/nginx/o/2013/09/04/2011547t1hf4d6.jpg)
Sõidukis oleva tungraua kasutamisel rehvivahetuseks tuleb arvestada, et tegemist on kompaktse seadmega, millega suuremaid remonte ei tohi ette võtta ning mis ei ole mõeldud kasutamiseks sõiduki alla minekul.
OÜ Liivikas Ekspert juhatuse liige Paap Suurmaa soovis oma Ford Mondeole talvekumme alla panna, kuid ei tahtnud oodata rehvivahetusettevõtete pikkades järjekordades.
Seetõttu otsustas ta rehvid ise alla panna. Ühe rehvi vahetusel vajus tungraud kokku, kuna keermed tulid mitme sentimeetri ulatuses maha. Keegi viga ei saanud, sest kaks polti hoidsid ratast kinni.
Forde müüva Info-Auto turundusjuhi Tiit Lillipuu sõnul võis antud juhul olla tegemist mõne Fordi allhankija valmistatud vigase seadmega.
Mitte suurteks töödeks
Suurmaa luges hiljem kokku, et tegemist oli tungraua jaoks 16. rehvivahetusega. «Hämmastas, et garantiiremonditöökojas öeldi, et tungraud on pidevast kasutamisest kulunud ning see pole mõeldud talve- ja suverehvide vahetuseks. »
Lillipuu sõnul võib auto kasutusjuhendist ka välja lugeda, et autol kaasas olev tungraud on ette nähtud kasutamiseks ainult hädajuhtumitel, näiteks purunenud rehviga ratta vahetuseks teel olles. Ford Mondeo omaniku käsiraamatus on autoga kaasas tungrauaga rattavahetuse juhend toodud peatükis «Hädaolukord».
Sellest võib tema kinnitusel aru saada, et tungrauda ei soovitata kasutada nn garaaiinstrumendina ning selle abil suve- ja talverataste perioodilist vahetust läbi viia.
Lillipuu sõnul on kahetsusväärne, et tungrauda kasutades oleks võinud raske õnnetus juhtuda. Samas ei luba ka tootja tungraua puhul auto alla minna ega muid suuremaid töid ette võtta. Lillipuu sõnul soovitab Fordi Autosalong jätta rataste vahetuse siiski spetsialistide hooleks, seda enam, et üldjuhul vajavad rattad ka tasakaalustamist, milleks vajalikku tehnikat kodugaraaidest tavaliselt ei leia.
Hüdrauliline mugavam
Autos olev tungraud on tema kinnitusel kompaktne seade, mille puhul tuleb paratamatult järeleandmisi teha. Seetõttu tuleks ise vahetada soovides endale hankida statsionaarne hüdrauliline tungraud, mida võrreldes autodele kaasa pandavate seadmetega on ka mugavam kasutada.
Autofirma kinnitusel ei saanud kliendile kohe uut tungrauda anda, sest tungrauale kui tarvikule ei laiene Fordi sõidukite tavapärane kaheaastane tehasegarantii ning sel hetkel polnud ühtegi sarnast tungrauda laost pakkuda. Kuna purunenud rehviga teele jäädes võinuks kliendil esineda ebameeldivusi, otsustati tellimus kesklattu anda ja kliendile teatatakse kohe, kui ta oma uuele tungrauale järele võib tulla.
Ford Mondeo kasutaja, Põltsamaa Felixi tehnika- ja tootmisdirektor Toomas Rell rääkis, et tema tungraua abil rehve ise tavaolukorras vahetada ei soovi, kuigi mõnel korral on tarvidus tekkinud. «Tuleb tunnistada, et tegemist ei ole professionaalile mõeldud tööriistaga, sest kasutamine pole kuigi mugav,» rääkis ta.
Vahetada palju tarvis
Rell on sama tungrauda aastate jooksul kasutanud vist enam kui 16 korda, kuid sellega pole midagi juhtunud. Tema sõnul võis tegemist olla ka juhuslikult allhankija ebakvaliteetse tootega. Mondeoga on ta rahul, sest auto hind ja kvaliteet on heal tasemel.
Tarbijakaitseameti peaspetsialisti Andres Kadaja kinnitusel on tarvaarusaam selline, et auto rehve võib tungrauaga vahetada nii palju kui tarvis ning tungraud kestab isegi kauem kui auto.
«Loomulikult pole tavaline tungraud mõeldud professionaalseks tööks, kuid vastu peaks see ikka pidama,» ütles ta. Kadaja sõnul peaks klient esitama ettevõttele kirjaliku pretensiooni.
BMW esindaja United Motorsi turundusdirektori Toomas Pärna sõnul peaks kasutuskordade arvu puhul tungraual olema peal nende kordade arv ning samuti loendur. Praegu on kirjas vaid auto suurim kaal ning soovitus, et kasutada vaid rattavahetuseks. Auto tungraud pole suureks remondiks mõeldud