Vox Clamantis toob vana laulu tänapäeva

Immo Mihkelson
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Tänase kontserdiga asub gregooriuse laulu ansambel Vox Clamantis neljaetapilisele avastusretkele. Sarja «Kohtumised» avalööki asuvad nad andma koos uuendustejanuse muusikute grupiga, kes nimetavad ennast Küberstuudioks.

Rohkem kui tuhandeaastast gregorilaulu traditsiooni ristatakse ultratänapäevase elektroakustilise muusikaga.

Vox Clamantise juht Jaan-Eik Tulve eelistab suurte hüüatuste asemel säilitada tagasihoidlikkust, kui rõhutab, et tema ansambli jaoks ei kujuta näilise kontrastsuse tõttu justkui põrkuva muusikakohtumise korraldamine murrangulist muutust.

Kogemused julgustavad

1996. aastal asutatud Vox Clamantis on varem mitmel puhul silma paistnud eksperimentidega, mida saab kirjeldada püüdlusena väljuda vana ja meie kujutlusis kindlapiiriliseks tardunud gregooriuse laulu vormist.

Tuntuim neist on kaks aastat tagasi ilmunud plaat «Annum Per Annum», kus Arvo Pärdi samanimelise oreliteose osade vahele on pikitud liturgilist ansamblilaulu. Samuti on Vox Clamantis andnud ühiskontserte elektrikitarridel musitseeriva Weekend Guitar Trioga.

«Uue sarja puhul on minu soov mitte seista vastastikku ja oodata, millise sammu teeb teine, vaid saavutada tõeline kohtumine ja põimumine,» räägib Vox Clamantise juht.

Ka Küberstuudioga, mille eesotsas flötist Monika Mattiesen ja helilooja Margo Kõlar, on Clamantis varem koostööd teinud. Koos on esinetud isegi Kreekas. Seega on kompimise periood möödas.

Kontserdil kõlab Lisaks Tõnu Kõrvitsa ja Toivo Tulevi muusikale Mart Siimeri kirjutatud pala ühiskoosseisule. Jaan-Eik Tulve kirjeldab seda kui tänapäevase helipildiga ja rockilikult intensiivset muusikat, mis triivib üsnagi kaugele gregooriuse laulu kuvandist.

Plahvatuslik gregorilaul

Järgmistel kontsertidel kohtub Vox Clamantis Villu Veski ja jazzmuusikutega, Risto Joosti eestvedamisel tegutseva kammerkooriga Voces Musicales ning ansambliga Hortus Musicus. Kõigil puhkudel on kavas eesti heliloojatelt tellitud uudisteoseid.

Nii teeb jazzikavale loo Vox Clamantise ridadesse kuuluv Tõnis Kaumann, kes varemgi on jazziga flirtivat muusikat loonud. Hortus Musicusega kontserdiks, kus teemaks improvisatsioon ja juudi muusika mõjud, kirjutab uudisteose Helena Tulve.

«Gregooriuse laul on plahvatusliku ja intensiivse energiaga muusika,» räägib Jaan-Eik Tulve, selgitades, mis annab talle alust arvata, et esmapilgult üsnagi riskantne sari õnnestub.

Vox Clamantis on oma «Kohtumiste» sarja koostööpartneritega juba varem tuttav ja seepärast ei ole Tulve arvates tegemist niivõrd eksperimenteerimisega, kuivõrd üritusega juba teada pinnalt tõukudes saavutada sisukat tulemust.

«Gregooriuse laulu ümber on tekkinud justkui mingi puutumatuse aura, kuid meie arvates tuleks näidata ka selle teisi külgi,» selgitab Tulve ja lisab, et sajandeid tagasi oli tegemist oma aja kontekstis väga avatud ja muutumisvõimelise muusikaga.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles