Üliodav Helsingi pilet meelitas tundideks järjekorda

Andrus Karnau
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Tuhanded inimesed seisid eile Tallinna kesklinnas tundide viisi piitsutava vihma käes, et nõukogude aja külmkapisaba meenutavas järjekorras seistes soetada üliodav 60-kroonine laevapilet Tallinnast Helsingisse.

Eile hommikul kella kümne ajal lookles Kaubamaja juures asuvate Tallinki piletikassade ees kaks sadadest inimestest koosnevat järjekorda, mis noorematele meenutasid Õllesummeri piletisabasid, vanematele nõukogudeaegseid defitsiidi järjekordi. Kassani jõudmist tuli külma tuule ja vihmahoogude käes lõdisevatel inimestel oodata kolm kuni neli tundi.

Järjekorra kohad müügiks

Kavalamad kasutasid piletisaba raha teenimiseks, müües eespool asuvaid järjekorrakohti edasi 25 krooni eest. «Endale võtan kaks piletit, aga järjekorras tagapool olijaile kuus,» rääkis tehnikaülikooli üliõpilane Jürgen Kallo, kes järjekorrakoha müügiga teenis 75 krooni ehk pisut rohkem, kui maksis laevafirma 60-kroonine sooduspilet üle lahe Helsingisse.

Oma raha üliõpilase kätte usaldanud inimesed ootasid pettust peljates närviliselt büroo klaasakende taga.

«Teate, kirjutage sellest, kuidas mõned siin äri teevad,» hüüdis Liia Põldvee, kel silma järgi otsustades võis kassaukseni jõudmiseks kuluda veel vähemalt tund.

«See pahandab, sest kui inimesed seisavad järjekorras ja raiskavad oma aega, siis võiks pileti saamine kõigile võrdne olla,» arvas Põldvee, kes ise töötab Soomes. «Tallink võiks sooduspileti teha neile, kes tihti sõidavad, mitte aga korraldada sellist tsirkust kord viie aasta jooksul,» sõnas Põldvee.

Tallinki sünnipäevakampaania ajal müüs firma ainult ühel päeval soodushinnaga pileteid, millega võis sõita tänasest oktoobrikuu lõpuni. Põldvee ütles, et kampaaniahindadega säästab ta kokku enam kui 2000 krooni sõiduraha.

«Tallinki laevadel jätab teenindamine soovida. Kui Silja Line’il või Viking Line’il on soodsam pilet, siis eelistan neid,» jagas Põldvee kogemusi. Kogenud reisija lemmikfirma on aga hoopis väike ja vähetuntud.

«Suve ajal on väike, vana ja hädine LindaLine kõige mugavam. See on nagu buss või tramm, sõidab otse Helsingi kesklinna,» sõnas Põldvee, kes ei olnud ainus, kes tormise mere pärast muretses. «Aga sügisese merega on teised laevad muidugi kindlamad.»

Põldveest mõni meeter eespool seisis järjekorras vanaema, kes tahtis piletit lapselapsele. «Oh, ma olin siin juba enne üheksat. Tahan osta edasi-tagasi pileti tütrepojale,» ütles end Estriks nimetanud vanaproua. «Kardan, et tütrepoeg peab üksi minema, sest kardan tormist merd.»

Ester sõitis üle lahe viimati kolmteist aastat tagasi. «Siis jäingi tormi kätte, ja pärast seda enam sügisel sõita ei taha,» ütles ta. Viimati nägi ta sellist järjekorda nõukogude ajal.

Tallinki kümnenda sünnipäeva puhul kümme krooni maksnud piletit mäletanud mees hõikas, et toona oli kõik ikka palju paremini korraldatud. Aeglast ja ainult eelmüügikassades toimuvat sooduskampaaniat vaadates arvas mees, et Peterburi liiniga raskustesse sattunud firma püüab lihtsalt võimalikult vähe odavaid piletid müüa.

Lisaturvamehi ei palgatud

Esimesed inimesed võtsid kassaukse taha järjekorda kell seitse hommikul. Paljud ostsid pileteid töökaaslastele ja sõpradele, järjekorras seisti nii, kuidas töökohustused ja jalad lubasid. Reisibüroode töötajad sabatasid võrdselt tavakodanikega, sest odava pileti haaramiseks neile eelisõigust ei antud.

Kassad avati kell üheksa ja kolme esimese tunniga müüdi juba 1100 piletit. «Meie inimesed seisavad küllalt intelligentselt sabas,» hindas Tallinki turundusjuht Tiina Mander, kelle sõnul ei palganud firma soodusmüügi ajaks täiendavalt turvamehi.

Varahommikul piletiäri alustanud üliõpilane Jürgen Kallo aga pistist närviliselt oodanud klientidele nende piletid ausalt pihku ja asus siis koos sõbraga uuesti sappa. Tudengeil, teadagi, on stipendium napp.

Kuhu saab Tallinnast 60 krooniga

• Eile Tallinkist ostetud sooduspiletiga Helsingisse (Tallinki kõige odavam edasi-tagasi kiirlaevapilet Helsingisse maksab 399 krooni)

• Taksoga kesklinnast lennujaama

• Rongiga Tallinnast Jõgevale või Narva

• Bussiga Haapsallu, Rakverre või Paidesse

• 60 krooni eest võib osta 5,5 liitrit bensiini

Tagasi üles