Galerii: hüdrograafialaev Jakob Prei nimetati teenistusse

Madis Filippov
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Täna toimus Hundipea sadamas veeteede ameti uue hüdrograafialaeva Jakob Prei teenistusse nimetamise tseremoonia.

«Seda hetke oleme oodanud juba 2009. aasta oktoobrist, kui kirjutasime alla lepingu veeteede ameti ja Abeking & Rasmusseni laevaehitustehasega,» rääkis veeteede ameti peadirektor Andrus Maide. «See 25-meetri pikkune omapärase konstruktsiooniga laev on oluliseks verstapostiks Eesti hüdrograafias ja laevaliikluse ohutuse tagamises üldisemalt.»

Hüdrograafialaev Jakob Prei valmis projekti «Meresõiduohutuse tõhustamine Eesti veeteedel (mõõdistuslaeva soetamine veeteede hüdrograafiliseks mõõdistamiseks)» raames. Laeva ehitas Saksa laevaehitustehas Abeking & Rasmussen ning selle maksumus on 14 085 000 eurot.

Maide seletas, et projekti rahastati täies ulatuses Euroopa Regionaalarengu Fondist.

«Uus laev võimaldab täita HELCOMi nõuet mõõdistada Eesti vetes paiknevad rahvusvahelised laevateed ja olulisemate sadamate sissesõiduteed Rahvusvahelise Hüdrograafiaorganisatsiooni standardi S-44 kõrgeimate soovituste kohaselt, et tagada Soome lahel ja Läänemere põhjaosas ohutu laevaliiklus,» lisas Maide.

Läänemere Hüdrograafiakomisjonile antud tähtaeg HELCOMi kohustuse täitmise osas on 2018. aasta. Projekti elluviimisel täidetakse kohustus hiljemalt aastal 2015 ning kogu Eesti avameri mõõdistatakse aastaks 2029.

Maide sõnul pole selliseid laevu varem Eesti jaoks ehitatud. Laev sai nime Eesti hüdrograafiateenistuse ühe alusepanija kolonel Jakob Prei auks.

Veeteede ameti nimel nimetas Jakob Prei teenistusse ameti hüdrograafia ja navigatsioonimärgistuse teenistuse juhataja Taivo Kivimäe. Selleks, et laeval õnne oleks ja merede valitseja seda ja meremehi hoiaks, viis ta koos kapten Indrek Vaigu ja Neeme Suurhansuga läbi traditsioonilise tegevuse valades merre rummi.

Peale pidulikku tseremooniat lubati huvilised pardale. Laev on ilus, puhas ja lõhnab värskelt nagu uued asjad ikka. Väikestesse kajutitesse mahub ära neljast liikmest koosnev meeskond ning lisaks neile ka hüdrograafid. Laeval asub veel pisike kambüüs ja pesemisruumid koos saunaga. Kaptenisild on pooleldi hüdrograafide päralt.

Kapten Neeme Suurhans rääkis, et lähiajal alustatakse Tallinna lahes katsetustega.

«Peale jaanipäeva läheb tööks Osmussaarest lääne poole,» kinnitas ta.

Jakob Prei on SWATH-tüüpi (inglise keeles Small Waterplane Area Twin Hull) ujuklaev, mille põhikonstruktsioon on platvormikujuline ja seda kannavad veealused ujukid.

Konstruktsiooni eeliseks on võimalikult väike veeliini pindala, mistõttu ei sõltu laev oluliselt lainetusest, lisandub ökonoomsus ja kiirusevõit. Ligilähedaste omaduste saavutamiseks peab katamaraani pikkus ületama ujuklaeva pikkust vähemalt 2,5 ja ühekerelise laeva pikkus vähemalt 4 korda.

Ujuklaeva tehnoloogia on küll teistest tehnoloogiatest kallim, kuid kuna sellega tagatakse vajalik stabiilsus lühema kerepikkuse juures, siis on võrreldava stabiilsusega ujuklaeva maksumus ligikaudu võrdne katamaraaniga ning tunduvalt odavam ühekerelisest laevast. Väiksema laeva tõttu on aga aastased kogukulud oluliselt madalamad.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles