Intelligentne ja meisterlik

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Veel üks noor pianist andis endast eesti publikule teada: Estonia kontserdisaalis astus üles Hando Nahkur, alates aastast 2003 Boris Bermani õpilane USAs Yale’i ülikoolis. Üsna nõudlik kava andis tunnistust, et kunagisest pisut ebakindlast muusikust on saanud tugeva enesekontrolliga lavapersoon.

Hando Nahkuri klaverimäng on väga füüsiline – intelligentselt ja meisterlikultki füüsiline. Ta on igas mõttes «klaveri sees»: ülimalt kontaktse tehnikaga, sügavaid resonantse eelistav, kuid rikkaliku ja kontrollitud kõlafaktuuriga, tugeva ja täpse vasaku käega. Virtuoosne ja kõlaleidlik, turvaliselt ja lõpetatult mõjuv esituslaad.

Suurejooneline muusika

Kava esimeses pooles kõlas õilis ja suurejooneline muusika: Ferrucio Busoni klaveritöötlus J. S. Bachi Chaconne’ist d-moll sooloviiulile ja Beethoveni «Sonaat nr 32». Bachi-seade esituses üllatas omapärane kuiv-mahlakas akorditehnika ja registrivärvide esiletoomine, mis kokku meenutas natukene orelit. Esituses oli teisigi uuema aja stiilide märke – impressionistlikku ja lisztilikku klaverikasutust.

Ka Beethoven oli kõlaliselt huvitav ja selge retoorikaga. Mingi tunne, mingi katus jäi siiski puudu.

Kuigi «Jumaliku komöödia» parafraas helides ja seega tähendusrikas muusikaline allegooria, andis Ferenc Liszti sonaat-fantaasia «Pärast Dante lugemist» (tsüklist «Rännuaastad») end natukene paremini kätte.

Liszti muusika kannab sellist naudisklevat ja ekstsentrilist kõlamängulist alget, mis paistab Nahkurile hästi sobivat.

Tõeline esituspärl oli Maurice Raveli tsükkel «Öine Gaspard» (1908). Nahkur üllatas elegantsi ja stiilipuhtusega: valitsesid kõla peenvarjundid ja ruumiefektid, kuigi programmilised vihjed lubavad ka karmimat ja ekstsentrilisemat tõlgendust.

Kontsert nagu vein

Kõla on üldse üks Nahkuri tugevaid külgi. Isegi kahju, et Bachi-Busoni ja Beethoveni töödes kippus pianist eriefekte taotledes siin-seal pedaaliga liialdama. Puhtalt sõrmetehnikaga suudab ta huvitavamaid asju teha.

Üldiselt oli kontsert nagu täidlase maitsega vein lõunasöögi juurde – meeli rahustav ja leebeid mõtteid tekitav.

Klaverikontsert

Hando Nahkur (klaver)

Kavas: J. S. Bach – Ferrucio Busoni, Ludwig van Beethoven,

Maurice Ravel, Ferenc Liszt

13. detsembril Estonia kontserdisaalis

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles