Moepealinnas Pariisis teevad ilma mustlasseelikud ja Brasiilia mood.
Lõpuks on Pariisis, Esmeralda kodulinnaski saanud mustlasseelikust moehitt. Innustunud moelavadel valitsenud romantilisest meeleolust on tänavamoegigandid Zara, H&M jt paisanud poeletid täis kõikvõimalikes variantides seelikuid. Nüüd täidavad need värskeima trendina tänavaid.
Mustlaskomplekti südameks on seesama seelik: kohev, pahkluudeni, jätkukohtadest kokku traageldatud ja pitsiline. Tihti on miksitud eri materjale ja mustreid. Mustlaslikkust rõhutavaks detailiks seelikul on ka metallnikerduste ja -pandlaga massiivne vöö, lisaks muudki aksessuaarid metallkulinatega lühterkõrvarõngad ja pearätt. Soeng ja meikki on mustlaslooki hindavatel pariisitaridel rändrahvast inspireeritud juuksed ebakorrapäraselt lokkis ja tuulest kergelt sasitud, silmad salapäraselt tumedaks «suitsutatud».
Selle suve kõige popimaks naiste jalavarjuks on trendiajakirjad aga kuulutanud takunööriga ääristatud täistallaga espadrillkingad. Neid moepapusid näeb kümnetes variantides nii poes kui ka tuhandete jalakeste otsas tänavasillutisel sibamas.
Kuldvasikas-kandekott
Pariislannade kotimoes torkab aga silma just sellele linnale omane trend: neil on eriline armastus koti vastu, mida mujal maailmas kohtab harva. Tegu on tugevast purjeriidest kandekotiga, millel on kaks sanga ja mis on kaunistaud sätendavate litritriipudega.
Koti loojaks on moekunstnik Vanessa Bruno geniaalne idee, sest kott on müünud miljoneid eksemplare ja muutunud omanikule kuldvasikaks.
Lõhnahittideks on odööripealinnas sel suvel nii uued parfüümid kui ka uues kuues klassika. Prantsuse ühe suurema ja tuntuma kosmeetikapoeketi Sephora viimase kuu naistelõhnade müügitopis domineerivad uued tegijad. Näiteks juba kultusstaatusesse jõudnud Hollandi moekunstnikepaari Viktor&Rolfi plikalikult tutti-fruttivärske Flowerbomb ja natuke vähem tuntud moemaja Stella Cadente Miss Me. Samuti Prada nimilõhn ja üks selle kevadsuve kahest olulisematest uustulnukast Hermési Une Jardin Sur Le Nile.
Hoobilt müüs end esimeseks teine uudisparfüüm Christian Diori nooruslik Miss Dior Chérie, mille turunduskampaania maht annab selge märgi, et see lõhn ei saa ega tohi ebaõnnestuda. Nooruslikult värske, kuid üdini naiseliku Chérie reklaamnäokski on valitud staarieliidi liige modell Riley Keough, rokikuningas Elvise lapselaps.
Meeste lõhnalemmikud on samuti peamiselt uued tegijad: müügitabeli esikoha on vallutanud paljude populaarsete parfüümide autori Giorgio Armani uudisparfüüm Armani Black Code. Järgneb Hugo Bossi Boss Soul, siis eelkõige juveelitootjana tuntud Bvlgari Aqua ning veel teinegi Hugo Bossi lõhn Boss In Motioni piiratud koguses roheline suveseeria. Samuti pendeldab edetabelites lõhnaklassika Chaneli Allurei sportvariant ja Christian Diori Eau Sauvage.
Brasiilia aasta
«Moele lähedal seisvate» pariislaste privileegide hulka kuulub aga vente privéedest/pressidest ehk kallite kaubamärkide era- ja pressimüükidest osavõtt. Neist teavitatakse vaid äravalituid (kes kiiresti info edasi levitavad!) ja sissepääsuks tuleb uksel kutse esitada.
Müükidel pakutakse uue hooaja näidis- ja pressikollektsioone, kuid nende tõeline veetlus peitub hindades, mis on poe omadest vähemalt poole odavamad. Seepärast pole ka ime, et seal tungleb alati tohutult rahvast ja kembeldakse kümnekesi kolme kampsiku pärast.
Loomulikult on eri firmade poliitika erinev. Kui ühes kohas piisab sabas sissepääsu ootamisest, siis nt Chaneli juures kontrollitakse uksel kutse saaja isik dokumendi alusel üle, ostmisel tuleb aga esitada ka nimeline ostukaart.
Aga brasiillaste kõva lobitöö tulemusena on see aasta Prantsusmaal kuulutatud Brasiilia aastaks. Enamgi veel, kõik suured kaubamajadki on mesti saadud. Nii Printemps, Lafayettei, Le Bon Marché kui ka La Samaritainei vaateakendel ja reklaamidel vaatab vastu Brasiilia. Nii võib osta Brasiilia disainerite moodi, aksessuaare, kodukaupa. Hetke kuumimaks Brasiilia hitt-tooteks on Havaiiansi (sic! nimi) rannaplätud. Brasiilia hullusest võib lugeda ka värskest Vogue Parisist, ja loomulikult on pariislaste lemmik-puhkusepaik Brasiilia.
Lisaks kõigele muule pakub moe-Pariis kaht suurepärast moekultuurialast näitust.
28. augustini on Louvrei kompleksis asuvas moe- ja tekstiilimuuseumis Jaapani moegeeniuse ning hea maitse sünonüümi Yohji Yamamoto ülevaatenäitus.
Teine põnev väljapanek on aga Pariisi moemuuseumis Galliera avatud 21. augustini ja käsitleb Prantsuse-Hollandi 18. sajandi kostüümiajalugu, tuues vaatajani rõivastuse arengu valgustusajastul.
Pariisi pisiveidrused
Armsaid veidrusi leiab Pariisis kõikjalt. On ju lõbus, kui rahvas enesele vihmaga kilekotid pähe seob või pükskostüümis proua motorolleril autode vahel manööverdab või pisike koerake kaubamajas Louis Vuittoni kottide keskel häda maha teeb. Aga pariislastele on see igapäevaelu.
ELU PARGIS. Ilusa ilmaga on pariislastel kombeks lõunatada või piknikku pidada pargis. Paigad, kus vähegi rohelust, on siis inimestest tulvil. Üks meeliskohti on Luxembourgi aed. Suuremad pargid on öösel suletud, teistes käib aga vilgas öö-elu. Üks öise pikniku pidamise menukohti on Champ de Mars (Marsi väljak) Eiffeli torni esisel.
CADDIEd. Igal pariislasel on oma caddie, ratastel kott, millega käiakse sisseoste tegemas. Säärane kott vähendab tunduvalt toidukraami koju tassimise vaeva kilekotid on ammu unustatud.
KOERAD. Neid on kõikjal. Ja neile on lubatud see, mis inimestelegi. Neid võib kohata kohvikus, kontoris, ilusalongis ja kallis kaubamajas või butiigis, justkui aitaksid nad perenaisel(mehel) otsustada, millist luksusmärki eelistada.
BISOU. Bisou-musi on üks tervitamise võimalusi. Tutvumisel või sõpradega kohtumisel suudeldakse üksteist õrnalt mõlemale põsele. Kui see viisakus unustada, võidakse seda mõista kui ebasümpaatia avaldust.
MANGA. See Jaapani anima- ja koomiksimaailm on lausa trend. Raamatupoodides on Manga koomiksiosakonnad, kus huvilisi mudilastest pensionärideni.
MOTOROLLERID. Kõikvõimalikke kaherattalisi mootorsõidukeid on liikluses tohutult nii saab kiiremini edasi. Nendega sõidavad kõik: (vana)emad, (vana)isad, ka peened kõrgetel kontsadel daamid.
KAUGE LÕUNA. Aafrika ja safari teema on rõivapoodides üks olulisemaid. Batikamustrilised kleidid, pluusid, seelikud... Kavalamad leiavad aga Põhja-Pariisi suurtelt turgudelt ja marketitest originaalseid ehteid ja kangaid otse Aafrikast. Julgemad, tõelise eksootika ja elamuste janused mingu aafriklaste linnaossa Chateau Rouge (mitte pimedas ja üksi!), kus kauge lõuna käegakatsutav.
VINTAGE. See on väärtustatud va-na rõivas või ka second hand. Väga popid on rõivad 50., 60. ja 70. aastatest, aga ka 20. sajandi alguse mood. Nii vanade esemete hind võib ulatuda mitme tuhande euroni. Suurimad vintage-butiigid on Põhja-Pariisi suurel turul, ka kesklinnas Marais piirkonnas on palju pisiärisid, lisaks vintage-osakond La Samaritaine kaubamajas.
BOOTSID. Need saapad näivad olevat ühed tänavalemmikud, neid kantakse isegi 30-kraadise kuumusega, nii seeliku kui ka lühikeste pükstega.
AED LINNAKORTERIS. Kõik, kel rõdu või terrass, asuge sinna pariislaste eeskujul aeda rajama. Istutage ilupuid ja -põõsaid, lilli. Liiast pole ka miniaiamaa, kust soovi korral maasikaid noppida või kuhu lihtsalt linnamüra eest pakku minna. Liialdage julgelt! Mida rohkem, seda parem.
KUI VIHMA SAJAB. Pariisis sajab tihti. Selleks puhuks soetatakse rätikut meenutav kile, mida on võimalik pähe siduda. Juuste vihma eest kaitsmiseks sobib ka tavaline kilekott, mis rätiku kombel pähe seotakse.
Kätlin Kaljuvee, moetudeng Pariisis