Automaks tuleb pigem uutele autodele

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Valitsusliidu eilne eestseisus oli IRLi esimehe Mart Laari (vasakul) juhtida, talle oli toeks erakonna peasekretär Margus Tsahkna. Asjaosaliste väitel ei lepitud automaksu asjus veel midagi kokku, küll aga murdus suurem jää.
Valitsusliidu eilne eestseisus oli IRLi esimehe Mart Laari (vasakul) juhtida, talle oli toeks erakonna peasekretär Margus Tsahkna. Asjaosaliste väitel ei lepitud automaksu asjus veel midagi kokku, küll aga murdus suurem jää. Foto: Raigo Pajula

Võimuliidu järjekordne tuline vaidlus autode maksustamise üle jõudis eile punkti, kus vähemasti rahandusminister Ivari Padar pidas tõenäoliseks saastepõhise automaksu kehtestamist.


«Me lähendasime oma seisukohti. On selge, et kütuseaktsiisi tõstmine pole hea mõte,» ütles Padar pärast valitsusliidu juhtide koosolekut, millest enamik aega kaitsesid sotsid uute autode registreerimismaksu ideed ja Reformierakond seisis aktsiisitõusu eest.



Sotsiaaldemokraadist rahandusministri sõnul võib autode maksustamise skaala tulla üsna lai. «See hakkaks pihta elektriautode nullmäärast ja lõpeks väga võimsate maasturite puhul määraga, mille suurusjärk jääb 100 000 krooni kanti,» kirjeldas ta rahandusministeeriumi ettepanekuid. «Aga mitte midagi pole lõpuni kokku lepitud.»



Seega on jätkuvalt selgusetu, kas üldse ja kui palju uute autode ostjad 2009. aastal peavad rohkem raha välja käima. Rahandusministeeriumi pooltoore eelnõu järgi mõjutavad automaksu suurust nii mootori võimsus kui ka keskkonnasõbralikkus.



Värsketel autoomanikel tuleks paberi järgi maksta riigile keskmiselt riigile 19 000 lisakrooni. Optimistlike arvutuste kohaselt kasvataks uus maks riigi tulusid tuleval aastal 620 miljoni krooni ulatuses, millest 50 miljonit annaks käibemaks.



«Meie automaksu praegu välja pakutud kujul kindlasti ei toeta. See pole auto-, vaid kadedusmaks. Pigem oleme kütuseaktsiisi tõusu poolt, sest see ohjeldaks tarbimist ja saastamist,» märkis Reformiera-konna peasekretär Kristen Michal.



Bensiinihinna järsu tõusu vastu on aga sotside kõrval üheselt ka Isamaa ja Res Publica Liit (IRL). Mõlemad erakonnad on aktsiisitõusu variandi ka maha matnud.



Ka peaminister Andrus Ansip tunnistas eile, et aktsiiside kergitamise mõte ei leia toetust, mistõttu võib tulla kõne alla ka kolmas variant. Oma jaa-sõna automaksu tulekule pole öelnud ka IRL.



«Täna selles küsimuses kokkuleppele ei jõutud, mistõttu on eelarves vastav auk,» osutas IRLi esimees Mart Laar vajadusele leida puudujäägile kiirelt kate. Tema sõnul tuleb lahendus leida juba laual olevate ideede seast.



«Raketiteaduslike avastustega pole mõtet praeguses eelarve tegemise faasis välja tulla,» lausus Laar.



Uusi ideid, mis partnerid omavahel lootusetult tülli võivad ajada, tuli ka eilsel kabinetiistungil. IRL teatas, et Reformierakond peaks järele andma veel ühes oma suuremas lubaduses – vanemahüvitisele tuleks seada ülempiir ehk külmutada summa suurus tänavusel tasemel.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles