Prilliraamide katkimineku põhjuse selgitamiseks tuleb jätta need mitmeks nädalaks eksperdi kätte, tulemuste selgumiseni tuleb läbi ajada ilma prillideta.
Eestis töötav soomlane Matti (nimi muudetud) ostis aasta tagasi Stockmanni Instrumentariumist prillid, mille raamides on painduvad hinged. Ühel päeval kuulis Matti prille kandes raamis väikest naksu ja märkas, et raam oli läinud hinge seest katki.
«Garantii neile raamidele ei kehti, sest prille pole kasutatud õigesti,» teatas Mattile Stockmanni Instrumentariumi müüja. Küsimusele, kuidas saab kohe öelda, et prille on kasutatud valesti, vastas müüja, et õigesti kasutamisel ei saagi need raamid katki minna.
Kuupikkune ekspertiis
Matti kinnitas, et raamid läksid katki, kui need olid peas, ja lisas, et pole nendega kunagi midagi ebatavalist teinud. «Olen kandnud erinevaid prille peaaegu 30 aastat ja alati samamoodi,» väitis ta.
Matti sõnul ei pidanud müüja võimalikuks, et raamidel oleks mingi valmistamisviga või et need oleks olnud tavalisest nõrgemad.
Seepeale küsis müüja, kas klient võtab ikka alati prillid ära kahe käega, nagu kasutusjuhendis kirjas, sest garantii kehtivat ainult sel juhul. Lõpuks pakkus müüja ka raamide ekspertiisi saatmist, mis võtaks aega umbes ühe kuu.
«Mul pole Tallinnas teist prillipaari, aga ilma prillideta ei tohi ma juhtida autot ja ka töötegemine on häiritud,» selgitas Matti. «Sellepärast ei olnud mul võimalik oodata. Leppisime kokku, et sang keevitatakse ajutiselt ja saadetakse kuu aja pärast ekspertiisi. Tüdinud müüja ütles ka, et kui on kiire, viigu ma prillid ise keevitusse.»
Matti otsustas siiski lasta sanga kokku keevitada Instrumentariumi vahendusel, kuid lubatud ühe-kahe päeva asemel võttis töö aega peaaegu nädala.
«Ma pole kunagi kuulnud, et prilliraamide garantii sõltuks sellest, kas võtan prillid peast ühe või kahe käega ja kas hoian prille prillitoosis öölaua asemel, nagu kasutusjuhendis öeldud. Arvan, et seda pole kuulnud suurem osa prillide kandjatest,» pahandas Matti. «Kui ostsin prillid, väideti mulle, et need raamid on tavalisest tugevamad.»
Kaebamiseks kaks aastat
30 aastat prille kandnud mees on sellest ajast üle 20 aasta olnud Instrumentariumi klient. «Iseenesest oli see lihtne ja odav parandus, aga Instrumentariumi müüjale tundus tähtsam jääda õigeks kui hoida kauaaegset kliendisuhet,» mainis Matti.
Võlaõigusseadus annab tarbijale õiguse esitada müüjale kaebus kauba puuduste või vigade kohta kahe aasta jooksul. «Oleme selle seaduse silmis oma tarbijatega samas seisus ja mingisuguseid lisatingimusi ei esita,» kinnitas Instrumentarium Optika OÜ piirkonna juht Erki Rebane.
«Juhendid, mida esitatakse vastavalt tarbija soovile kas eesti või vene keeles, on soovitusliku iseloomuga ja õpetavad, kuidas oma prillide eest paremini hoolt kanda.»
Rebase sõnul annab esmase hinnangu tarbija pretensioonile klienditeenindaja, sellega mittenõustumisel võib pöörduda eksperdi poole. Antud juhtumi korral seda ei soovitud, lisas ta.
«Kui toode on selgete väärkasutamise tunnustega, st tegemist ei ole materjali ega valmistusveaga, siis me sellele tasuta remonti ei organiseeri,» selgitas Rebane.
«Kliendi soovil toimetame vigase toote vastavasse töökotta, kuna meil endil laserkeevitusseadmed puuduvad. Vahendustasu me selle teenuse eest ei võta, kuid oleme sõltuvuses teenusepakkuja järjekordadest. Palun isiklikult vabandust kõikide klientide ees, kes on mingil põhjusel saanud kehvema teeninduse osaliseks, kui olid nende ootused.»
Tarbijakaitseameti pressiesindaja Kristina Vaksmaa sõnul pole prillide kohta eraldi õiguslikku regulatsiooni, kehtivad üldised seadustes sätestatud nõuded.
Kaebust võib esitada müüjale kahe aasta jooksul, puuduse tekkimise põhjusi peab esimese kuue kuu jooksul pärast ostu tegemist tõendama müüja.
«Probleemi ilmnemisel tuleb kohe pöörduda müüja poole,» soovitab Vaksmaa. «Kui suulise kaebuse peale ei reageerita, esitage kaebus kirjalikult ja lisage juurde koopia müügidokumendist.»
Iga juhtumit tuleb vaadata eraldi, defekti iseloomu tõestab ekspertiis, mida oleks tarbijal ka sel korral olnud õigus nõuda. Oluline on kindlaks teha, kas prillidel oli tootmisdefekt või on neid mingil moel mehhaaniliselt vigastatud.
«Siiski ei või prillid spetsialistide arvates üldiselt iseenesest puruneda,» kinnitas Vaksmaa. «Mainitud prillide kahe käega ette panemise nõue on soovituslik, sest kui pinge avaldub pidevalt vaid ühelt poolt, võib prilliraami sees olev metall väsida.»
Prillid ette mõlema käega
Kui teatud tootele on välja töötatud spetsiaalsed garantiitingimused, peab Vaksmaa sõnul tarbijat neist enne ostu sooritamist teavitama, samuti andma enne kauba omandamist üksikasjalikku teavet selle omaduste ja kasutamistingimuste kohta.
«Mõistlikuks ekspertiisi teostamise perioodiks loetakse kaht nädalat, kui ei ole tegemist tehniliselt keeruka kauba või mõjuva põhjusega,» selgitas Vaksmaa. «Tarbijat tuleb teavitada ekspertiisi kestusest ja vajadusel ka tähtaja edasilükkumisest. Arusaadavalt võib prillide puhul ekspertiisitulemuste ootamine olla ebamugav, kuid paraku ei saa müüjat kohustada ekspertiisi kiiremini teostama. Samas tasub alati proovida müüjaga kokkulepet saavutada ning kauplust tagavaraprillide puudumisest teavitada.»
Eagle Visioni kaubamärgi all prille müüva AS Lupree tegevdirektor Liivi Kiisler ütles, et nende kauplused pakuvad tootmisdefekti tõttu purunenud prillide omanikule esmalt tasuta parandamist, seejärel vahetusvõimalust sama toote vastu.
«Kui vahetamine pole mingil põhjusel võimalik näiteks on toode läbi müüdud , siis asendame kokkuleppel raamid mõne teise mudeliga,» selgitas ta. «Viimase variandina võib kõne alla tulla ka raha tagasi maksmine, kuid enamasti seda lahendust ei kasutata, kuna sellisel juhul jääksid kliendil raami paigaldatud prilliklaasid kasutamata.»
Raamid painduvad kergelt
Kiisleri sõnul prille väga palju tagasi ei tooda ning enamasti lepib klient asendus- või vahetusvõimalusega. «Juhtumeid, kus me kliendiga kompromissi ei leia, arutab spetsialistidest koosnev tarbijakaitse komisjon. Kui klient ka selle otsusega rahule ei jää, on viimane võimalus pöörduda kohtu poole.»
Levinuim prilliraamide katkimineku põhjus on Kiisleri hinnangul prillide ühe käega peast võtmine.
«Paratamatult tõmbab ühe käega prille eest võtma harjunud inimene raami pidevalt mitte otse, vaid ühele küljele viltu, mistõttu sang või selle kinnitusdetail kooldub ja läheb katki,» selgitas ta. «Prillid lagunevad tihti ka seetõttu, et neid kantakse juuste sisse lükatuna, raam deformeerub ja sangad lähevad laiali või koguni katki. Prillid purunevad kergesti ka siis, kui neid ilma toosita või muu kaitsva ümbriseta kotis hoitakse piisab vaid löögist koti pihta, et peenike metallraam pooleks läheks.»
Kasulikud nipid prillikandjale:
Prillide hoidmiseks kasuta prillitoosi.
Prillide painutamiseks ja kruvide kinnitamiseks pöördu optikakauplusesse.
Enne prilliklaaside puhastamist loputa neid voolava veega.
Puhasta prille optikakauplustes müüdavate hooldusvahenditega ning kasuta puhastamiseks ainult puhast ja pehmet lappi.
Aseta prillid ette ja võta eest ära kahe käega.
Ära aseta prille kõvale alusele klaasid allapoole.
Ära kanna prille saunas, väldi prillide sattumist kuuma õhu kätte ja keevasse vette.
Allikas: Optiline Grupp