/nginx/o/2013/09/04/2018777t1h04e6.jpg)
Kuuendat nädalat endale uut autot valivale perekonnale on jäänud veel viimane valik Toyota Avensis või Volkswagen Touran.
Perekonda abistav Avise liisingujuht Argo Rebane alustab eelviimast kohtumist ettevaatliku küsimusega, millised tunded siis perel tegelikult tänaseks on? «Segased,» vastab Martin ohates.
Ja jutt lähebki lõpliku valiku asemel uitama kõikidele võimalikele markidele. Ei saa mööda vanade Mitsubishi mudelite taganutmisest, Mazda ja Toyota võrdlemisest ning hindade, kütuste ja Eesti teede kirumisest.
Keeruline valik
Võib-olla auto valimine käibki keskmisel perekonnal niiviisi. Lõpmatult pikk valimise aeg, pidevad kõhklused ja kaalumised, kas peaks ikka veel mõnda marki proovima, teadmatus, millist sõpra või kogemust usaldada või kas auto kättesaamisel uued jamad ei alga.
Avise Reps suunab jutu lõpuks siiski konkreetsemaks tagasi ning hakkab hinnapakkumiseks vajalikke testküsimusi esitama. Palju perekond näiteks aastas uue masinaga läbi sõidaks? «Ega üle 25 000 ikka sõida,» arvab Martin. Järelikult võib lepingu neljaks-viieks aastaks teha.
Toyota Avensis siis ikka sedaanina? Jah. Palju varustust? Martin kurdab, et kui salongis on näidisautodel hinnad ja varustused lisaks baashinnale ära märgitud, siis proovimasinatel jäid need kõik täpsustamata. Ise juba sellest hinnakirja järgi sotti ei saa.
Volkswagen Tourani juures jääme kaheliitrise turbodiisli juurde, ehkki diiselauto hooldus ja remont on reeglina kallimad.
Ratsionaalne valik oleks igatahes Avensis. Lihtsalt Toyota teenindus püsib kahe firma konkurentsi tõttu kõrge. «Oluline osa sissetulekutest tuleb ju firmale hooldusest ning Toyota omanikuna võid sa igal hetkel jalaga ukse kinni lüüa ja teise firmasse minna,» seletab Reps.
Ka Martin meenutab hea sõnaga, et oma gorillaga (see on siis Martini tööauto Corolla) teeninduses käies leidis kord autost firma poolt «Head teed» sooviga pooleliitrise veepudeli.
Volkswagenil võtvat hooldused klientide sõnul meeletu aja, kuna Saksa Auto on margi ainuesindaja. Siiski võtame pakkumise ka neilt, kuna «kahelidrane turbodisla» võlus Martini päris ära.
Ka Mazda puhul ei oska Reps ennustada, mis teenindusest saab, kui senised müüjad soomlaste poolt ära ostetakse.
Olulised numbrid liisingulepingu juures on veel sissemakse ning jääkväärtus.
Mõlemast sõltub igakuine tasu ning jääkväärtus on oluline autot müües kui see jääb allapoole turuhinda, on hästi. Kui jääkväärtus ületab turuhinna, tuleks müügiga veel oodata, et mitte väga palju kaotada.
Enamiku autode puhul peaks kasutusrenti pidama nii kolm aastat, et jääkväärtus ja turuhind läheneksid.
Igakuisest maksest rääkides ei lepi Martin Repsi pakutuga: «Kui sinu käest küsitakse, ütled ikka, et kuumakse on 3000 krooni.»
Reps naeratab rahulikult ja kinnitab, et 250 000- ja 350 000-kroonise auto kuumakse võib tõepoolest sarnane olla, kõik sõltubki neist sissemaksetest, jääkväärtustest ja lepingu pikkusest.
Petlikud hinnad
Nii tuleb alati skeptiliselt suhtuda kõikidesse reklaamidesse, kus sissemakse on null, intress null või kuutasu väga väike. Kusagilt võtab automüüja selle raha alati tagasi ning skeemi läbinägemine nõuab üksjagu arvutusoskust. Reps arvab, et mõlema valitud mudeli puhul õnnestub ehk jääkväärtuseks 30% saada.
Nii teebki ta kiired arvutused, sisestades oma keerulisse programmi hulga parameetreid, ja paar numbrit jõuab sealt ka väljuda, enne kui vaene arvuti lootusetult kokku jookseb.
Reps kirub natuke uut serverit ja jätkab mobiiltelefoni kalkulaatoriga. Täpset pakkumist sealt välja ei prindi, aga umbes 350 000-kroonise auto liisingumakse tuleks nelja tuhande ringis ning kindlustused veidi üle tuhande sellele otsa.
Ja lõpuks ei saa ikka üle ega ümber ka teistest mudelitest. Äkki peaks veel Primerat proovima? Ei, liiga UFO. Äkki Ford Mondeot? Repsile Mondeod meeldivad, aga samas tuleks valik lõpuks ära teha. Pea kogu aja vait olnud Ara-bella arvab ka, et aitab. Jääme Avise lõplikku hinnapakkumist ootama.
Valitud mudelid
Toyota Avensis
Linea Sol Elegant Sedaan
Mootor 2,0l, 147hj
Bensiin
Hind alates 338 500 kroonist
Volkswagen Touran
Trendline
Mootor 1,9 TDI, 105 hj
Diisel
Hind alates 309 900 kroonist