Kergeusklik laenuvõtt maksis mehele auto

Berit-Helena Lamp
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: www.autopant.ee

Makseraskustesse sattunud töötu mees pani oma auto laenule pandiks, kuid jäi ka sellest ilma, kuna ei teinud õigeaegselt makseid.


Üks ehe, surutise all vinskleva keskmise eestimaalase musterkuju, on Kristo. Tavaline 29-aastane noormees nautis veel aasta tagasi elu täiel rinnal, vahendas «Pealtnägija».


Pärnu lähedal oli laenuga ostetud maja ja istumise all 114 000 eest soetatud vinge lisavarustusega Audi A6. Täna ähvardab maja ja isegi selle lisatagatiseks pandud ema korterit panga konfiskeerimishaamer. Autost on ta aga sootuks ilma.

Kristo töötas vee- ja kanalisatsioonitrassi paigaldajana ning teenis kuus 16 000 - 20 000 krooni. Ühel hetkel jäi ta aga töötuks ning tal tekkisid maksehäired.

Kristo võlad hakkasid metsikus tempos kasvama ja töötu noormees asus päästerõngast otsima.
Ta ütleb, et oli piisavalt tark ega võtnud ainsatki SMS-laenu.

Mullu novembris võlus üks lühike raadioreklaam meest niivõrd, et ta sattus uue ja jõudsalt üle riigi laieneva krediidiskeemi haardesse. Kristo komistuskiviks sai Autopant.

Alles aasta tagasi turule ilmunud uut tüüpi laenukontor reklaamib end löövalt - «Auto alles ja raha käes». Kõigest tunni ajaga, mingi lepingutasuta ja nuhkimiseta su krediidiajaloos.

Laenu tagatiseks pandib klient vaid oma auto või muu sõiduki. Ja mis kõige olulisem, see jääb pärast raha ülekandmist kliendi kätte. Autopandi laenuskeem on nii popiks saanud, et kui veebruaris teatas firma, et neil on 3000 klienti, siis nüüd juba 5000.

Kristo läheks kohale, küsis 40 000 krooni ning sai positiivse vastuse. Oma Audi A6 eest oleks Kristo saanud seda maha müües 100 000 krooni, kuid lootuses, et leiab ruttu tööd, ta seda maha müüa ei tahtnud.

Optimistina pani Kristo mullu 6. novembril pandilepingule käe alla. Poole aasta jooksul pidi ta iga kuu Autopandile tasuma 3600 krooni intresse ning viimaks maikuus põhisumma 40 000 krooni.

Tööd noormees aga ei leidnud ning tagasi maksmisega tekkisid probleemid.

Kui teise intressimakse päeval saadeti talle SMS-meeletuletus 7200 kroonise nõudega, siis päev hiljem, 7. jaanuaril, juba ähvardava sisuga kiri, et tema võlg autopandile on koos viivistega 64 000 krooni, leping lõpetatakse ühepoolselt ja kui Heidok võlga 23. jaanuariks ei tasu, läheb pant turule.

«Ähvardati, et politsei hakkab otsima, inkasso tuleb võtab ära. Ütlesin, et ma helistan tagasi neile. Uurisin tuttavate käest, kes annaks raha mulle ja siis leppisin kokku, et 12. ja 19. jaanuaril saan neile maksta. Aga sama päeva õhtul tuldi kohale ja viidi auto ära,» rääkis Kristo.

Kristo lootis, et saab ühel päeval oma auto tagasi, kui oma võla ära maksab. «Mina pakkusingi selle variandi, et kui elukaaslane saab pangast laenu võtta, siis ongi kõik. Nad olid nõus sellega, et saan see 55 000, maksan ära ja siis ülejäänud 9000 krooni selle hiljem, aga pangast ei saanud elukaaslane vastust.»

Autopandi juht Sergei Ankipovitš teadis tervet Kristo lugu ilma sissejuhatusetagi peast. Et eelmisel nädalal avas firma oma kontori Tartus ja sel nädalal valmivad uued ruumid pealinnas palus mees vabandust, et ei leia kiire tempo juures aega kaamera ees intervjuud anda. Küll aga oli ta nõus telefonis avaldama oma versiooni, mis erineb kardinaalselt Kristo omast.

