» märkis Saar.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles