Päevatoimetaja:
Marek Kuul
Saada vihje

Eesti kliendihaldustarkvara kohalike firmade hulgas populaarseim

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

KPMG Estonia kliendihaldustarkvara uurin- gus selgus, et turu kii-ret kasvu viib edasi Eestis loodud tarkvara.

KPMG küsis eelmisel kuul infotehnoloogiafirmadelt 2002. aasta algusest kuni tänavu oktoobrini tehtud kliendihaldus- ehk CRM-tarkvara juurutuste kohta Eesti ettevõtetes. Soovisime teada, millist tarkvara esindatakse, millistele ettevõtetele on juurutusi tehtud ning kui palju on ettevõttes tugiteenuseid osutavaid spetsialiste.

Kolme aasta jooksul juurutasid vastanud ettevõtted CRM-tarkvara 45 korral, kasutajate arv ulatub 762ni. Kasutajate arv ongi hindamisel kõige olulisem, sest just inimeste hulk määrab turul liikuvad rahasummad.

Samal ajal kui lõpetatud projektide arv kasvas mullu 2002. aastaga võrreldes üle 60 protsendi, suurenes kasutajate arv juurutatud projektides vähem kui 150-lt enam kui 300-le.

Tänavu üheksa kuuga on juurutusi lõpetatud küll kolmandiku võrra rohkem, kasutajate arv on aga võrreldav eelmise aasta jooksul lõpetatud juurutustega. Aasta lõpuks võib hinnanguliselt oodata kasutajate arvu kasvu eelmise aastaga võrreldes kuni kolmandiku võrra. Intervjuude põhjal ootavad tänavu ning 2005. aasta kevadel lõpetamist 10-15 CRM-tarkvara juurutust.

Vanad tegijad

Juurutuste arvu kasvu taga on peamiselt samad ettevõtted. Uptime OÜ valmistatud greipCRMi osakaal on kasutajate arvu järgi kasvanud 2002. aasta 19 protsendilt tänavu üheksa kuuga 41 protsendile. Oracle Baltic on üheksa kuuga teinud ühe projekti, kuid selle suure kasutajate arvu tõttu on ettevõte tänavu teisel kohal 21-protsendilise turuosaga. Neile järgnevad OÜ Aspit 20-protsendilise ning OÜ Infovara 8-protsendilise turuosaga. Kogu perioodi kokkuvõttes ulatub Uptime 35- ning IT Grupp 15-protsendilise turuosani.

Jagades tarkvara funktsionaalsuse ja kasutajate võimaliku arvu põhjal kolme klassi – suur, keskmine ja väike –, kuulub Eesti ettevõtete valmistatu enamasti väikeste hulka.

Eestis loodud CRM-tarkvara turu haaramine on tulnud just keskmise funktsionaalsusega tarkvara arvelt. Kui 2002. aastal moodustas suure funktsionaalsusega tarkvara turuosa kasutajate arvu järgi ligi 81 protsenti, siis aasta hiljem 48 ning tänavu vaid 29 protsenti. Suuremate võimalustega Oracle, SAS, SAP või ProClarity tarkvara abil on igal aastal tehtud sel ajavahemikus üks juurutus.

Palju rätsepa-lahendusi

Eesti tarkvara edukus peitub selles, et kuni kümne kasutajaga ettevõtted, mis CRM-tarkvara kasutuselevõttu ja turu kasvu veavad, lasevad tarkvara luua enda jaoks. Seetõttu meenutab turg veel 1990. aastate algul raamatupidamistarkvara turul toimunut, kus samuti tarkvara endale ise luua lasti. Sarnaselt raamatupidamistarkvaraga võib oodata, et paari aastaga hakkab kasvama valmislahenduste arv.

Rahvusvaheliste firmade lahendused on siiski esindatud. Möödunud aastal USAs maailma parimaks nimetatud SalesLogix annab tarkvaraturust peaaegu veerandi, Oracle ligi kümnendiku. Küll ei osuta SalesLogixile tugiteenust enam 101 Ärisüsteemid, vaid IT Grupp, kuhu tugiteenust osutavad töötajad eelmisel aastal üle läksid. Analüütiliste CRM-tarkvarade seas on kõige suurema turuosaga QlickView.

Maailma mastaabis on Eestis CRM-tarkvara kasutuselevõtt kiirem kui mujal. Eesti tänavune oodatav kasv on üle kolme korra kiirem kui mujal maailmas, kus Gartner Group ennustab ligi kümneprotsendist kasvu.

Kommentaarid
Tagasi üles