Mootorratturite napp koolitus põhjustab õnnetusi

Tuuli Koch
Tuuli Koch, reporter
:

Koolitusel peamiselt liikluseeskirja õppivad ja sageli isegi mitte elementaarseid sõiduoskusi omandavad mootorratturid on liikluses ohuks endale ja teistele liiklejatele.

Vesteldes mitmete mootorratturitega nimetasid nad oma koolituse põhivõtteks klassiruumis õnnetuste videote vaatamist ja nende analüüsi, liikluseeskirja paljud ei õppinudki, sest autojuhiluba varasemast juba taskus. Lisaks mõned linnasõidutunnid, maanteele või kruusateele sõitma ei jõutudki.

Viis aastat tagasi kogunes jõuliste ja kiirete kaherattaliste asjatundjate ümarlaud, kus jõuti järeldusele, et mootorrattasõidu koolituse tase on Eestis väga madal, koolitussüsteem ei toeta hilisemat üksi liiklemist, eksamil ei kontrollita piisavalt sõitja tegelikke oskusi, koolitajatel endil pole väga sageli kaherattaliste sõidukitega seotud kogemusi, oskusi ning koolitus on suunatud juhtimisõiguse omandamisele, mitte ohututele sõiduvõtetele.

Nukker on see, et viis aastat hiljem, tänasel päeval, pole midagi muutunud. See tuleb välja mootorratturite koolitaja ja diplomeeritud liiklusohutusspetsialisti Enn Poola värskest diplomitööst.

«Juba viis aastat tagasi öeldi, et lähiajal võtame probleemi lahendada, kuid nüüdseks on ka nemad käega löönud ning nimetanud mind selles võitluses unistajaks metsateel,» muigas Poola. «Probleemi suhtutakse pealiskaudselt: autoga sõidan, gaasi ja pidurit tunnen, liikluseeskirja tea­n, jalgrattaga püsti ju püsin, ja mis see mootorratas siis ära ei ole, aga tegelikult on juhtimisvõtted kardinaalselt erinevad. Mootorratta puhul sõltub ka lihtsast sõiduasendist püsti- ja ellujäämine.»

Peamine probleem on tema hinnangul see, et praegused koolitajad ei ole ise mootorratturid, mis tähendab, et nad ei valda ka tehnikaid.

«Kui ma ise ujuda ei oska, siis kuidas saan ma teisi õpetada?! Koolitused ja eksamid ei toeta elulisi äkksituatsioone, kus kukutakse ja viga või surma saadakse,» tunnistas Poola. «Linnasõidus keskendutakse ka pigem liikluseeskirja tundmisele, aga mitte sõiduki valdamisele.»

Pidur valesti põhja

Ligikaudu 15 000 mootorratturit ühendavas foorumis biker.ee täitsid Poola koostatud küsimustiku ära 442 ratturit. Tema uuring näitab, et mootorrattajuhi õppekava vajab äkkpidurdamise ja kurvis sõidu õpiväljundite osas kõvasti täpsustamist ning eksamiharjutused ei võimalda hinnata äkkpidurdamise ja kurvis sõidu oskust.

Pikemalt loe tänasest Postimehe paberlehest või Postimees Plussist!

Kirjuta toimetajalePrindi
Artikli märksõnadkoolitusliiklusohutusmotoõnnetusPolitsei
Samal teemal
TÄNAK SOOME RALLIL
NÄDALA NÄOD
Sisuturundus
aasta euroopa parlamendis
REPORTER.EE VIDEOLOOD
20. SAJANDI LAPSED
Päevakava
Täna12:00
30JuuliPostimehe otsepilt: hoburakendite võistlus Olustveres>
Täna16:00
30JuuliOtseülekanne Viljandi Folgilt: Estonian Voices>
Täna19:00
30JuuliJalgpalli otsepilt: Sillamäe ja Tammeka heitlevad viienda tabelikoha nimel>
Homme08:50
31JuuliPostimehe otsepilt: koolisõidu MK-etapp Ruilas>
Homme14:00
31JuuliOtseülekanne Viljandi Folgilt: Curly Strings>
Viimased uudised
TarbijaKõik
VideoKõik
Teadus ja tehnikaKõik
MajandusKõik
MaailmKõik
SportKõik
Rio 2016Kõik
NaineKõik
TervisKõik
MaaeluKõik
TallinnKõik
Tartu PostimeesKõik
48h populaarsemad teemad
Tänane lehtKõik
ArvamusKõik
KultuurKõik
ReisKõik
KoduKõik
LemmikKõik
VIIMASED GALERIID
SOOV.EE
Sünnipäevad

Palju õnne!

Ave Vardja

45

Ave Vardja

võistlustantsija

Ivi Drikkit, 74

ajakirjanik

Kadi Alatalu, 74

televisioonitöötaja

Rein Loik, 66

riigitegelane ja firmajuht

Zoja Järg, 64

moekunstnik

Ervin Õunapuu, 60

kirjanik ja kunstnik

Igor Garšnek, 58

helilooja

Laine Randjärv, 52

poliitik

Priit Pullerits, 51

ajakirjanik

Marko Asmer, 32

autovõidusõitja

Horoskoop
SetomaaKõik
60 PLUSSKõik
Arhiiv
Pärnu
Viljandi
Rakvere
Paide
VALGA
Liitu Postimehe uudiskirjaga ja ole kursis päeva olulisimate uudistega!
Vali omale meelepärased teemad:
Aitäh, et liitusid
Postimehe uudiskirjaga!
Juba homme jõuab esimene uudiskiri sinuni.
TAGASI POSTIMEHE LEHELE