Moskva patriarhaat: tüli Eesti õigeusukiriku pärast püsib

BNS
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Moskva patriarh Kirill.
Moskva patriarh Kirill. Foto: AP / Scanpix

Moskva patriarhaat teatas pärast vene kiriku pea Kirilli kohtumist Konstantinoopoli patriarhi Bartholomeusega, et kahe kiriku vastasseis on lõppenud, kuid erimeelsused Eesti ja Ukraina õigeusukirikute asjus jäid püsima.

Moskva patriarhaadi välissuhete juht peapiiskop Illarion ütles Interfaxi teatel, et Kirilli visiit Türki tähendab üleminekut vastasseisult vastastikuse usalduse ja üksteisemõistmise ajajärku.

Samas kinnitas ta, et Eesti ja Ukraina õigeusukirikute küsimuses jäid püsima väga tõsised erimeelsused.

Illarioni sõnul tuleb need küsimused lahendada tõsise ja regulaarse dialoogi käigus mõlema poole huve arvestades, kuid lisas, et Moskva patriarhaadi seisukoht neis asjus ei ole muutunud.

Moskva patriarhaat on viimastel aastatel korduvalt tõstatanud Eesti Apostlik-Õigeusu Kiriku (EAÕK) teema ja kinnitanud, et Eesti aladel elavad õigeusklikud on seitsme sajandi jooksul kuulunud Vene õigeusukirikusse.

Sellest seisukohast lähtudes on Moskva patriarhaat tauninud EAÕKi registreerimist Eestis 1993. aastal ning selle taastunnustamist Konstantinoopoli patriarhaadi poolt 1996. aastal.

Seetõttu lükkas vene õigeusu piiskoppide kogu 2000. aastal tagasi Konstantinoopoli patriarhaadi ettepaneku tunnustada EAÕKi. Sama kogu otsustas, et Vene õigeusukirik ei osale neil õigeusklike foorumeil, kus on ka EAÕKi esindajad.

Nii ongi Moskva patriarhaat sidunud EAÕKi eemaldamisega oma osalemise dialoogis Vatikani ja anglikaani kirikuga. Kahe aasta eest lahkusid Moskva patriarhaadi esindajad läbirääkimistelt Vatikaniga Itaalias Ravennas, kuna seal osalesid ka EAÕKi esindajad.

EAÕKi metropoliit Stefanus on BNSile öelnud, et väited EAÕKi asutamisest 1996. aastal ei vasta lihtsalt tõele, sest EAÕK sai autonoomia juba 1923. aastal.

Stefanuse sõnul tekitab Moskva patriarhaadi hoiak konflikte ning EAÕKi küsimuses on patriarhaat end ülejäänud õigeusumaailmale vastandanud.

Samuti on rahvusvaheline ajakirjandus viidanud Moskva patriarhaadi soovile saada endale praegu Konstantinoopoli patriarhaadi käes olev juhtroll õigeusumaailmas. Moskva patriathaat põhjendab soovi sõnadega, et vene õigeusukirik on kõige arvukam õigeusumaailmas ning Konstantinoopoli patriarhil on vaid ajalooline liidriroll idakirikus.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles