Inimeste ostujõu kasvades tõrjub värske hakkliha üha rohkem välja külmutatud lihatooteid ning tõmbab enda poole ka seni keeduvorste tarbinud ostjaid.
Hakkliha moodustab poodides müüdavatest värske liha toodetest kaupmeeste sõnul umbes viiendiku, mis tähendab üpris korralikku käibenumbrit. Rakvere Lihakombinaadi toote- ja turundusjuhi Rene Kiisi sõnul müüvad ainuüksi nemad kuus hakkliha umbes 150 tonni.
Sikupilli Prisma ostujuhi Tiia Karu sõnul on hakkliha plussiks odavam hind ja laiad kasutusvõimalused. Inimeste ostujõu kasvades hakatakse järjest enam ostma just värskest lihast valmistatud tooteid ning sealhulgas hakkliha.
Ostuharjumus ei kao
Karu hinnangul ei ole mõtet karta, et ostujõu suurenemise järel hakatakse hakklihale eelistama teisi värske liha tooteid, mis praegu on hinnalt kallimad. «Ühest küljest jõuavad hakklihani need, kes praegu on keeduvorstide tarbijad, teisalt ei kao ka endised ostjad, sest hakkliha saab laialdaselt kasutada,» rääkis ta.
Hakkliha eeliseks peetakse tihti sedagi, et tegemist on puhtast lihast tootega ning sinna ei lisata märkimisväärses koguses muid aineid.
Samas soovitab tarbijakaitse olla ettevaatlik inimestel, kes hakkliha turult ostavad. Hoiatuse põhjuseks on oktoobris Keskturul läbi viidud kontroll, kus tuvastati pettusi.
Nimelt olid mitmed müüjad seganud odava hinna nimel hakklihasse veise- ja sealiha kõrval lisaaineid, nagu näiteks kanapugusid. Ostjaid sellest aga ei teavitatud.
Tarbijakaitseameti esindaja Kristina Vaksmaa sõnul on hind olulisemaid kriteeriume, mis hakkliha kvaliteedi eest räägib. «Kui ühes kohas maksab kilo 25 krooni ja teises kohas kaks korda enam, on selge, et odavamalt müüja pakub kehvemat kvaliteeti,» lausus ta.
Suuremates poodides müüakse reeglina kolme liiki hakkliha - kohapeal valmistatud, tööstuses valmistatud ja pakendatud ning külmutatud hakkliha. Kõige lühem on realiseerimisaeg kaupluses valmistatud hakklihal, mida võib realiseerida kuni 24 tundi.
Säilib viis päeva
Suve hakul tõi Rakvere Lihakombinaat poodidesse massiliselt pikema realiseerimistähtajaga, juba tehases gaasilises keskkonnas pakendatud hakkliha, mida võib värskena müüa kuni viis päeva.
Tiia Karu sõnul on külmutatud hakkliha müük tagasihoidlik, nagu teistegi sügavkülmutatud lihade müük, mis on saadaval ka värskena. «Tundub, et eestlased eelistavad värskeid tooteid,» lausus ta.
Üldiselt on lihatoodete müük viimasel ajal kasvanud. Karu kinnitusel on sellel kaks põhjust - lihatoodete hinnad on tihedas konkurentsis langenud ning inimeste ostujõud on kasvanud.
Soovitused hakkliha ostjale
Värske hakkliha tunneb ära selle välimusest, ajaga hakkab liha värvi muutma.
Selgeks tuleb teha, kas tegemist on segatud või ühe liigi lihast valmistatud tootega.
Odava hinnaga korralikku kaupa ei saa. Ühe toote hind ei saa erineda mitu korda.
Põhjalikult tuleb tutvuda toote märgistusega, et hiljem üllatusi poleks.
Kui kauba realiseerimistähtaeg on läbi, ei tohi see ka lettidel olla.