Ankipovitš rääkis, et teistes firmades tekivad probleemid juba siis, kui maksega hilinetakse päeva. «Siin tuleb aga välja, et kaks ja pool kuud otsitakse inimesega kontakti, too aga loobib telefoni ära või ei vasta kõnedele või veel midagi. Kuid see on ju ikkagi raha. Mitu korda me veel pakkusime talle, et sõida meie juurde, pane auto kauplusesse müüki, et me saame auto maha müüa ja te saate oma raha. «Ok, ma toon.» Hopp, terve kuu pärast seda on telefon lülitatud välja. Siis tuli endal sõita,» meenutas Ankipovitš.

Oluline on see, et võla maksmiseks raha otsides hakkas Kristo veebruari hakul omal käel uurima, mis ta autost siiski saanud on. Avastus võttis Tallinna külje all elava mehemüraka ehmatusest higiseks ning peab juuksed peas püsti tõstma kõigil Autopandi 5000 kliendil.

«Vaatasin internetist registreerimistunnistust. Seal ei olnud näha midagi. Helistasin ARK-i, mis on autost saanud ning seal väideti, et on maha müüdud,» rääkis Kristo.

Kristo sõnul ei andnud tema Autopandile mingit õigust seda autot müüa.

ARKi avalike suhete juhi Timo Vijari sõnul ei oska ARK seda öelda, kas auto on maha müüdud, küll aga on sõiduk liiklusregistrist kustutatud, eesmärgiga see toimetada Eestist välja.

Mingit saladust, et Heidoki Audi on tõesti maha müüdud, ei tee isegi Ankipovitš. Mehe sõnul andis Autopant võlasuhte edasi inkassofirmale, kes masina võlgade katteks maha müüs.

Ankipovitš aga ei saa aru, mis pretensioonid Heidokil on. «Ma isiklikult ütlesin talle, et auto hinnad väga tõsiselt langevad. Kui praegu kukkus nii välja, et ta võttis 40 000 ja intressidega koos oli see kuskil 50 000 - 52 000 kroonine võlg ja otsustati inkassosse ära võtta.»

«Oleks võinud veel oodata neli kuud, kuid see on karuteene kliendile, kui autohinnad turul langevad. Praegu saab sellise auto osta turult 35 000 - 40 000 krooniga. Kui me oleks veel oodanud ja auto nelja kuu pärast maha müünud, siis ta oleks meile veel võlgu praegu. Ja selline olukord talle ka ei meeldiks,» rääkis Ankipovitš.

Kristo on aga püha viha täis. Ta ei tea tänaseni, mis alusel, millise hinnaga ning kellele tema Audi maha müüdi. Veel enam, et tegelikult on tal laenuperioodi lõpuni aega veel 6. maini. Ta on ebaõigluse vastu hambad teravaks ihunud ja palganud juristi.

Mõistatus sai aga lahenduse, kui «Pealtnägija» andis Kristo ja autopandi sõlmitud leppe pureda vahemeestele tarbijakaitseametist.

Tarbijakaitseameti avalike suhete juht Hanna Turetski rääkis aga, et tegelikult on Kristo päris karmile lepingule alla kirjutanud. «Ehk et mina arvan, et ükski tarbija sellisele lepingule korralikult läbilugemata alla kirjutama ei peaks mitte mingisugusel juhul.»

Lühidalt allkirjastas Kristo ise auto surmaotsuse. Ta andis ise Autopandile üle kõik õigused tema masinat müüa või teha sellega mida iganes, kui ta kasvõi ühe päeva on intressimaksega hilinenud. Mis kõige kurvem - ta vormistas lepet sõlmides ka oma auto omanikuks koheselt Autopandi, jäädes kuni laenuperioodi lõpuni vaid selle kasutajaks.

Kristo sõnul luges ta lepingu läbi. «Et lugesin lepingu läbi. Seal oli küll niimoodi, et on neil õigus, et aga no ma ei osanud nii arvestada, et nii ruttu käib see teema.»

Juristide hinnangul on Autopant käitunud õlekõrrest haaravate klientidega aga tõesti kui hunt lambanahas. Rahvale on ette söödetud tarbijavaenulikud lepingud, kus ei selgitata põhjalikult lahti, mis juhtub näiteks siis kui üks, teine või kolmas makse viibib. Mis hetkest tekib õigus pandiautot müüa, milline on kliendi õigus see välja osta ja nii edasi. Seega usuvad juristid, et selline seadusele vilistav lepe on võimalik kohtus õigustühiseks tunnistada.

Tarbijakaitseamet on alustanud menetlust ja palunud seletust ka autopandilt oma tingimuste kohta ja selle kohta, milline info on neil veebilehel olemas. «Ehk meil on näiteks kahtlus ka selle osas, et tegemist on eksitava kauplemisvõttega,» lisas Turetski.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles