Süüdlase ja ohvri keerukad vahekorrad

Mihkel Mutt
, kirjanik ja kolumnist
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Kaader filmist

Saksa ZDF kanal näitas märtsis uut kolmeosalist filmi «Unsere Mütter, unsere Väter» («Meie emad, meie isad»), mis jutustab saksa noore põlvkonna saatusest idarindel ja kodus 1941. aasta juulist sõja lõpuni. Arvestades Saksamaa senist suhestumist oma natsiminevikuga, on filmi vaatenurk mõneti teistsugune. Sellest ka vastuoluline retseptsioon.

Esmalt aga vallandus poolakate pahameel, et nende Armia Krajowat on kujutatud vääralt. Protesti avaldas Poola suursaadik Saksamaal ning tema ametivend USAs pöördus firma Music Box Films poole, et see filmi ei levitaks. Asi puudutab peamiselt antisemitismi: Poola vastupanuliikumist olevat kujutatud juudivaenulikuna, samas kui partisanid võidelnud kõikide poolamaalaste vabaduse eest.

Euroopas leidus antisemitismi läinud sajandi algul paljudes maades (mis, muide, hõlbustas natsidel oma plaanide elluviimist). Poolas tugevnes see pärast Pilsudski surma, kui 1935. aastal tulid võimule sõjaväelased. Tõsi, äärmuslik juudivastane rühmitus Endecja oli opositsioonis, aga et pidurdada selle populaarsuse paisumist, karmistas ka hunta oma juudipoliitikat.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles