Reinsalu: minu seisukoht polnud eitav, vaid nõustav (4)

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Uue seaduse loomisele peab eelnema seaduse väljatöötamise kavatsus, põhjendas justiitsminister Urmas Reinsalu, miks ta ei andnud kooskõlastust sotsiaalministeeriumi koostatud alkoholi- ja reklaamiseaduse eelnõule. Tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski jäi eriarvamusele ja leidis, et justiitsministeerium ei kohtle kõiki ministeeriume võrdselt.

Reinsalu selgitas valitsuse pressikonverentsil, et alkoholipoliitika karmistamise initsiatiiv iseenesest on tervitatav.

«Küsimus on selles: kui ma olin mullu parlamendi ees, siis ma ei teinud nalja, kui ütlesin, et meie õigusloome liigub turbokiirusel. 2014. aasta 1. jaanuarist kuni 2015. aasta suveni oli Eestis 386 seadust. Parlament suutis selle tsükli ajal vähemalt üks kord parandada 320 seadust. See on ülehelikiirus. Õigusloome kiiruse üle on ühiskond kaotanud kontrolli, parlament samuti. See on reaalne sotsiaalne probleem,» ütles Reinsalu.

«Kui ei ole tegemist mingisuguse kriisiseadusega, nagu seakatkuseadus, või meie rahvusvahelise kohustuse täitmisega, siis sisulise seaduse puhul peab seaduse tekstile eelnema seaduse väljatöötamise kavatsus ehk ideeline plaan koos mõjudega, mille nimel seda tehakse,» selgitas justiitsminister oma põhimõtet.

«Kindlasti on justiitsministeeriumis inimesi, kes suudavad kirjutada pikki pabereid, aga seda, et nende ametnikud suudaksid rahvusvahelistest tippudest paremini hinnata erinevate meetmete mõju, siin ma paraku jään eriarvamusele.»

«Minu seisukoht ei olnud seaduseelnõu suhtes mitte eitav, vaid nõustav. Kuidas on mõistlik selle asjaga edasi liikuda,» kinnitas ta.

Reinsalu lisas, et väga erinevaid huvirühmi puudutava seaduseelnõu juures peab olema põhiseaduslikkuse analüüs. «Vastasel juhul on oht, et see lastakse kohtus õhku. Õigeid asju tuleb teha, aga õieti,» ütles ta.

Tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski nõustus küll põhimõtteliselt seisukohaga, et väljatöötamiskavatsuse nõuet võiks rakendada, kuid leidis, et võrdset kohtlemist ta siin ei näe. «Praktikat vaadates 80 protsendil aastal 2014 ei ole seda välja töötatud.»

«Minu argument on lihtne: tegemist oli kiireloomulise eelnõuga, sest valitsuse tegevusprogrammis oli sätestatud, et see eelnõu peab jõudma parlamendi menetlusse teatud ajaks. Ma arvan, et mõnikord on olukord selline, et ongi tegemist kiireloomuliste eelnõude, valitsuse prioriteetidega. On mõistlik, kui sisulised läbirääkimised huvirühmadega on ära peeetud, siis ei ole mõistlik veel pool aastat kulutada aega, vaid teha kohe eelnõu,» sõnas Ossinovski.

Ta meenutas, et alkoholipoliitika arutelu alustati 2008. aastal. 2014 veebruaris kiitis valitsus alkoholipoliitika rohelise raamatu heaks ja siis lepiti kokku, et septembriks jõuab eelnõu valitsusse otsustamiseks.

«Selles kontekstis kasutada arusaamatut vormilist pidurdamise võimalust... Ma arvan, et võrdsest kohtlemisest on asi kaugel,» märkis minister.

Ta küll nõus, et eelnõus on vaieldavaid punkte, kuid rõhutas, et piirangute efektiivsus on sotsiaalministeeriumi hinnangul eri rahvusvaheliste uuringutega tõendatud. WHO alkoholivastase võitluse strateegias pakutakse just seadusse kirjutatud meetmeid välja kui tõhusaid.

Ossinovski eriarvamus

«Kindlasti on justiitsministeeriumis inimesi, kes suudavad kirjutada pikki pabereid, aga seda, et nende ametnikud suudaksid rahvusvahelistest tippudest paremini hinnata erinevate meetmete mõju, siin ma paraku jään eriarvamusele,» sõnas Ossinovski.

Ta lubas, et sotsiaalministeerium töötab järgmisel nädalal justiitsministeeriumi paberi läbi, teeb vajalikud parandused ja toob seejärel eelnõu valitsuskabinetti.

Reinsalu kordas, et vaid iga viies seaduseelnõu läbis väljatöötamiskavatsuse, ei ole normaalne. «Olen jah ebamugav ja ma luban, et ei kavatse seda ebamugavust justiitsministrina kasutada ebaõiglaselt. Ma ei väida, et meie kätte on kogunenud kogu issanda tarkus, aga meil on spetsialistid õigusloome alal,» jäi ta endale kindlaks, et mõjude analüüs peab olema selgelt välja töötatud.

Ta kordas, et kui seadus kehtestab kodanikele piirangud, peavad need läbima ka põhiseadusliku kaalutluse testi.

Alkoholi- ja reklaamiseaduse eelnõuga on kavas piirata nii alkoholimüüki kui ka selle reklaamimist. 

Liiga palju seaduspraaki

Justiitsministeeriumi avalike suhete talituse juhataja Riina Solmani sõnul vastab tõele Jevgeni Ossinovski välja öeldud fakt, et 80 protsenti 2014. aastal välja töötatud seadustest oli ilma väljatöötamise kavatsuseta.  Põhjus, miks Ossinovski eestvedamisel valminud seadusele kooskõlastust ei antud seisneb Solmani sõnul selles, et ilma seaduse väljatöötamise kavatsuseta seadusi on olnud liiga palju. Teisisõnu on meil liiga palju halva kvaliteediga seadusloomet.

«2015. aasta teises pooles on justiitsministeerium jätnud kooskõlastamata 34 protsenti eelnõudest,» ütles Solman. Tema sõnul on kooskõlastamata jäetud eelnõudest neli pärit IRLi ministriga mehitatud ministeeriumist, viis reformierakonna ja vaid üks SDE ministriga ministeeriumist.

Asjade edasist käiku kommenteerides ütles Solman, et see on minister Ossinovski otsustada, kuid hea tava näeb ette, et kooskõlastamata eelnõu ei saadeta valitsuskabineti istungile, vaid see jääb kabinetti aruteluks. 

Kommentaarid (4)
Copy
Tagasi üles