Maanteeamet testis mobiilset kiiruskaamerat: poole tunni jooksul ületas kiirust 94 protsenti sõidukeist

Helen Mihelson
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Mobiilne kiiruskaamera Pirita teel.
Mobiilne kiiruskaamera Pirita teel. Foto: Helen Mihelson

Käesoleva aasta lõpus alustavad siseministeerium ja maanteeamet mobiilsete kiiruskaamerate katsetamisega, mille teeb eriliseks see, et need ei asu liiklejatele juba harjumuspärases kohas, vaid neid saab vastavalt vajadusele ringi tõsta.

Lühidalt öeldes tähendab see seda, et kiiruse mõõtmise süsteem paigaldatakse kuhu iganes – kas näiteks statiivile või seisvasse sõidukisse. Seega ei tea autojuhid päris täpselt, kus nende kiirust päeva jooksul mõõdetakse.

Maanteeamet tegi möödunud reedel katsemõõtmise Pirita teel ajavahemikus 12.50-13.20. Pooletunnise katsemõõtmise käigus mõõdeti 478 läheneva sõiduki kiirust. Neist 94 protsenti ületas kiirust (mõõdetud 51km/h või rohkem), 36 protsenti ületas kiirust rohkem kui 10km/h ning vaid 3,8 protsenti sõitis lubatud kiirusega. Keskmiseks kiiruseks mõõdeti 58km/h, maksimaalseks 75km/h. 

Kaamera paigutatakse vajaduspõhiselt ehk ka näiteks sinna, kus kiirust pole võimalik mõõta või hoopis sinna, kus kiiruseületajaid on väga palju. Ehk siis laias plaanis on mobiilsete kaamerate kasutuselevõtu eesmärk muuta meie liikluskultuur ohutumaks.

Foto: Helen Mihelson

Äpitootjad murelikud?

«Kes igapäevaselt mööda Tallinna-Tartu või ükskõik millist muud maanteed sõidab, on kindlasti kohanud neid möödasõite, mis on arulagedad,» rääkis täna toimunud tutvustusel siseminister Hanno Pevkur. Ka politsei- ja piirivalveameti vanemkomissar Riho Tänak meenutas, et mitu aastat on korraldatud liiklustalguid ning inimesed on teada andnud kohtadest, kuhu mobiilne kaamera ära kuluks.

«See peaks ka kõik äpitootjad murelikuks tegema, sest enam ei ole võimalik kuskile ette salvestada, kus kaamerad olema saavad,» märkis siseminister. Tõsi, kiirusemõõtmist teavitavad märgid ei kao kuskile.

Kas teavitamismärgid saavad olema statsionaarsed või tõstetakse ka neid vastavalt vajadusele ümber, selgub testperioodi käigus.

Trahviteadet välja ei saadeta

Lähinädalatel kuulutab maanteeamet välja riigihanke leidmaks partneri mobiilsete kiiruskaamerate testprojekti läbiviimiseks. Kaheksa nädala jooksul katsetataksegi uut süsteemi kõigi prefektuuride territooriumitel. Prooviperioodi eesmärk on avastada need probleemid, mida täna veel ei osata ette näha ja saada teada reaalne juhtumite maht. Seega, periood on puhtalt statistiliste andmete kogumiseks ning ühtegi trahviteadet välja ei saadeta. 

Ehkki mobiilne kiiruskaamera on alternatiiviks politsei füüsilisele järelevalvele, ei tähenda see seda, et patrullid kiirusemõõtmisest edaspidi täiesti kõrvale jääks. «Eks politseipatrull ole tegelikult kõige mobiilsem,» ütles vanemkomissar Riho Tänak. Samas aga tõdes ta, et kaamerate kasutuselevõtt aitab inimressurssi suunata mujale, kus seda ehk rohkemgi vaja on.

Viimaste aastate liiklusstatistika näitab, et kiiruskaamerad on liiklust rahustanud. Alates kiiruskaamerate kasutuselevõtust 2010. aastal ei ole kaamerate tööpiirkonnas olnud ühtegi kiirusest põhjustatud hukkunuga liiklusõnnetust ning keskmised kiirused võrreldes teiste teedega on langenud. Käesoleva aasta esimese kaheksa kuu jooksul on tuvastatud 103 187 kiiruseületamist, neist 73 191 kiiruskaamerate poolt. 

Möödunud aastal hukkus liikluses 78 inimest ja sai vigastada 1741 inimest.

Foto: Helen Mihelson

Mis on mobiilne kiiruskaamera?

  • Mobiilne kiiruskaamera on kiirusmõõtesüsteem, mis paigaldatakse statiivile või seisvasse sõidukisse.
  • Põhikomplekti kuulub mõõte- ja jälgimisüksus, mis sisaldab moodulitena laserkiirantenni, arvutusblokki koos USB krüptomooduliga, näidikut, 2 digikaamerat ning turva-tulemüüri. Lisaks on komplektis dokumenteerimis- ja andmeedastusüksus, aku, infrapuna-välklamp, ühenduskaablid ning mõõtesüsteemi statiiv.
  • Süsteem on võimeline tuvastama kiirust vahemikus 10km/h kuni 250km/h.
  • Testmõõtmisel kasutatava süsteemi hind 55 000 eurot koos käibemaksuga. 
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles